خبر ویژهمدیریت شهری

رویکرد بانک آینده، تهران را از ۱۰ ایستگاه جدید مترو در سال ۹۸ محروم کرد/ درخواست ورود مراجع نظارتى و بالادستى به عملکرد این بانک

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 

على امام با انتقاد از تعلل ۸ ماهه بانک آینده در پرداخت ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت مترو و طرح بهانه‌هاى مختلف در نپذیرفتن تضامین مختلفى که شهردارى به این بانک ارائه مى‌دهد، عنوان کرد: رویکرد غیرقابل‌قبول این بانک، تهران را از ۱۰ ایستگاه جدید مترو در سال ۹۸ محروم کرد. لذا از مراجع نظارتى و بالادستى همانند بانک مرکزى و … درخواست ورود به این موضوع را داریم.

به گزارش روابط عمومى و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) على امام مدیرعامل این شرکت با انتقاد از نحوه عملکرد و تعامل بانک آینده با شرکت متروى تهران، عنوان کرد: در روزهاى انتهاى سال ۱۳۹۷ مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با همکارى دولت محترم و بانک مرکزى برای توسعه مترو فراهم شد. قاعدتاً در سال ۹۸ باید این مبلغ در اختیار شرکت مترو براى توسعه خطوط قرار مى‌گرفت.

او با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن و بانک آینده به عنوان بانک عامل اقدام به فروش این اوراق در پایان تیرماه ۹۸ نمودند، خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن پس از فروش اوراق، با تاخیر کمى با پذیرش تضامینى که شهردارى تهران ارائه داده بود مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم خود را پرداخت کرد اما علیرغم همکارى بانک مذکور، بانک آینده مبلغ ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را با وجود سود قابل‌توجهى که برایش دارد به شهردارى تهران پرداخت نمى‌کند.

امام با اشاره به اینکه نحوه تعامل و عملکرد بانک آینده، برنامه‌ریزى‌هاى شرکت مترو در سال ۹۸ به ویژه در نیمه دوم سال را دچار وقفه کرد، گفت: مقرر بود با مبلغ اوراق مشارکتى که نزد بانک آینده بلاتکلیف باقى‌مانده است ۷ کیلومتر و ۶ ایستگاه دیگر از خط ۶ و نیز ۴ ایستگاه دیگر از خط ۷ تکمیل و به بهره‌بردارى برسد.

او افزود: در طول ماه‌هاى گذشته با وجود پیشنهاد املاک متفاوت و از بهترین املاک شهردارى به بانک آینده، عدم همکارى‌هاى این بانک در رعایت ضوابط ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت متروى تهران عنوان کرد: گویا سیاست مدیران فعلى بانک آینده نبود اطمینان به شهردارى تهران است و مى‌گویند باید با رعایت تمام ضوابط حقوقى و در پروسه و بوروکراسى‌اى طولانى، اسناد مربوطه را بپذیریم. در نتیجه تاکنون هر ملکى که به این بانک پیشنهاد شده است یا نپذیرفته است یا در فرایندهاى طولانى ادارى این موضوع را بلاتکلیف رها کرده است.

امام با اشاره به اینکه جاى سوال است که چرا بانک آینده با وجود اینکه در بخش‌هاى دیگری نیز با شهردارى تهران همکارى مى‌کند سیاست خود را مبنى بر بى‌اعتمادى به شهردارى قرار داده است، گفت: جاى تاسف دارد زیرا این بى‌اعتمادى باعث پایمال شدن حق مردم تهران مى‌شود. این در حالى است که علیرغم برخى تصورات در این خصوص که شاید چالش‌هاى مالى بانک آینده باعث شده این منابع در ماه‌های گذشته در جای دیگر هزینه شده و در حال حاضر بانک نقدینگى لازم برای پرداخت سهم و اوراق مشارکت شهردارى تهران را نداشته باشد بعید است با توجه به توانمندى و سابقه بانک مذکور چنین مطلبى صورت پذیرفته باشد.

او با اشاره به اینکه شرکت متروى تهران علاوه بر پرداخت سهم ۵۰ درصدى خود برای تضمین اوراق مشارکت سهم ۵۰ درصدى تضامین دولت را نیز ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالى است که در این مدت اصل و سود اوراق مشارکت را نیز باید پرداخت کنیم و این به معنى یک ضرر بزرگ علاوه بر بلاتکلیف ماندن بهره‌بردارى از ایستگاه‌هاى جدید است.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به این که توسعه مترو یک ضرورت براى شهر و هر گونه اختلال در توسعه آن به معنى دامن زدن به ترافیک و آلودگى هواى تهران است، خاطرنشان کرد: سایر بانک‌ها به دلیل درک اهمیت این ضرورت با وجود بدهى‌هایى که شهردارى به آنها دارد با شرکت مترو برای توسعه خطوط همکارى مى‌کنند اما بانک آینده با وجود این که شهردارى هیچ بدهى‌اى به این بانک ندارد نه تنها همکارى نمى‌کند بلکه به بهانه بى‌اعتمادى، با نپذیرفتن تضامین مختلفى که ارائه شده و نیز طولانى کردن فرآیند ادارى، حق مسلم شهروندان را به شرکت مترو پرداخت نمى‌کند.

مدیرعامل شرکت مترو با بیان این که نحوه رویکرد بانک آینده، مردم تهران را از ۱۰ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ محروم کرده است، اظهار کرد: با تاثیرى که بهره‌بردارى از یک ایستگاه مترو در کاهش گره‌هاى ترافیکى و آلودگى هوا دارد مى‌توان تصور کرد که این رویکرد چه اجحاف بزرگى در حق تهران به ویژه در حوزه آلودگى هوا و ترافیک انجام داده است. از سوى دیگر شرکت مترو برای پرداخت مطالبات کارگران و پیمانکاران با چالش مواجه است که حل هر چه سریع‌تر این موضوع نیز از دید ما از ضرورت ویژه‌اى برخوردار است.

امام در پایان با اشاره به اینکه از مراجع مرتبط همانند بانک مرکزى و سایر نهادهاى بالادستى و نظارتى درخواست رسیدگى به این موضوع را داریم، گفت: در صورتى که بانک آینده به اظهار نظر این مراجع نیز عمل نکند مطمئناً تبعاتى گریبانگیر مسبب این آسیب بزرگ خواهد شد که براى آینده فعالیت‌ها خصوصاً در تعامل با شهردارى تهران خوشایند نخواهد بود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا