اجتماعیخبر ویژه

پس از سال‌ها بی توجهی؛ تنها بیمارستان کیش در مسیر توسعه

سلامتی همواره یکی از مولفه‌های اساسی و نگرانی‌های روزمره انسان‌ها به شمار می‌رود که یکی از مهمترین و حیاتی ترین سرمایه‌های اجتماعی جوامع محسوب می‌شود.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، دولت‌ همواره نقش اصلی در ارتقای سلامت شهروندان را بر عهده دارد و حفظ سلامتی و درمان انسان‌ها مهمترین برنامه و سیاستی است که دولت‌ها براساس تکالیف و صلاحیت‌هایی که براساس قانون بر عهده دارند، ملزم به انجام آن هستند.

جزیره کیش طی چند دهه گذشته همواره با مشکلات جدی در حوزه بیمارستانی و درمانی روبه رو بوده و این کمبود امکانات در این حوزه به چالشی برای مردم این منطقه محسوب می‌شد.

باید پذیرفت که بی توجهی به ارتقاء وضعیت خدمات سلامتی و درمانی در تنها بیمارستان کیش طی دوره‌های گذشته، با وجود توسعه گردشگری و جمعیتی این جزیره و مناطق اطراف، سبب شده تا ساکنین و گردشگران آن با چالش‌های جدی در امکانات و تجهیزات این حوزه روبه رو باشند.

همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم مشکلاتی همچون کمبود پزشک عمومی و متخصص، کمبود تجهیزات و امکانات سخت افزاری و تعرفه‌های بالای درمانی در تنها بیمارستان جزیره کیش به یک مطالبه عمومی در این منطقه تبدیل شده بود که اقدامات صورت گرفته در سه سال گذشته نشان می‌دهد، دولت مردمی صدای کیشوندان را شنیده و عزم جدی برای ریشه کن کردن تمامی این مشکلات و ارتقاء خدمات درمانی در این جزیره دارد.

طی یک سال گذشته اقدامات بسیار شایسته‌ای در راستای ارتقاء خدمات بهداشت و درمانی جزیره کیش انجام شده که به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

برقراری اروژانس هوایی در کیش

پرواز آزمایشی از پد هلیکوپتری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش به منظور برقراری اورژانس هوایی در این جزیره در تیرماه سال گذشته با موفقیت انجام شد.

استقرار یک آمبولانس هوایی در جزیره کیش نه تنها دستاوردی ارزشمند برای هرگونه امداد رسانی محسوب می‌شود بلکه در منطقه‌ای گردشگری همچون جزیره کیش قطع یقین یک ظرفیت مناسب برای مقابله با هرگونه بحران احتمالی خواهد بود.

راه اندازی سیستم پکس در بیمارستان جزیره

در راستای تکالیف ابلاغی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در راستای بهبود خدمات رسانی به بیماران و مراجعه کنندگان، راه اندازی سیستم پکس (PACS) تحت وب این بیمارستان از دیگر دستاوردهایی در طول یکسال گذشته بود که نقش بسزایی در تسهیل خدمات به بیماران داشت.

مراجعه کنندگان و بیماران از طریق این سیستم می‌توانند به صورت آنلاین و متمرکز تمام تصاویر رادیولوژی – سی تی اسکن را در یک سامانه تحت وب در هر زمان و مکان و از هر سیستم سخت افزاری مانند لپ تاپ، سیستم کامپیوتر (PC) و گوشی های هوشمند و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاص مشاهده کنند.

بیماران پس از مراجعه به بیمارستان کیش جهت بهره مندی از خدمات واحد طب تصویری به جای دریافت عکس و نگاتیو، برگه کاغذی که در آن مشخصات بیمار در سامانه قید شده است، اخذ می کنند.

بهره برداری از طرح توسعه بیمارستان کیش

طرح توسعه بیمارستان کیش در راستای تفکیک فضای اداری از فضای درمان به بهره برداری رسید و۸۷۰ متر مربع به فضای این بیمارستان افزوده شد؛ در قالب این طرح ۲۴ تخت جدید بیمارستاتی به قسمت درمانی بیمارستان کیش اضافه گردید.

همچنین قسمت‌های مالی، پشتیبانی، پرسنل اداری، اسناد پزشکی، کنترل و بهبود کیفیت، بهداشت محیطی و حرفه‌ای بیمارستان کیش نیز در ساختمان جدید مستقر شدند.

سازه ساختمان اداری بیمارستان کیش، بتنی و با سقف کوبیاکس است که ساخت آن توسط شرکت عمران، آب و خدمات از شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد.

راه اندازی دستگاه تصویر برداری C-ARM اتاق عمل در بیمارستان کیش

راه اندازی دستگاه تصویر برداری C-ARM از دیگر اقدامات موفق دولت سیزدهم در ارتقاء سطح خدمات ارائه شده در بیمارستان کیش بود که در راستای‌ کاهش فشار به بیماران و تسهیل پروسه جراحی برای پزشکان راه اندازی شد.

میزان اشعه کمتر به نسبت دستگاه‌های پرتابل رادیولوژی، دیجیتالی بودن تصاویر و عدم نیاز به کاست رادیولوژی، امکان تصویربرداری در حالت‌های مختلف از بیمار، نمایش فوری تصویر بعد از تصویر برداری بر روی نمایشگر، امکان آرشیو و انتقال تصاویر بر روی سیستم اطلاعات بیمارستان و امکان استفاده در انواع جراحی‌ها به ویژه جراحی‌های ارتوپدی و مغز و اعصاب از جمله مزایای بکارگیری این دستگاه است.

CRM از دستگاه‌های مهم تجهیزات پزشکی بیمارستانی است که نقش بسزایی در تشخیص بیماری بر عهده دارد.

پس از سال‌ها بلاتکلیفی؛ تعرفه‌های بیمارستانی کیش کاهش یافت

طی سال گذشته برای اولین بار پرونده بیمارستان کیش در شورایعالی بیمه مطرح و پس از سال‌ها بلاتکلیفی، با تلاش مدیران دولتی بالاخره تعرفه‌های بیمارستانی این جزیره کاهش یافت.

طبق تعرفه‌های اعلامی، ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های درمان سرپایی بیماران در بیمارستان فوق تخصصی کیش توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

بالا بودن هزینه‌های درمانی در بیمارستان کیش یکی از دغدغه‌های اصلی کیشوندان بود که با تلاش‌های انجام شده در دولت سیزدهم، این مطالبه مهم پیگیری و این مشکل رفع شد.

دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش آمد

مسوول تجهیزات پزشکی بیمارستان کیش گفت: دستگاه ماموگرافی دیجیتال سه بعدی در این بیمارستان نصب و راه اندازی شد.

«مهشاد پازوکی» با بیان اینکه این دستگاه ماموگرافی از برند هالوژیک و یکی از بهترین برندهای روز جهانی است، اظهار کرد: دوره آموزشی کار با این دستگاه پیشرفته با حضور کارشناسان رادیولوژی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این دستگاه جدیدترین نوع خود می‌باشد، کارشناسان در حال آموزش نحوه کار با آن به صورت تخصصی هستند.

مسوول تجهیزات پزشکی بیمارستان کیش با بیان اینکه این دستگاه قابلیت انجام ماموگرافی ۲ بعدی و سه بعدی را بصورت دیجیتال و انجام توموسنتز دارد، افزود: طراحی انحصاری پدل‌های خاص در این دستگاه منجر به اعمال کمترین درد و فشار به گیرنده خدمت و افزایش رضایتمندی است.

وی کمترین دوز اشعه دریافتی، چرخش ۳۶۰ درجه و قابلیت تشخیص کوچکترین میکروکلسیفیکاسیون‌های پستان با بالاترین رزولوشن تصویربرداری را از ویژگی‌های مهم این دستگاه عنوان کرد.

کیش در مسیر تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در منطقه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت در توسعه اقتصادی گفت: به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل کیش به قطب گردشگری سلامت در منطقه هستیم.

رحیم سرهنگی در بازدید از بیمارستان کیش اظهار کرد: معتقدیم که بیمارستان و مراکز درمانی نقطه ثقل و کانون توسعه پایدار در هر جامعه است و در همین راستا در تلاشیم تا سطح کیفی و کمی مراکز درمانی در جزیره کیش را ارتقاء دهیم.

بیمارستان و مراکز درمانی نقطه ثقل و کانون توسعه پایدار در هر جامعه است و در همین راستا در تلاشیم تا سطح کیفی و کمی مراکز درمانی در جزیره کیش را ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های داخلی کشور در حوزه پزشکی و درمانی، بیان کرد: در کنار تمامی این موارد، موقعیت جغرافیایی کیش سبب شده تا این جزیره ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت منطقه را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای تبدیل این جزیره به قطب گردشگری پزشکی کشور گفت: از حضور چهره‌های برتر پزشکی در بیمارستان کیش حمایت می‌کنیم؛ ایران از نظر پزشکی جایگاه شایسته‌ای در عرصه بین المللی دارد و طی سال‌های اخیر نیز پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه داشته که باید نهایت بهره برداری از آن در توسعه کشور به عمل آید.

وی با اعلام اینکه شرایط لازم برای حضور چهره‌های ماندگار و مطرح پزشکی ایران در بیمارستان کیش فراهم می‌شود، افزود: به دنبال ارتقاء سطح خدمات رسانی در بیمارستان جزیره هستیم.

«سرهنگی» با اشاره به هوای پاک و سالم جزیره کیش، بیان کرد: این جزیره همچنین می‌تواند بهترین محل برای طی دوره نقاهت باشد و زنجیره گردشگری سلامت را تکمیل‌تر کند.

دبیرموسسه خیرین سلامت بیمارستان کیش: تلاش دولت برای ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی در جزیره ستودنی است

دبیرموسسه خیرین سلامت بیمارستان کیش در مراسم بهره برداری از دستگاه ماموگرافی بیمارستان با قدردانی از توجه ویژه سازمان منطقه آزاد به ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی در این جزیره گفت: تجهیز بیمارستان کیش به دستگاه ماموگرافی سه بعدی یکی از دستاوردهای ارزشمند این حوزه محسوب می‌شود که سبب تحقق یکی از مطالبات کیشوندان در این حوزه شد.

رحمان سادات نجفی با اشاره به محدودیت‌های جغرافیایی جزیره کیش، بیان کرد: با توجه به شرایط جزیره کیش و محدودیت دسترسی‌ها، وجود امکانات مناسب بهداشتی و درمانی یکی از ضروریات درجزیره کیش است.

وی ادامه داد: اگرچه خرید این تجهیزات از حیث اقتصادی برای حوزه درمان جزیره کیش درآمدزایی ندارد، اما سازمان منطقه آزاد کیش در راستای عمل به وظایف حاکمیتی خود و تامین نیازهای درمانی کیشوندان بدون توجه به انتفاع اقتصادی، جهت تجهیز بیمارستان کیش پای کار و تمامی تلاش خود را به کار گرفته است.

مردم در این رابطه چه می‌گویند؟

غلامرضا حسین پور یکی از کیشوندان این جزیره در رابطه با بهبود خدمات بهداشت و درمانی بیمارستان کیش در یک سال گذشته، گفت: اتفاقات خوبی در بحث خدمات بهداشتی و درمانی جزیره کیش رخ داده که امیدواریم متوقف نشود و ادامه دار باشد.

وی ادامه داد: کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان به خصوص در حوزه زنان سبب می‌شد تا کیشوندان با تقبل هزینه‌های بالای رفت و آمد به شهرهای بزرگ اطراف مراجعه کنند که مشکلات را برای بیماران دو چندان می‌کرد؛ خوشبختانه اخیرا تجهیزات خوبی برای بیمارستان خریداری شده که مشکلات را تا حد زیادی در این راستا کاهش داده است.

سیما فاطمی یکی دیگر از بومیان جزیره کیش با انتقاد از مشکلات مربوط به نبود مستمر پزشکان متخصصان در بیمارستان این جزیره، اظهار کرد: وضعیت حضور پزشکان متخصصان در بیمارستان کیش نسبت به گذشته متحول شده ولی باید اذعان کرد که هنوز کافی نیست و انتظار می‌رود تا شرایط ایده‌آل شود.

ایرج پاکرو یکی از تبعه‌های افغانی که برای طی مراحل درمانی در بیمارستان کیش حضور یافته است، با قدردانی از نحوه رفتار کادر درمان این بیمارستان مدعی شد که سیستم نوبت دهی و نوع تعامل با بیمار در بیمارستان کیش ستودنی است و ملیت، قومیت و مذهب دلیلی برای فرق گذاشتن به خدمات ارائه شده در این بیمارستان نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا