اخبار یکراه و مسکن

افتتاح آزادراه منجیل ـ رودبار؛ راهی هموار از دل کوه‌های سرسخت البرز به قلب گیلان

آزادراه منجیل ـ رودبار به‌عنوان سومین وعده دولت در تکمیل شبکه آزادراهی کشور و با هدف روان‌سازی ترافیک سفر هموطنان به استان گیلان با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از تسنیم، طبیعت بکر و دیدنی استان گیلان باعث شده است هرساله حجم زیادی از هموطنان در فصول مختلف، این استان را برای سفر انتخاب کنند به‌ویژه در فصل بهار و تابستان که گیلانیان شاهد حجم زیادی از پلاک‌های غیربومی مسافران و گردشگران در مناطق جنگلی و غیرجنگلی استان هستند.

در این سال‌ها، ترافیک سنگین و پرحجم مسیر ورودی گیلان از محور رودبار همواره پرترددترین مسیر استان بوده است و بارها اتفاق افتاده است که طی کردن این مسیر از لوشان به رودبار برای مسافران و گردشگران حدود هشت ساعت به‌طول انجامیده باشد.

با گذشت سال‌ها از بهره‌برداری آزادراه قزوین ـ رشت، بارها وعده تکمیل آزادراه منجیل ـ رودبار به گوش رسید اما این اتفاق خوب در دولت سیزدهم رقم خورد و امروز دوشنبه ۲۱ اسفندماه این آزادراه برای تسهیل در تردد مسافرین و مردم در آستانه نوروز ۱۴۰۳ به مرحله افتتاح رسید.

آزادراه منجیل ـ رودبار یکی از ابرپروژه‌های آزادراهی کشور است که گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین ـ رشت در محدوده شهر رودبار را مرتفع می‌کند و سفر ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال ـ جنوب کشور را برای بومیان این منطقه و مسافرین فراهم می‌کند.

تکمیل این‌ پروژه ارزشمند مانند سایر پروژه‌های نیمه‌تمام کشور، در طول ۲ سال گذشته در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و قرار است این هدیه‌ نوروزی در آستانه نوروز ۱۴۰۳ با حضور رئیس جمهور به افتتاح برسد و سهم بسزایی در تسهیل ترانزیت جاده‌ای، کاهش سوانح جاده‌ای و ترافیک آزاردهنده برای اهالی منطقه و مسافران شمال کشور و صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته باشد.

حذف گلوگاه ترافیکی شهرستان رودبار و کاهش زمان سفر از تهران به گیلان از جمله مزایای ویژه این پروژه است و طبق گفته‌ استاندار‌ گیلان، آزادراه منجیل ـ رودبار به‌دلیل شرایط خاص و برخورداری از تونل‌ها و پل‌های متعدد، یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آزادراه‌های کشور به‌شمار می‌رود.

این آزادراه ۸٫۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل می‌دهد و با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرح‌های بزرگ و اساسی کشور محسوب می‌شود و پس‌از گذشت ۱۲ سال در آستانه ماه مبارک رمضان تحویل مردم می‌شود و زیر بار ترافیکی خواهد رفت.

به‌گفته استاندار گیلان، تکمیل آزادراه رشت ـ قزوین و راه‌آهن رشت ـ کاسپین دو ابرپروژه مهم مصوب سفر نخست رئیس جمهور به گیلان است و با بهره‌برداری از قطعه باقیمانده آزادراه قزوین ـ رشت کریدور بین‌المللی شمال به جنوب تکمیل می‌شود.

استاندار گیلان همچنین در ادامه از دور بعدی سفر رئیس‌جمهور به گیلان بعد از پایان ماه مبارک رمضان و بهره‌برداری از پروژه بزرگ راه‌آهن رشت ـ کاسپین و دیگر پروژه‌های عمرانی و صنعتی استان خبر داد.

آزادراه رشت ـ قزوین به‌طول کلی ۱۳۷٫۴ کیلومتر از مهم‌ترین راه‌های کشور و بخشی از کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب است که به‌عنوان کوتاه‌ترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود.

این پروژه در راستای پاسخ به مطالبات چندین‌ساله مردمی در خصوص بهره‌برداری از فاز نهایی آزادراه قزوین ـ رشت حدفاصل منجیل تا رودبار، مورد اهتمام ویژه و وعده‌های صادق دولت سیزدهم و به‌تبع آن پیگیری‌های مداوم و جدی استانداری گیلان است که ‌با بهره‌برداری از آن ‌فضای جدیدی در رشد و توسعه استان گیلان رقم خواهد خورد.

‌عملیات اجرایی این پروژه، مشتمل بر ۶ دستگاه پل بزرگ جمعاً به‌طول ۱۵۷۶ متر، شامل اجرای ۳۱۴ عدد شمع بتنی و چهار دستگاه تونل جمعاً به‌طول ۲۸۷۶ متر است که لاینینگ و روسازی بتنی دو دستگاه از تونل‌های قطعه ابتدایی به‌طول ۹۲۷ متر و لاینینگ یک دستگاه تونل قطعه دوم به‌طول ۸۰۳ متر تکمیل شده است.

آزادراه منجیل ـ رودبار بخشی از کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب و شاهراه حیاتی ارتباط از پایتخت و استان‌های همجوار به استان گیلان است که بخش اعظم آن در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است و با تکمیل ۸ کیلومتر حدفاصل منجیل تا رودبار، شاهد کاهش زمان سفر، مصرف سوخت و استهلاک خودرو در این محور خواهیم بود.

ساخت این آزادراه علی‌رغم کوتاه بودن طول مسیر به‌دلیل عبور از مناطق صعب‌العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفیدرود یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می‌شود. در طول مسیر ۸٫۲کیلومتری آزادراه دو دستگاه تونل به‌طول ۹۲۷ متر و ۸ دستگاه پل به‌طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به‌ویژه در تونل‌ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

در ساخت بعضی از پل‌های مسیر از تیرهای پیش‌تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفیدرود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است؛ به‌عنوان مثال ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به‌طول ۳۳۰ متر یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی است؛ این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به‌منظور کاهش اثرات زلزله‌های احتمالی با استفاده از تکیه‌گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است.

این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته‌کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می‌کند و نقش مؤثری در حمل‌ونقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت دارد.

آزادراه منجیل ـ رودبار به‌طول ۸۲۰۰ متر است که ۷۰ درصد آن از پل و تونل (ابنیه فنی) تشکیل شده است و ۱۰۰ درصد از کوهستان عبور می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا