اجتماعیخبر ویژه

۵۰ درصد صنایع آلاینده اردستان به دستگاه قضایی معرفی شده اند

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان گفت: برخورد جدی با صنایع آلاینده در دستور کار این اداره قرار دارد و در سال گذشته ۵۰ درصد صنایع آلاینده اردستان به دستگاه قضایی معرفی شده،پرونده در دست رسیدگی است.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، حسین شواخی روز دوشنبه افزود:در این مدت تعداد واحد های صنعتی آلاینده که به دادگاه معرفی شده اند به ۱۰ واحد رسیده که در سه ماهه نخست سال ۲واحد،سه ماهه دوم سه واحد،سه ماهه سوم سه احد و در سه ماهه چهارم ۲ واحد بوده، پرونده این واحد های صنعتی در دست رسیدگی است.
وی در خصوص وصول عوارض سبز(الایندگی)واحدهای صنعتی تصریح کرد: این موضوع بطور متمرکز در سطح استان بوسیله اداره امور مالیاتی انجام و سهم هر شهرستان برمبنای نرخ جمعیت تخصیص داده می شود و در شهرستان هر فصل ۲ یا سه واحد مشمول پرداخت می شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با اشاره به اینکه یکی از چالش های موجود شهرستان موضوع تخلیه غیر مجاز نخاله های ساختمانی دراطراف و سطح شهراست،افزود: این کار علاوه براینکه چهره‌ شهر را نازیبا می کند، باعث بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی نیز می‌شود و لازم است مسوولان مربوطه در این زمینه اقدام مناسب به عمل آورند.
شواخی اضافه کرد:در این خصوص قوانین بازدارنده ای وجود دارد که در صورت تشکیل پرونده قضایی احکام کیفری سنگین ، از جمله حبس، توقیف وسایل نقلیه متخلف تا ۱۰ هفته و دیگر مجازات ها را برای متخلفان به دنبال دارد. وی گفت: ازشهروندان درخواست می کنیم در صورت مشاهده تخلف و تخلیه غیر مجاز ضمن مستند سازی نحوه تخلف، موضوع را به واحد های مسوول مانند (شهرداری ها، حفاظت محیط زیست ، شبکه بهداشت ودرمان دادگستری )اطلاع دهند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم دفن زباله های عفونی و بیمارستانی اشاره کرد و گفت: حمل ودفن این گونه زباله ها برعهده شهرداری هاست.
شواخی خاطرنشان کرد: از طرفی بیمارستان ها باید اینگونه زباله ها را بی خطر و عادی سازی کنند و سپس تحویل ماشین حمل زباله دهند که تا کنون بی خطر سازی آن انجام می شود ولی عادی سازی صورت نمی گیرد.
وی اضافه کرد: شهرداری ها موظف هستند اینگونه زباله ها را در محل جداگانه از زباله های شهری دفن کنند که این کار هنوز انجام نشده شهرداری اردستان می گوید بیمارستان باید هزینه حفر ترانشه مخصوص را بپردازد که این کار انجام نشده نحوه جمع آوری زباله چندان مناسب نیست و شهرداری به دستگاه قضایی معرفی و حکم قضایی صادر شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان بابیان اینکه روزانه حدود ۴۵ تن زباله در سطح شهرستان جمع آوری می شود،افزود: از ۱۰ سال پیش تا کنون قرار شده کارخانه بازیافت احداث شود و با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست این موضوع در نشست های مختلف کارگروه رسیدگی به مسایل زیست محیطی و پسماند شهرستان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفته ولی به دلایل مختلف هنوز احداث نشده است.
شواخی در ادامه‌ به موضوع عملکرد سال ۱۴۰۲ واحد تحت سرپرستی خود اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۶۰ مورد پایش صنایع، ۳۸ مورد پایش معادن، ۱۹۳ پاسخ به استعلام،۶۲مورد اخطاریه صادر شده، ۳۱ شکواییه تنظیم گردیده،۷۶مورد پیگیری قضایی انجام و ۲۳رای صادره شده است.
وی اضافه کرد: همچنین ۱۰۱ نشست برگزار گردیده،۱۲ نشست پسماند و ۹۶ بازدید مرتبط با پسماند صورت گرفته است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان گفت: در این مدت ۲۰ متخلف شکار غیر قانونی دستگیر و ۸ سلاح مجاز و ۲ سلاح غیر مجاز کشف‌شده است.
شواخی در پایان به موضوع در گیری شکارچی غیر مجاز بامحیط بان اشاره و افزود:در این ارتباط پرونده تخلف تشکیل و به دادگاه عمومی بخش زواره ارسال شده، پیگیر رسیدگی و صدور حکم قانونی و بازدارنده در این زمینه هستیم.
شهرستان اردستان ۹۴ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ، ۸۷۰ هزار هکتار مرتع و ۲ زیستگاه حیات وحش حفاظت شده کهیازو پناهگاه حیات وحش خاروکوه بزرگی ) ، (منطقه حفاظت شده کهیاز با ۹۲ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع خارو با ۱۰۲ هزار هکتار وسعت) دارد و گونه هایی ازجمله کل و بز، قوچ و میش، جبیر، هوبره، زاغ بور، کبک و تیهو، گربه وحشی، روباه، گرگ، کفتار، گربه شنی و کاراکال را در خود جای داده است.
شهرستان اردستان با بیش از ۴۳هزار نفر جمعیت در ۱۱۸کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا