اخبار یکاقتصادی

چمران: در موضوع واردات واگن باید دلسوزانه عمل کرد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هر یک روزی که موضوع ورود واگن‌ها به ناوگان متروی پایتخت عقب بیافتد مردم از برخورداری این امکان عقب خواهند افتاد، گفت: باید در این خصوص دلسوزانه عمل کرد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، مهدی چمران روز سه‌شنبه در ابتدای دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در واکنش به جوابیه وزارت کشور به شورا در مورد واردات واگن‌های مترو افزود: ما موضع‌گیری خاصی در خصوص واردات واگن‌ها از چین نداریم و تنها می‌گوییم به درد مردم برسید.

وی ادامه داد: این اقدام باید جهادی باشد نه اینکه دو تا سه ماه طول بکشد تا عملیاتی شود ضمن اینکه بارها اعلام کرده‌ایم اگر کارشناس ندارند ما کمک خواهیم کرد و مخلص آنها هم هستیم و اگر اشکال از ما است بگویند ما رفع می‌کنیم.

چمران اظهار کرد: ما نگفتیم اشکال از آنهاست بلکه می‌گوییم باید دلسوزانه پیش برویم نه اداری؛ اینکه می‌گویند طرح فعلا باقی بماند، درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه مترو پیش از این نیز کارشناس تایید واگن بوده است، گفت: اگر شرکتی دیگر تایید کند باید ۲ تا سه میلیارد تومان برای آن هزینه شود و ما نمی‌خواهیم هزینه اضافی صرف این بخش شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر اشکال از ماست دوستان اعلام کنند و یا اینکه بیایند ما را تنبیه کنند اما زمان را از دست ندهیم.

چمران با بیان اینکه در جلسه امروز گزارش معاونت خدمات شهری شهرداری در خصوص اقدامات انجام شده در عید نوروز، ماه رمضان و عید فطر ارائه خواهد شد، افزود: جلسه مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی نیز برگزار خواهد شد و بایستی بازرس جدید را انتخاب کنیم همچنین کمیسیون نامگذاری طرح جدیدی را ارائه خواهد داد.

به دنبال انتقادات مکرر رییس شورای اسلامی شهر تهران از وزارت کشور مبنی بر همکاری نکردن در موضوع قرارداد واردات واگن‌های چینی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه در جوابیه‌ای خطاب به رییس شورای اسلامی شهر تهران به وی توصیه کرد بهتر بود پیش از اظهار نظر در این خصوص، با تماس یا برگزاری جلسه کارشناسی اطلاعات دقیق تر را دریافت می‌کردند تا اظهاراتشان مورد سوء استفاده مغرضان قرار نگیرد.

در جوابیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید شده است: قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران پس از پنج سال از امضای قرار داد در دوران خدمت رسانی دولت سیزدهم و با همت مقام عالی وزارت کشور وارد فاز عملیاتی شد و همچنین الحاقیه قرار داد فوق به میزان ۱۶۱دستگاه واگن که جمعا ۷۹۱ دستگاه واگن را تحویل متروی تهران می‌نماید در سال گذشته امضا شد و با تدبیر ایمرو (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و از طریق مطالعه فشرده اسناد و جلسات متعدد، زمان ۶ ماهه مندرج در قرارداد حتی به میزان سه ماه تاکنون کاهش یافته است. (طراحی پایه در شرف تأیید تا هفته اول اردیبهشت ماه است)

در این جوابیه با اشاره به اینکه انقلاب مترویی کشور با زمینه سازی و عقد قرارداد و اجرایی نمودن طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن به ناوگان مترویی کشور در این دولت و توسط وزارت کشور (ایمرو) محقق شده، آمده است: انجام چنین قرار داد بزرگی طبیعتا پیچیدگی‌های فنی و مالی خاص خود و در عین حال زمانبر بودن فرآیند را به همراه دارد که بحمدلله بدون مشکل در حال انجام است.

براساس اعلام سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترویی تهران پس از پنج سال در دولت سیزدهم و توسط وزارت کشور در طی یک‌سال گذشته اجرایی و وارد فاز عملیاتی شده و الحاقیه ۱۶۱ دستگاه واگن به قرار داد ۶۳۰ دستگاهی تهران در همین دولت و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ منعقد شده و ظرفیت تهران در این حوزه را افزایش داده است.

این جوابیه با اشاره به اینکه قرارداد ۶۹۹ دستگاه واگن برای سایر کلان‌شهرهای کشور در طی یک ‌سال گذشته منعقد شده، افزوده است: قرارداد ۲۸۰ دستگاه واگن متروی تهران در طی چند ماه گذشته امضا شده است. (البته از سوی یکی از اعضای کنسرسیوم که متولی ساخت داخل می باشد تاکنون امضا نشده است) و شهرهای اهواز و کرمانشاه از محل ۲۰۰۰ دستگاه واگن فوق‌الذکر هر کدام بنا بر سهم خود دارای واگن مترو خواهند شد.

سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه این سازمان برای تامین پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن و خرید اتوبوس با استفاده از تهاتر نفت اقدام به فروش نفت و واریز وجوه مربوط به قراردادها نموده است و تمام آنچه تاکنون اتفاق افتاده مدیریت وجوه فروش نفت و مصرف آن در ردیف‌های مختص خود بوده، تاکید کرده است: تمامی موارد فوق توسط کارشناسان و عوامل اجرایی و مدیریتی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور که همگی در زمره نخبگان و دارای تحصیلات عالیه در صنعت ریلی و حمل و نقلی کشور هستند منعقد و اجرایی شده است.

در پایان این جوابیه تاکید شده است: درباره موضوع واردات اتوبوس‌های برقی نیز مطالب بیان شده به دور از واقعیت بوده و تایید نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا