اقتصادیبانک و بیمهخبر ویژه

بانک ایران زمین در مسیر تمام دیجیتالی شدن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری، وجود یک بانک دیجیتال، بدون شعبه فیزیکی که تمام عملیات بانکی در آن به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود، پاسخدهی مناسبی در شرایط فعلی شیوع کرونا دارد.
البته بزرگ‌ترین چالش بانک ایران زمین برای برای حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال تغییر فرهنگ سازمان از سمت یک ساختار سلسله مراتبی و شعبه محور به سمت یک سازمان سرویس محور است. این تحول نیز نیازمند ایجاد تغییرات اساسی هم در نگرش مدیران ارشد و هم نگرش کارمندان ستاد و شعب است.
اولین پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین با نام فراز (فناوری روز ایران زمین) اخیرا به صورت آزمایشی شروع به کار کرده تا با تکمیل آن و نیز با دریافت تجربه مشتریان در این خصوص به عنوان پلتفرمی تاثیر گذار در بانکداری دیجیتال از سوی بانک ایران زمین به صورت کامل در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.
پلتفرم فراز با بهره گیری فناوری روز ایران زمین تلاش می کند تا با پیاده سازی بانکداری دیجیتال ضمن کمک به رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی کشوری پنجره ای جدید از خدمات بانکی را همگام با تکنولوژی های روز دنیا به مردم کشورمان ایران زمین ارائه کند.
این بانک که در سالهای اخیر تلاش زیادی برای توسعه بانکداری دیجیتال کرده است با راه‌اندازی پلتفرم فراز تلاش دارد خدماتی فراتر از یک بانک به مشتریان بدهد.
یکی از مهمترین کارکردهایی که خدمات دیجیتال برای بانک دارد، علاوه بر کاهش هزینه های اداره بانک، از حجم حضور مشتریان در شعب نیز خواهد کاست که در شرایط فعلی شیوع کرونا امری بسیار عقلانی است.
پلتفرم فراز را می‌توان انقلابی دیگر پس از بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری کشور دانست. به گفته فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین، پلتفرم فراز مصداق واقعی بانکداری باز است که به دست این بانک اجرا می‌شود.
بانک ایران زمین امکان استقرار فراز را در گوشی موبایل و فضای وب فراهم آورده است، در نتیجه کاربران می‌توانند پلتفرم فراز را جایگزین موبایل بانک و اینترنت بانک کنند. تفاوت فراز با اینترنت بانک و موبایل بانک‌های کنونی این است که در این پلتفرم سرویس‌ها ساده‌سازی شده‌ و در نتیجه تجربه کاربری مناسبی را برای مشتری رقم می‌زند.
به گفته اینالویی، هدف نهایی فراز این است که با تکیه بر موبایل و وب، بر روی دستگاه‌های خودپرداز و مرکز تماس دیجیتال هم فعال شود و مشتری بتواند فرآیند یک خدمت را در تمام کانال‌ها دریافت کند، در حالی که این کانال‌ها به یکدیگر پیوسته و یکپارچه شده باشند.
به گفته ابوسعید مدیرعامل بانک ایران زمین، پلتفرم فراز برای گذر از بانکداری سنتی و ارائه خدمات الکترونیک کمک می‌کند. در سالی که گذشت، با شیوع بیماری کرونا مشاهده کردیم که اگر بانکداری دیجیتال بصورت کامل راه اندازی شده بود، از حضور مردم در شعب و تبعات آن به شدت جلوگیری می‌شود. در واقع ما با راه اندازی این پلتفرم به دنبال ابزار و زیرساختی فراتر از یک بانک بودیم تا هم مشتریان خرد و هم کسب و کارها نوین بتوانند فعالیتهای خود را در بستر آن انجام دهند.
در همین راستا، هدفگذاری بانک ایران‌زمین از ایجاد فراز حذف کامل کارکرد شعب به عنوان جایگاه ارائه خدمات بانکی است، به طوری که خدمات بانکی همچنان به طور کامل به مشتریان عرضه شود و حذف شعب کمبودی در کیفیت و کمیت خدمات ایجاد نکند. این امر به کاستن از هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، کاهش شعب و به تبع آن جلوگیری از حبس پول، تبدیل دارایی های غیر مولد به مولد، افزایش سودآوری بانکها، کاهش هزینه‌های ثابت ناشی از استهلاک و هزینه‌های اجاره، کمک به اقتصاد جامعه و… کمک می‌کند.
لازم به ذکر است که بر بستر پلتفرم فراز مشتریان می توانند در عرض ۷ دقیقه وام بگیرند؛ غیر حضوری احراز هویت شوند؛ بانکداری ویدئویی را تجربه کنند و از مزایای پلتفرم تخصصی بانکداری دیجیتال بهره مند شوند.
تلاش بانک ایران زمین برای تحقق بانکداری دیجیتال در کنار بانکداری سنتی، در آینده نزدیک می‌تواند تبدیل به بانکی شود که مشتریان خود را با هر طیف و سلیقه‌ای راضی نگاه دارد.
گفتنی است، فراز مخفف عبارات فناوری روز ایران‌زمین و عنوان نخستین پلتفرم دیجیتال این بانک است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در اختیار شماری ازکارکنان و مشتریان آن قرار گرفته، اما این بانک بر آن است تا حداکثر یک سال دیگر فراز را در دسترس همه مشتریانش قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا