دسته‌بندی نشده

راه‌حل‌هایی برای بحران جهانی کنونی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

«طارق سنوطی» معاون سردبیر روزنامه مصری «الاهرام» درباره سخنرانی ویدئویی رهبر چین که ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ ایراد شد، به اظهار نظر پرداخت.

به نظر وی ابتکار «شی جین پینگ» (ابتکار توسعه جهانی) که در سخنرانی وی مطرح شد، راه‌حل‌هایی برای بحران جهانی کنونی ارائه می‌دهد.

به اعتقاد سنوطی سخنان رهبر چین به طور کامل بازتاب‌دهنده موضع همیشگی پکن در حمایت از چندجانبه‌گرایی و ترویج تحققِ ارزش‌های مشترک جامعه بشری است.

شی جین پینگ در سخنرانی خود بر لزوم ترویج اجرای ابتکارات توسعه جهانی و خلق مشترک یک آینده صلح آمیز روشن که همراه با رفاه است، تاکید کرد.

معاون سردبیر روزنامه الاهرام می‌گوید این سخنان نشان‌دهنده جهت حرکت چین و ارائه‌دهنده برنامه خاص چین برای جامعه بین‌المللی به منظور رسیدن به یک توسعه برابر، پایدار و ایمن است. به گفته وی این «بسیج مجددِ» چین برای تعمیق همکاری در جهت توسعه جهانی است.

«ابتکار توسعه جهانی» پیشنهادی است که رهبر چین سپتامبر ۲۰۲۱ در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد. کانون این ابتکار به اولویت‌های توسعه می‌پردازد و و مردم‌محور، فراگیر،‌ نوآورانه و در هماهنگی کامل میان انسان و طبیعت است.

این ابتکار در راستای نیازهای کشورها برای تسریع احیای پساپاندمی طراحی شده و حمایت سازمان ملل و بیش از ۱۰۰ کشور جهان را به همراه داشته است.

در حال حاضر جهان هنوز دست به گریبان اپیدمی کروناست و درگیری میان روسیه و اوکراین، آشفتگی وضعیت بین‌الملل را بیشتر کرده است. تحریم‌های شدید ایالات متحده و غرب علیه روسیه تاثیر زیادی بر زنجیره صنعتی، زنجیره تامین، انرژی، امور مالی و امنیت غذایی جهان گذاشته است.

در عین حال غربی‌ها به دلیل همین اقدامات تحریمی، سیاست‌های کلان اقتصادی برای خلاصی از پیامدهای اقتصادی آن طراحی کردند و سدهای تجاری و سرمایه‌گذاری به وجود آورده‌اند که مانعی بزرگ در مسیر جهانی سازی به شمار می‌رود و باعث شده مردم سراسر دنیا به ویژه گروه‌های کم‌درآمد، بهای سنگین آن را بپردازند.

رهبر چین در مقابل این اقدامات، در سخنرانی خود ابتکار توسعه جهانی را مطرح و پیشنهادات مشخصی به منظور پاسخ به نیازهای فوری مردم و دستیابی به توسعه مشترک مطرح کرد. این ابتکارات باعث خواهد شد تمام جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه انگیزه‌ای برای احیای پساپاندمی دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا