اقتصادیبانک و بیمه

همت بانک شهر در اجرای یک پروژه مسکوت مانده

بدون شک اساسی‌ترین الزام فعلی صنعت نفت ایران، جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌هاست. سرمایه‌گذاری همانند خونی در رگ صنعت نفت است که فقدان آن موجب رکورد و تلف شدن ظرفیت‌ها در این صنعت استراتژیک می‌شود.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری،در چند سال اخیر به علت تحریم ها صنعت نفت ایران از فرصت جذب سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای اروپایی تا حد زیادی محروم مانده است.

در این شرایط حل چالش تامین مالی پروژه‌ها، نیازمند ایده‌های جدیدی با اتکا به توان داخلی است و بهره مندی از توان مالی بانک ها می تواند راه حل مناسبی برای حل مشکل تامین مالی در پروژه های عظیم در حوزه نفت و انرژی باشد.

تاکنون برخی بانک ها در پروژه های نفتی و پتروشیمی مشارکت کرده اند و حضور نظام بانکی در بحث تامین مالی چنین پروژه هایی معمولا کارگشا و موثر است.

حال بانک شهر تفاهمنامه سه‌جانبه ای با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی منعقد کرده که به موجب آن در تامین مالی قرارداد خط انتقال فرآورده های نفتی به طول ۹۸۰ کیلومتر از رفسنجان به شهر مقدس مشهد مشارکت خواهد کرد.

بدین ترتیب با همکاری بانک شهر به عنوان تامین کننده مالی و با مدل قراردادی EPCF   این پروژهاجرایی خواهد شد و با اجرای این پروژه هزینه های حاصل از حمل و نقل جاده ای صرفه جویی گردیده و باعث کاهش حوادث جاده ای نیز خواهد شد.

گفتنی است پروژه خط انتقال فرآورده های نفتی از رفسنجان به شهر مشهد از ادوار گذشته یکی از پروژه های اولویت دار در کشور بوده و در دولت سیزدهم، با همت دولت و با مدل ابتکاری که از طرف بانک شهر و با تاکید بر استفاده از ظرفیت های سرمایه گذار داخلی مطرح شد؛ این پروژه به مرحله اجرا درآمد.

گام بلند بانک شهر برای تامین مالی یک پروژه نفتی مهم

لازم به ذکر است که  بانک شهر در حمایت و کمک به صنایع بزرگ داخلی و حمایت از پروژه های ملی ظرفیت های خوبی داشته و تامین مالی این پروژه نیز از سوی بانک شهر و به صورت مرحله به مرحله انجام خواهد شد.

به گفته مسئولین امر، این پروژه به امنیت تامین انرژی در شرق کشور کمک خواهد کرد و اتمام این پروژه با حضور بانک شهر به عنوان تامین کننده مالی قوی در کنار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) می تواند ثمرات مهمی برای کشور داشته باشد.

جالب است بدانید که این پروژه از سالیان گذشته در مراحل ابتدایی مانده بود و اکنون با حمایت بانک شهر به مرحله اجرایی رسیده است.

جزئیات پروژه خط لوله ۹۸۰ کیلومتری از رفسنجان به مشهد

مسیر احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تابش، از رفسنجان تا مشهد است و از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با طول ۹۸۰ کیلومتر عبور کرده و سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور را تامین می‌کند.

بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته در این پروژه انتقال فرآورده نفتی در مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد محقق خواهد شد و مسیر احداث این خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد است و از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۸۰ کیلومتر عبور می‎کند.

از جمله اهداف این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتقال فرآورده با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز

تامین پایدار سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)

کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده

کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل

تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار

استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای

با توجه به همت بانک شهر برای تامین مالی به سرانجام رسیدن این پروژه، امیدواریم به زودی شاهد اجرایی شدن و به بهره برداری رسیدن این طرح عظیم و مفید برای آبادانی کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا