خبر ویژهسیاسی

انتخاب یک چهره ضدایرانی برای هدایت وزارت انرژی آمریکا

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ترامپ در توییتی نوشت: تجربه برویت در این بخش بی‌نظیر است و تردیدی ندارم که دن برویت به عنوان یک فرد حرفه‌ای، کار فوق العاده ای انجام خواهد داد.

برویت پس از ریک پری مرد شماره دو وزارت انرژی آمریکا با ۳۶ میلیارد دلار بودجه که کنترل زرادخانه هسته‌ای و ذخایر نفت استراتژیک این کشور را برعهده دارد، بوده است.

پس از این که ریک پری نامه استعفای خود را به رییس جمهور آمریکا داد، کاخ سفید ترتیب ملاقات برویت با ترامپ را فراهم کرد. وی مسئولیت‌های مهم از جمله حضور در هیات دولت را از پری گرفته است.

پری ۶۹ ساله که ماه‌ها سرگرم برنامه ریزی برای کناره گیری بود، برویت ۵۷ ساله را برای جانشینی خود آماده کرده بود و در ماه‌های اخیر برویت چهره عمومی وزارت انرژی آمریکا در ماموریت‌های خارجی و رویدادهای داخلی این کشور بود. پری چندین ماه بود که قصد استعفا داشت و دخالت غیرمستقیم وی در تحقیقات استیضاح ترامپ باعث شده است که وی تصمیم قطعی بگیرد. نام ریک پری با رسوایی که منتهی به آغاز تحقیقات استیضاح ترامپ شد، گره خورد زیرا وی در راس هیاتی حضور داشت که برای شرکت در مراسم تحلیف ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به این کشور سفر کرده بود. قرار بود ابتدا مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا در این مراسم حضور پیدا کند ولی در آخرین لحظه پری جای وی را گرفت.

ترامپ پس از رفتن وزیران، معاونان آنها را انتخاب کرده است مانند دیوید برنهارد که پس از رفتن رایان زینک، وزیر کشور موقت شد و سپس برای این سمت انتخاب شد.

برویت که اهل لوییزیانا است، در دوران جورج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا نیز به عنوان معاون امور بین دولتی و کنگره در وزارت انرژی آمریکا حضور داشت و انتظار نمی‌رود نگرش متفاوتی نسبت به ریک پری داشته باشد که هواخواه صنعت نفت و گاز کشور بود و تلاش ناموفقی داشت تا تحت عنوان امنیت ملی و ثبات شبکه برق، از نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال سوز ضررده حمایت مالی کند.

برویت نیز از این اقدامات حمایت کرده و در جریان یک سخنرانی در اوایل امسال گفته بود این واحدها با نرخ هشداردهنده‌ای در حال تعطیلی هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در جریان بحث‌های پاییز گذشته در دولت ترامپ بر سر صدور معافیت برای مشتریان نفتی ایران، برویت با صدور معافیت‌ها مخالفت کرده و خواهان اتخاد رویکرد شدیدتری علیه ایران شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا