اقتصادیبانک و بیمهخبر ویژهگفت و گو

بانک مرکزی به جای تماشا همتی کنید

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از راه مردم ،قادری مطلب را بسیار روشن و واضح دانست و بیان کرد: زمانیکه در بودجه ۵۰ درصد کسری وجود دارد و دولت برای تامین کسری، اقدام به افزایش نقدینگی بر پایه پولی می کند، این پایه پولی و نقدینگی اضافی منجر به نرخ تورم می شود . تورم هم کاهش ارزش پول ملی را به دنبال دارد. از طرفی صادرات کاهش پیداکرده و امکان کسب دلار کمتری در اقتصاد به وجود آمد و از طرف دیگر ، باکسری بودجه داخلی مواجه ایم، که نتیجه هر دو کنش ها منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود. اثرات این عوامل مستقیما به تحریم ها و عدم فروش نفت می رسد. با فروش نفت امکان تامین مالی بودجه وجود داشت اما در شرایط فعلی که امکان فروش نفت نیست، عوامل زیادی در کاهش ارزش پول ملی دخیل هستند.

چرا دولت به جای فراهم کردن سازوکار برای بهبود فضای تولید، ساده ترین راه را انتخاب کرد و نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد؟ چاره کار در شرایط فعلی و نجات ارزش پول ملی چیست؟

چاره کار در شرایط فعلی این است که دولت هزینه ها را کنترل کند. در همین رابطه نکاتی را باید مد نظر داشت. مهمترین نکته ای که حائز اهمیت است، رونق تولید همراه با بهبود فضای کسب و کار در جامعه می باشد؛ در این اوضاع باید هزینه های تولید و ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا کند. مورد بعدی هدایت نقدینگی به سمت تولید و استفاده از فناوری اطلاعات برای پیشبرد کارها با سرعت و دقت همه جانبه است، تا به تبع آن هزینه های تولید کاهش پیدا کند. تقویت شرکت های دانش بنیان برای درونی کردن دانش های فنی است. شفافیت در اقتصاد نیز نکته مهم دیگری است که می تواند در مقابله با رانت های اقتصادی گره گشا باشد و هزینه و بار اضافی را بر تولید فراهم نکند.

طاهره نصیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا