دسته‌بندی نشده

خیانتهای پیگیر آمریکا در عمل به اصل چین واحد

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هشدار چین درباره «بهشت احمق‌هایی» که آمریکا برای جدایی‌طلبان تایوان خواب دیده است_fororder_src=http___nimg.ws.126.net__url=http%3A%2F%2Fdingyue.ws.126.net%2F2021%2F1030%2Ffeb743a9j00r1s63z0012c000ir00ccc&thumbnail=650x2147483647&quality=80&type=jpg&refer=http___nimg.ws.126

«وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در دیدار اخیر خود با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در حاشیه برگزاری نشست سران گروه ۲۰ در روز یکشنبه برابر با ۳۱ اکتبر/۹ آبان ماه گروه ۲۰ در رم، مجددا تاکید کرد که مسئله تایوان حساس ترین موضوع در روابط بین پکن و واشنگتن محسوب می شود. این مقام ارشد چین بار دیگر نسبت به تاثیر سوء مدیریت مسئله تایوان از سوی آمریکا و خسارت ناشی از آن به روابط دو جانبه میان پکن و واشنگتن هشدار داد.

آمریکا نباید این هشدار چین را نادیده بگیرد چرا که این هشدار به یک باره صادر نشده است.

اگرچه وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که این کشور در سیاست «چین واحد» در ارتباط با مسئله تایوان تغییری ایجاد نکرده است اما این ادعا، جدید نیست!

هر از چند گاهی برخی لفاظی های صورت گرفته از سوی دولت فعلی آمریکا این گمانه زنی را مطرح می کند که این کشور دیگر به سیاست چین واحد پایبند نیست و آن را نادیده می گیرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن دولتش تمایل فزاینده ای به بازی با کارت تایوان با هدف عقب نگه داشتن پکن در صحنه رقابت های فرضی میان آمریکا و چین از خود نشان داده است.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن به جای اینکه در تضاد با آنچه می گوید، عمل کند، تعهداتش در زمینه پایبندی به اصل چین واحد را رعایت نماید.

ادعای بلینکن مبنی بر اینکه این چین است که تنش ها را در ارتباط با جزیره چینی تایوان تشدید کرده است، قابل قبول نیست. حقیقت این است که آمریکا و نیروهای طرفدار جدایی تایوان هستند که، تنها مقصران تشدید تنش های فراتنگه ای و وخامت شرایط امنیتی در منطقه هستند.

آمریکا صرفا بدنبال گمراه کردن جامعه بین المللی است و تلاش می کند چین را مقصر تنش های فعلی جلوه دهد. اما با این حال این روایت های تحریف شده آمریکایی ها نمی تواند جامعه بین الملل را فریب دهد چرا که بر کل جهان عیان شده است که این تنش ها حاصل و پیامد عملکرد آمریکا با تبانی حزب پیشروی دموکرات حامی جدایی تایوان جهت تحریک مداوم پکن در قبال مسئله مرتبط با این جزیره است.

تنها یک چین واحد وجود دارد و تایوان نیز بخشی از چین است. سرزمین اصلی چین و تایوان به یک کشور تعلق دارند. با این اوصاف، هر گونه تلاش در جهت عکس این حقیقت، به طرز خطرناکی ثبات در دو سوی تنگه تایوان را به مخاطره می اندازد. از طرف دیگر این انتظار که پکن بیکار بایستد و فعالیت های جدایی طلبانه ای که تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور را نقض می کند، تحمل کند نیز انتظاری پوچ و بی معنی است.

مشکل مربوط به شرایط حاکم در تنگه تایوان این است که مقامات حزب پیشروی دموکرات این جزیره مکررا تلاش کرده اند تا چارچوب چین واحد را نقض کنند و واشنگتن نیز با سوء استفاده از تایوان به عنوان صفحه شطرنج بازی استراتژیک خود علیه پکن، از تبانی با مقامات این جزیره خوشحال شده است.

مقامات حزب پیشروی دموکرات تایوان باید توهمات جدایی طلبانه خود را کنار بگذارند و آمریکا نیز باید از انجام هر عملی که باعث تشویق مقامات تایوان به زندگی در یک به اصطلاح «بهشت احمق ها» می شود، خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا