اجتماعی

۷۰ درصد دانشجویان رشته‌های محیط‌زیست را زنان تشکیل می‌دهند

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نزدیک ۷۰ درصد از دانشجویان رشته‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی را در بین تمامی دانشگاه‌های کشور زنان تشکیل می‌دهند و همین امر باعث پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه شده که از برکات انقلاب اسلامی بوده است.به گزارش ایلنا، نجمه کمالی، مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط‌زیست صبح امروز (۱۵ بهمن ۱۴۰۲) در مراسم امضای سند همکاری برنامه اقدام خانواده و محیط‌زیست، با بیان این که یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان این بود که به واسطه این انقلاب، زمینه رشد و شکوفایی استعداد و توانمندی بانوان ایرانی مهیا شد، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در حوزه محیط‌زیست رشد چشمگیری داشته‌اند.
وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، بانوان ایرانی به معنای واقعی کلمه، جایگاه و کرامت ویژه‌ای یافتند، چه آن که به لطف الهی زمینه برای رشد و موفقیت‌های آن‌ها در ابعاد و عرصه‌های گوناگون فرهنگی، علمی، پژوهشی، اجتماعی و… فراهم شد.
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که خدمات جمهوری اسلامی به زنان مقوله‌ای مهم و فراموش‌نشدنی است، عنوان کرد: پیش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقیق انگشت‌شمار بودند، اما انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد، به نحوی که دانشجویان دختر از پسر در برخی سال‌ها پیشی گرفته و تعداد بسیار زیادی از زنان در شاخه‌های مختلف علم و فناوری مشغول کار هستند؛ که سهم دانشجویان دختر در رشته‌های منابع طبیعی و محیط زیست ۷۰ درصدی است.
کمالی تاکید کرد: در سازمان حفاظت محیط‌زیست نزدیک به ۱۴۰۰ بانوی فرهیخته مشغول خدمت هستند که ۳۰ درصد کل نیروی انسانی سازمان را شامل می‌شوند که نقش مهمی در تصمیم‌سازی‌های حوزه محیط زیست دارند و بیشتر آن‌ها در بخش‌های تخصصی سازمان مشغول خدمت هستند همچنین ۲۴۵ بانوی مدیر در پست‌های مدیریتی مشغول خدمت هستند و این یکی از عرصه‌های است که نظام جمهوری اسلامی به زنان اهمیت داده و زمینه رشد و شکوفایی آنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی فراهم شده است.
وی با بیان این که سازمان محیط‌زیست پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۳ دوره مدیریتی، تصدی ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست بر عهده زنان بوده است و نشان‌دهنده نقش‌آفرینی پررنگ زنان در حکمرانی محیط‌زیست کشور است، افزود: کشور همواره به حضور زنان در عرصه ملی، نیازمند است، بر همین اساس باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش‌آفرینی آنان تلاش شود.
کمالی با تاکید بر تکوین الگوی سوم زن در جمهوری اسلامی و برپایه بیانات مقام معظم رهبری، توضیح داد: این الگو مبتنی بر نقش خانوادگی همراه با نقش‌آفرینی اجتماعی و منطبق بر ظرفیت جنسیتی زنان و بسترهای مشارکت اجتماعی و اقتصادی در سطوح مختلف حکمرانی است.
وی با اشاره به این که تمرکز دشمنان بر مقوله زن به عنوان یکی از مبانی هجوم سیاسی – تبلیغاتی به نظام اسلامی است، بیان کرد: با روشنگری در افکار عمومی مردم جهان، اجازه ندهیم که اهداف سیاستگذاران و برنامه‌ریزان غربی در «حمله به مبانی اسلام در قبال زن» محقق شود. جامعه امروز ما نیاز به زنان آگاه و فعال دارد.
کمالی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مرهون همفکری و مشارکت جدی همه اقشار و طبقات و اصناف و گروه‌های مختلف اجتماعی بود و هر یک به نوعی در این انقلاب سهیم بوده‌اند، اما زنان با حفظ مسئولیت تربیت فرزند و ایفای نقش مادری و همسری، در اجتماع همدوش مردان مبارز به خیابان‌ها آمده و حمایت خود را از ولایت فقیه و خون شهدا و ارزش‌های اسلامی اعلام کردند.
براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کمالی در پایان تصریح کرد: پس از وقوع انقلاب اسلامی نیز زنان در حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب در همه عرصه‌ها تا به امروز نقش اساسی داشته و دارند. حضور فعال در پشتیبانی از رزمندگان سلحشور و تشویق و ترغیب همسران و فرزندان به حضور گسترده در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و دفاع از استقلال و آزادی جمهوری اسلامی و تدارک گسترده پشت جبهه در حفظ و تداوم انقلاب و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان بسیار مؤثر بوده است و در استحکام و تکوین انقلاب اسلامی نیز همواره در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و نیز تربیت نسل انقلابی موجبات شکوفایی هرچه بیشتر انقلاب را فراهم می‌سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا