خبر ویژهسیاسی

تأثیر ۳۰درصدی کاهش هزینه های ریلی با احیای کریدورهای شمال جنوب ایران

زمان مطالعه: ۶ دقیقه


دکتر دنیامالی نماینده مجلس شورای اسلامی نقش کریدورهای ترانزیتی ریلی در حمل و نقل ریلی به دلیل تسهیل در صادرات ، تعاملات بین المللی ، افزایش درآمدهای مالی و همگرایی منطقه ای بسیار حائز اهمیت است.
در این چارچوب درخصوص طرح های تحول گرا و کریدورهای ترانزیتی ریلی با دکتر احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و عضوکمیسیون عمران پیرامون مباحث مهم کمیسیون عمران به گفتگو پرداختیم.
دکتر دنیامالی در گفتگو با خبرنگار تیتریک آنلاین، با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشوربرتقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده است اظهار داشت: ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به دلیل تسهیل صادرات و واردات به بهبود تعاملات تجاری بین المللی، گسترش بازارهای تجاری، امنیت و همگرایی منطقه ای و کاهش نقش قدرتهای فرا منطقه ای از اهمیت بسیاربالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این مقوله نقش حمل نقل ریلی حائز اهمیت می باشد خاطر نشان کرد: بارهای ترانزیتی به لحاظ مسافت طولانی به حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصدمشخص،برای حمل ونقل ریلی مناسب است. عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم به نقش و اهمیت کریدورهای ترانزیتی ریلی و به خصوص کریدورهای ترانزیتی ریلی شمال – جنوب در کشورمان یادآور شد: درحال حاضر ترابری بارهای کنونی بین کشور هند با کشور روسیه و کشورهای اروپای شمالی از طریق کانال سوئز و در بازه زمانی ۴۵ روزه انجام می شود، درحالی که با استفاده از کریدورشمال – جنوب کشورمان این بازه زمانی ۲۰ روز تقلیل می یابد و موجب کاهش ۳۰ درصد هزینه ها خواهد شد.
درخصوص طرح های تحول زایی پیرامون حوزه کریدورهای ترانزیتی در حمل و نقل ریلی احمد دنیامالی اظهار داشت: ترانزیت درآمد ارزی، بهبود روابط، امنیت و همگرایی منطقه ای و کاهش نقش قدرت های فرامنطقه ای مورد توجه می باشدمی باشد. همچنین در اسناد بالادستی متعدد برتقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده است. بنابراین بارهای ترانزیت به لحاظ مسافت طولانی ، حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصد مشخص،برای حمل و نقل ریلی مناسب است و در بخش هایی که زیر ساخت ریلی فراهم نباشد، می توان از حمل و نقل ترکیبی استفاده کرد.
دیدگاه دکتر دنیامالی پیرامون نقش کریدور شمال – جنوب ایران در حمل و نقل بین الملی
ترابری بارهای کنونی بین کشور هند با کشورروسیه و کشورهای اروپای شمالی اکنون از طریق کانال سوئز طی حدود ۴۵ روز صورت می گیرد اما با استفاده از مسیر میان بر ریلی از طریق ایران این زمان به حدود ۲۰ روز می رسد و ۳۰ درصد کاهش هزینه خواهد داشت. بنابراین پیش بینی می شود تقاضای ترابری در این کریدور افزایش یابد.
– نقش کریدورهای ریلی سرخس – چابهار
عضو کمیسیون عمران در ادامه گفتگوی خود افزود؛مسیر سرخس – چابهار به طول ۲۰۴۰ کیلومتر که حدفاصل چابهار-زاهدان برای اتصال این بندر اقیانوسی با شتاب در دست احداث و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.اجرای محدوده زاهدان – بیرجند- یونسی به طول ۹۰۰ کیلومتر نیز مصوب شده و ۵ درصد پیشرفت فیزیکی را تاکنون داشته است. ظرفیت ترابری آن نیز به حدود ۷/۷ میلیون تن و برآورد اعتبار لازم برای تکمیل این مسیر حدود ۲۱۰۰ میلیون یورو است.
احمد دنیامالی در ادامه پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص کریدور چابهار – زاهدان افزود: راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸خط اصلی در سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد.این طرح در ۹ قطعه اجرایی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دست احداث است و پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر۶۱ درصد بوده است.همچنین از محل منابع عمومی بودجه ۱۲،۸۸۵ میلیارد ریال، از محل صندوق توسعه ملی ۲۵۰ میلیون یورو و در سرجمع مبلغ ۶۸،۲۷۷ میلیارد ریال در پروژه هزینه شده است. منابع مورد نیاز نیز حداقل ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
نقطه نظرات دکتر دنیامالی درخصوص کریدور ریلی زاهدان- زابل
ایشان در ادامه گفتگوی خود افزود تاکنون درخصوص ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات برای قطعات ۱ الی ۵ طی نامه شماره ۰۲/۱۰۰/۱۰۸۲۸۳ مورخ ۱۰/۰۷/۱۴۰۱ به مبلغ ۱۳۷،۰۸۷ میلیارد ریال به سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام شده است.
– ظرفیت ترانزیتی ریلی آستارا – بندر عباس
عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین در خصوص ظرفیتهای ترانزیتی ریلی آستارا – بندرعباس گفت : مسیر آستارا- بندرعباس به طول کلی ۱۹۷۰ کیلومتر است که تنها عملیات اجرایی محدوده رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر باقی مانده است. این محدوده فعلاً ۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین ظرفیت ترابری این مسیر ریلی حدود ۸ میلیون تن و اعتبار لازم برای تکمیل رشت آستارا حدود ۸۰۰ میلون یورو برآورد شده  است.
ایشان در ادامه به اقدامات صورت گرفته پیرامون کریدور ریلی آستارا و بندرعباس اشاره نمود ، که دراین خصوص احداث ۱۰کیلومترابتدای مسیراز سمت رشت آغاز و عملیات اجرایی به طول ۱۱ کیلومتر از مسیرآستارا باقراردادی به مبلغ ۱۰،۰۰۰ میلیارد ریال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) شروع شده است. همچنین ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات طی نامه شماره ۰۲/۱۰۰/۹۳۱۱۸ مورخ ۱۲/۰۶/۱۴۰۱ با مبلغ ۱۵۵،۷۵۲ میلیارد ریال به سازمان برنامه بودجه کشور برای کل مسیر باقیمانده است.و برای تهیه نقشه های ارزیابی به طول حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر که نیازمند دریافت تخصیص برای استملاک مسیر می باشد اقدام شده است.

تأثیر کریدورهای ترانزیتی ریلی شمال – جنوب بر حمل و نقل بین المللی
نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی درخصوص تأثیر کریدورهای ترانزیتی ریلی شمال – جنوب بر حمل و نقل بین المللی اظهار داشت : در راستای اتصال ریلی بندر بوشهر ، منطقه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه) و رفع تنگنای راه آهن جنوب کشور و اتصال به بندر امام خمینی (ره) تکمیل دو کریدور ریلی تهران-شیراز- بوشهر-عسلویه و همچنین تهران – درود- خرم آباد-اندیمشک- اهواز بندرامام به عنوان یک ضرورت مهم می باشد که می تواند نقش بسزایی را در توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه کریدور شمال – جنوب داشته باشد. همچنین توسعه این کریدور ریلی در حوزه تهران- شیراز – بوشهر و عسلویه می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در حمل و نقل بار و مسافر داشته باشد. مسیر راه آهن اصفهان – شیراز اکنون موجود است ولی بدلیل عدم امتداد به سمت بوشهر دارای تردد کمی بوده است. امتداد این مسیر ریلی باعث اتصال مرکز استان و همچنین بندربوشهر خواهد شدکه برای صادرات و واردات و ترانزیت از این بندر ضروری است و برخی از قطعات آن در حال اجرا بوده و ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین انشعاب به منطقه ی پارس جنوبی (عسلویه)برای پوشش ریلی این منطقه و همه مواد مورد نیاز صنایع و انتقال محصولات پتروشیمی به داخل کشور اهمیت دارد. که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۲/۱ میلیارد یورو است.
اظهار نظر دکتر دنیامالی پیرامون نقش کریدور ریلی درود-خرم آباد- اندیمشک در جابجایی مسافر و بار: ایشان پیرامون این موضوع تأکید براین مسئله داشته است که بندر امام خمینی (ره) با ظرفیت ۵۴ میلیون تن اکنون به شبکه ریلی متصل است ولی تنگنای ظرفیتی راه آهن موجود (حدفاصل دورود تا اندیمشک)باعث شده است که فقط ۳ میلیون تن از بار آن توسط راه آهن حمل شود. احداث راه آهن دورود – خرم آباد- اندیمشک به طول ۳۴۱ کیلومتر موجب پوشش مرکز استان لرستان و افزایش ظرفیت ترابری (باری و مسافری) راه آهن برای استان خوزستان و مکان حمل و نقل بارهای بندر امام می گردد. محدوده درود تا خرم آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر در دست اجرا است و اعتبار لازم برای تکمیل طرح ۱/۲ میلیارد یورو است. و با تکمیل این طرح می توانیم درآینده نه چندان دور شاهد رونق اقتصادی همچنین تسهیل جابجایی کالاو مسافر باشیم.
ایشان همچنین به اقدامات صورت گرفته برای توسعه و تکمیل این کریدوراشاره ای داشتندو اهم این اقدامات را در محدوده درود- خرم آباد با طول ۱۱۴ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در بخش زیر سازی در دست احداث ،درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات اجرای روسازی حدفاصل درود – خرم ابادو تمام عملیات زیرسازی ، روسلزی و ایستگاههای خرم اباد و اندیمشک طی مکاتباطی که صورت گرفته با مراجع ذیربط به طول ۳۴۲ کیلومتر و مبلغ ۲۴۸،۸۶۰ میلیارد ریال به سازمان برنامه جهت تأمین اعتبار ارسال شده است برشمردند.
در پایان این گفتگو دکتر دنیامالی نماینده مجلس شورای اسلامی آخرین اقداماتی که در حوزه حمل و نقل ریلی صورت گرفته به شرح ذیل بیان نمودند.
– ابلاغ تصمیمات اتخاذ شده مرتبط با طرح های ریلی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور
– صدور مجوز در مورد اختصاص ذیحسابی طرح های عمرانی ویژه برای این پنج طرح ریلی
– صدور مجوز لازم برای تدوین و تصویب چارت سازمانی مورد نیاز برایاجرای طرح ها از طریق سازمان امور اداری و استخدامی کشور
– تسریع در صدور مجوزهای ترک تشریفات ارسال برای طرح ها جهت عقد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ازجمله اقداماتی بوده درراستای تکمیل و توسعه زیر ساختهای ریلی صورت گرفته و در حال انجام می باشد که در آینده نه چندان دور انشاءا… شاهد شکوفایی و تحول در این حوزه از خدمات حمل نقل بار و مسافر خواهیم بود.

محمود کیانی خبرنگارحوزه پارلمانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا