دسته‌بندی نشده

اصلاح و معرفی واریته های جدید نیشکر ضروری است

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری ،دکتر جعفر آل کثیر امروز صبح در بازدید از ایستگاه شماره یک موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این مطلب اظهار داشت: بخش به نژادی و بیوتکنولوژی یکی از مهمترین بخش‏های موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر خوزستان است که این بخش به منظور تولید ارقام نیشکر مناسب دشت خوزستان، مطالعات و بررسی گلدهی ارقام مختلف را از سال ۱۳۷۷ در شرایط گلخانه‏ها در موسسه تحقیقات آغاز کرد.

وی تاکید کرد: اصلاح و معرفی ارقام جدید نیشکر به شیوه کلاسیک و مرسوم از طریق انتخاب در بین جمعیت گیاهچه های بذور تولیدی موسسه و یا وارداتی، اصلاح، بهبود و معرفی ارقام جدید نیشکر با استفاده از روش های نوین بیوتکنولوژی در آزمایشگاه و … بخشی از فعالیت های بخش به نژادی است.

معاون بهره‌برداری کشاورزی و تولیدات غیرنیشکری شرکت توسعه نیشکر ادامه داد: با توجه به زمان‌بر بودن تولید ارقام مناسب نیشکر از زمان گلدهی تا انتخاب واریته جدید، کارهای انجام شده در این زمینه قابل توجه بوده است.

وی افزود: تاکنون ۵ رقم تجاری گیاه نیشکر به کشت و صنعت معرفی شده و حدود ۱۵ رقم دیگر نیز در دست بررسی و تحقیق است که در سال های آینده به عنوان واریته های تجاری به کشت و صنعت ها معرفی خواهند شد. نیاز کشت و صنعت‌ها به ارقامی است که ثبات مناسب در صفات کیفی داشته و حداقل دو ماه قبل از پایان سال به رسیدگی تکنولوژیکی قابل قبول برسند تا بتوان عملیات برداشت را مدیریت کرد.
آل کثیر تصریح کرد: رقمی از واریته های نیشکر برای کشت در کشت و صنعت ها قابل توصیه است که قبل از سرمای شدید قند خود را ساخته باشد در غیر اینصورت قندسازی آن پس از مرگ گیاه با چالش جدی روبرو خواهد شد.

معاون بهره‌برداری کشاورزی و تولیدات غیرنیشکری شرکت توسعه نیشکر با اشاره به واریته‌های امیدبخش نیشکر بیان کرد: این واریته‌ها قبل از کشت در سطح وسیع و معرفی به عنوان رقم تجاری، بایستی حداقل سه روز به تنهایی در زمان رسیدگی، برداشت و به کارخانه حمل شوند تا پتانسیل شکر به نیشکر آنها مشخص و پس از آن برای توسعه کشت آن تصمیم گرفت.

گفتنی است در این بازدید که مدیرعامل موسسه تحقیقات، معاون تحقیقات کشاورزی موسسه و تعدادی از محققان کشاورزی حضور داشتند برنامه‌های آتی انتقال واریته‌های امیدبخش به دو کشت و صنعت شمالی و جنوبی تشریح شد.

در ادامه این بازدید، دکتر کورش طاهرخانی مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های انجام شده، واریته‌های امیدبخش در شهریور ماه سال جاری با ترکیب یک واریته زودرس، ۵ واریته میان رس و دو واریته دیررس جهت بررسی‌های منطقه‌ای در یک کشت و صنعت شمال خوزستان و یک کشت و صنعت جنوب استان برای ادامه آزمایش ها با همکاری کشت و صنعت‌ها، کشت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا