یادداشت

«فاصله گیری اجتماعی »

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تورم بالا و تداوم خطرناک رکود در اقتصاد ایران در چرخه زندگی مردم تاثیرات جبران ناپذیری گذاشته است  و پیش بینی آینده نیز همگی  دلالت بر رشدهای منفی و گرفتاری در چرخه نامطلوب رکورد وتورم دارد. و پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول حاکی است که  رشد اقتصادی  منفی ۳/۵درصد و منفی ۶ درصد برای اقتصاد ایران در سال جاری رقم می‌خورد و اقتصاد ایران ۱۶ درصد کوچک تر می‌شود در جهان اقتصاد رابطه مستقیم  با زندگی اجتماعی مردم دارد. اقتصاد تعیین کننده قدرت زندگی مردم است. زیرا ( علم اقتصاد شناخت انگیزه هاست)

ویروس کرونا درس های بسیار برای کشورها و مردم جهان داشته که از مهم‌ترین آن ها  ضرورت همراهی و همکاری دولت- ملت بوده است و بعضی از کشورها  عملکرد ضعیفی داشتند و به درستی نتوانستند امکانات را برای حل بحران ها و کمبودها بسیج کنند  ودر نتیجه فاصله گیری اجتماعی شکل گرفت. عده ای کرونا راقبول کردنند عده ای توجه نکردنند. عده ای بیمار شدنند و عده ای مردن.

مردن در گمنامی بدون هیچ مراسمی با بغض بیان نشده روز به روز دامنه فساد و اقتصاد زیرزمینی در حوزه های متعدد بزرگ تر می‌شود. احتکار- گران فروشی و تقلب در عرصه ماسک- دست کش- مواد ضدعفونی کننده ،داروها وسایر موارد مورد نیاز مبارزه با ویروس کرونا به این دوری از هم کمک می کنند  در حالیکه نمیتوان همدیگر را دید . بغل کرد- لمس کرد و از معاشرت لذت برد شاید بتوان گفت یکی از سلاح های مهم برای مبارزه با کرونا شبکه های اجتماعی بودنند که به مردم جهان کمک کردنند. و باعث ایجا تحولاتی در مناسبات جامعه انسانی شدنند و مردم را در فضای مجازی سرگرم کردنند زیرا ویروس کرونا۱۰۰ میلیون نفر به تعداد  فقیران جهان اضافه می کند و از طرف دیگر ثروت ابر ثروتمند جهان را افزایش میدهد اگرچه پایان تاریخ نزدیک نیست و تمام ملت ها در حال حرکت به سوی نوع یکسانی از مناسبات دولت –جامعه نیستند. فاصله گیری اجتماعی اجباری را بهتر درک کنیم بیاید در بحرانها باهم باشیم و همدیگر را ببینم و همه چیز را زود فراموش نکنیم و به سابقه درخشان و جایگاه ارزشمند فرهنگی مان در اذهان مردم بیندیشیم و آنرا حفظ  و توسعه دهیم.

                                                                              قربانعلی تنگ شیر

                                                                                                                         مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا