اجتماعیخبر ویژه

آغاز پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

شعار امسال هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» تعیین شده است. بر این اساس پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» به صورت آزمایشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شده و تا ۲۱ تیر روز جهانی پلاستیک ادامه دارد.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، فروشگاه های زنجیره ای یا به اصطلاح امروزی هایپرمارکت ها زاییده زندگی توسعه یافته ای است که انسان همواره در آن به فکر آسایش و راحتی بیشتر است. همانطور که زندگی پیشرفته شد حوصله و تحمل انسان ها هم کمتر شد؛ برای همین حوصله صرف کردن وقت زیادی را مثلا برای خرید ندارد؛ از این رو به مکان هایی علاقه مند است که بتواند بیشتر نیازهای خود را همزمان تامین کند و براساس این رویه، فروشگاه های زنجیره‌ای شکل گرفتند؛ در واقع فعالیت اولین شعبه این فروشگاه ها به سال ۱۸۵۹ بر می‌گردد که در آمریکا افتتاح شد و بعد از آن یعنی حوالی سال ۱۸۸۰ تعداد برندهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا افزایش چشمگیری یافت.

ایران هم از قافله فروشگاه های زنجیره ای عقب نماند و وارد این عرصه شد، بر این اساس اولین فروشگاه زنجیره‌ای در سال ۱۳۴۰ در ایران تاسیس شد و بعد از آن تعداد فروشگاه ها و برندهای مختلف شکل گرفت و امروزه این فروشگاه‌ها سهم زیادی در تامین نیازهای روزمره مردم دارد. تا اینجای کار همه چیز خوب است اما یک گام جلوتر که برویم با بخش مضری از فعالیت این فروشگاه ها مواجه می شویم و آن مصرف حجم زیاد پلاستیک است البته این مساله فقط مختص این فروشگاه ها نیست و شامل خرده فروشی ها و سوپرمارکت ها هم می شود اما با توجه به حجم بالای مشتری در فروشگاه های بزرگ این مساله بیشتر به چشم می آید.

حتما بارها و بارها به فروشگاه های زنجیره ای رفته اید و در آنجا با حجم زیادی مشتری مواجه شدید؛ در واقع همیشه در این فروشگاه ها غلغله ای برپا است، مدام حجم زیادی وارد و حجم زیاد دیگری با دستانی پر از کیسه های پلاستیکی خارج می شوند.این بخش کار نگرانی ایجاد کرده است؛ یعنی مصرف حجم زیاد کیسه های پلاستیکی که در چند سال اخیر به دشمنی برای محیط زیست تبدیل شده نگرانی دوستداران محیط زیست و مسوولان این بخش را برانگیخته است.

بر اساس آمار، فقط در میادین میوه و تره بار شهر تهران سالانه ۲۱ تن کیسه پلاستیکی استفاده می شود. حالا اگر تعداد بالای فروشگاه های زنجیره ای برندهای مختلف را در سراسر کشور به آن اضافه کنیم، حجم بالایی کیسه پلاستیکی خواهد شد.

آمار دیگری نشان می دهد که روزانه ۵۶ تا ۵٧ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود که از این میزان ١١ تا ١٢ درصد پسماند پلاستیک است که مستقیم و غیر مستقیم منابع آب و خاک را آلوده می کند. در تهران نیز روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود و مهمترین بخش آن که مافیا هم دارد؛ پلاستیک است؛ در واقع، ١٠ درصد این پسماندها پلاستیک است که موجب تخریب محیط زیست می‌شود.

هر کیسه پلاستیکی حدود ۵ تا ۶ گرم وزن دارد حالا اگر هر فردی روزانه ٢ تا ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند چند صد تن پلاستیک استفاده خواهد شد که آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد می کند، این در حالیست که قانون عدم توزیع کیسه های پلاستیکی در کشور تصویب و آیین نامه اجرایی آن سال ۱۴۰۱ تهیه و به سراسر کشور ابلاغ شده است اما متاسفانه اجرا نمی شود.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به اهمیت موضوع سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفته تا در هفته زمین پاک ( ۳ تا ۹ اردیبهشت ) طرح عدم توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی را در قالب پویش امروز من بدون کیسه پلاستیکی را در فروشگاه های زنجیره ای اجرا کند.

مهدی خادم ثامنی افزود: البته فروشگاه های زنجیره ای نسبت به اجرای این قانون مشکلی ندارند اما نگران ریزش مشتری هستند؛ از این رو می گویند که همه فروشگاه های زنجیره ای آن را همزمان با هم اجرا کنند. اجرای این طرح آزمایشی در این هفته کلید می‌خورد تا بعد از بررسی، آسیب های آن شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام شود تا به صورت فرهنگ درآید و شاهد کاهش مصرف پلاستیک در کشور باشیم.

اجرای پویش امروز من بدون کیسه پلاستیکی تا ۲۱ تیرماه

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان گفت: پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در کشور راه‌اندازی شد.

میثم سعیدی بیان داشت: پویش « امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار عمل سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری وزارت صمت، شهرداری تهران و اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در کشور راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه این پویش تا ۲۱ تیر ماه روز جهانی بدون پلاستیک ادامه خواهد داشت، افزود: این پویش در راستای عملی شدن ماده ۳ آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی راه اندازی شده است و خوشبختانه اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در پیوستن به این پویش و حتی راه اندازی آن با ما همفکری و تبادل نظر داشتند.

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شعار امسال هفته پاک نیز به دلیل اهمیت مساله پلاستیک ها و نقش بسیار مخرب آن در طبیعت، تهدید تنوع زیستی و آثار زیان بار آن در زندگی بشر، «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» انتخاب شده است و این پویش برای دستیابی هر چه سریع تر به هدف مهم کاهش مصرف پلاستیک راه اندازی شد.

وی به مسئولیت اجتماعی تمامی بنگاه های اقتصادی در خصوص کاهش مصرف پلاستیک اشاره کرد و افزود: ما از تمامی بنگاه های خرد و کلان درخواست می کنیم تا برای حفظ سلامت عمومی جامعه مردم و مخاطبان خود را به استفاده هرچه کمتر از کیسه های پلاستیکی ترغیب کنند تا آینده روشن تری در انتظار محیط زیست کشور باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا