دسته‌بندی نشده

چهلمین سالگرد جنگ جزایر مالویناس و خاطرات غم‌انگیز کهنه‌سربازان آرژانتینی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

روز ۲ آوریل ۱۹۸۲،  آرژانتین برای به دست آوردن مجدد حاکمیت بر این جزایر با بریتانیا جنگید. این جنگ  ۷۴ روزه با پیروزی بریتانیا به پایان رسید. روز دوم آوریل امسال مصادف با چهلمین  سالگرد بروز جنگ جزایر مالویناس است. هر چند که آتش جنگ خاموش شده، اما جنگ برای  مردم آرژانتین، به ویژه سربازان آرژانتینی که در جنگ شرکت کردند، خاطرات فراموش  نشدنی باقی گذاشته است. خبرنگار رادیو و تلویزیون مرکزی چین در «فدراسیون ملی  کهنه‌سربازان آرژانتین» پای صحبت‌های چند سرباز آرژانتینی که جنگ یادشده را تجربه  کرده بودند، نشست.

«رامون لوپز»۵۹ساله ، رئیس فدراسیون ملی  کهنه‌سربازان آرژانتین گفت: به یاد ماندنی ترین تجربه من نبرد در شب ۱ مه همان سال  یعنی ۱۹۸۲ میلادی بود. بمباران نیروی دریایی بریتانیا در آن شب برای ما غیرمنتظره  بود و وسعت بمباران فراموش نشدنی است.

«خوان کارلوس سوسا» ۶۰ساله دبیر  فدراسیون ملی کهنه‌سربازان آرژانتین  نیز گفت: یکی ازخاطرات محونشدنی برای من شلیک  مسلسل یک هواپیمای جنگی بریتانیا بود. ما داشتیم به سمت جبهه می رفتیم و هواپیمای  جنگی بریتانیا کامیون ما را با مسلسل هدف قرار دادند.

«اسوالدو آگیره» کهنه‌سرباز آرژانتینی  ۶۶ ساله  نیزبه بیان خاطرات جنگ ۱۹۸۲ پرداخت و تاکید کرد: در پایان جنگ، به دست  ارتش بریتانیا اسیر شدم. من ۳۰ روز در دست انگلیسی‌ها بودم و شماره اسارت من ۶۰۷  بود. ما در شرایط بسیار بدی به سر می بردیم. ما را در یک کشتارگاه متروک بدون آب و  غذا حبس کرده بودند. ۱۶ ساعت گذشت تا به ما غذا دادند. حتی نمی‌توانستیم به سرویس  بهداشتی و حمام برویم.

شکست خوردن در این جنگ، برای همه  سربازان و مردم آرژانتین که در نبردهای خونینی برای بازپس گیری جزایر مالویناس شرکت  کرده بودند، غم بزرگی بود. ۴۰ سال بعد، این سربازان، دولت و مردم آرژانتین به تلاش  برای تشریح درخواست خود برای دستیابی حاکمیت بر جزایر مالویناس در صحنه‌های مختلف  خاتمه نداده‌اند. آنها از بریتانیا خواسته‌اند به میز مذاکره بازگردد تا این مساله  باقیمانده از تاریخ استعمار حل  شود.

رامون لوپز در این باره تاکید کرد: دولت  ما از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز خواستار بازگشت حق حاکمیت بر جزایر مالویناس شده،  اما بریتانیا حاضر به گفت‌وگو با ما نشده  است.

خوان کارلوس سوسا نیز گفت: جنگ ۱۹۸۲ به  آمریکای لاتین نیز ضربه سختی زد. هژمونی که این کشورهای امپریالیستی دنبال می‌کنند  باعث می‌شود مردم و حاکمیت کشورهای دیگر را به طور کلی نادیده  بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا