دسته‌بندی نشده

واکسنی که در چین کرونا را مهار کرد

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آمریکا با سر و صدای زیاد شروع به تولید واکسن کرد و درست در زمان انتخابات جنجالی از واکسنش رو نمایی کرد و خیلی زود آن را برای فروش به دنیا عرضه کرد تا از این طریق درآمد زیادی کسب کند اما تولید واکسن و درآمد ناشی از فروش آن چیزی نبود که انگلیسی ها بتوانند از آن چشم پوشی کنند و دو هفته از سر و صدای آمریکایی ها از تولید واکسن کرونا نگذشته بود که انگلیس هم اعلام کرد واکسن کرونا را با کارایی ۹۰ درصد تولید کرده است. آنها برای آنکه امتیازی نسبت به واکسن کرونای آمریکایی هم داشته باشند اعلام کردند که واکسن تولیدیشان شرایط سخت نگهدای فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه را هم ندارد و هم خیلی راحت تر حمل و نقل و هم سریعتر جا به جا می شود.

اما در این میان کشورهایی هم بودند که واکسن تولید کردند اما سر و صدای آمریکایی ها و بوق و کرنای انگلیسی ها را به راه نینداختند.

یکی از این کشورها چین بود که بی سر و صدا واکسن تولید کرد و مردمش را در برابر کرونا واکسینه کرد اما به اندازه کشورهای های دیگر به دنبال تبلیغات نبود. اما با این وجود مشتری های زیادی نیز برای محصولاتش پیدا کرد. هم برزیل از آنها واکسن خرید و هم اندونزی مردمش را با واکسن چینی در برابر کرونا واکسینه کرد و ترکیه نیز میزان زیادی از این واکسن را پیش خرید کرده است .

کروناواک یکی از واکسن های چینی است که از ویروس های مرده تهیه شده است و تزریق آن سبب می شود تا دستگاه ایمنی بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد، بدون این که بیماری شدید ایجاد کند.

این واکسن از یک تکنولوژی قدیمی ساخته شده که نتایج موفقی به دنبال داشته است این در حالی است که واکسن های آمریکایی و انگلیسی با رمز ژنتیک کار می‌کنند به این معنا که  بخشی از کد ژنتیک ویروس کرونا به بدن وارد می‌شود تا بدن شروع به ساخت پروتئین‌های ویروسی کند. البته بدن کل ویروس را نمی‌سازد و فقط باعث می‌شود تا سیستم دفاعی فعال‌ و قادر به مقابله با ویروس شود.

در حال حاضر هنوز ایران واکسنی از چین خریداری نکرده است اما یکی از مهمترین گزینه ها برای خرید واکسن برای کشور ما، چین به شمار می رود زیرا هم روابط این دو کشور خوب است و هم چین در برابر تحریم های آمریکا قد علم کرده و اجازه نمی دهد که آمریکا در روابط تجاری این کشور دخالتی داشته باشد.

به نظر می رسد واکسن کرونای چینی بهترین گزینه برای ایران به شمار می رود و می تواند در سر لیست خرید ایران برای خرید واکسن قرار گیرد.

سیروس عباسی، جراح و محقق پسا کرونا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا