خبر ویژهسلامت و پزشکی

کارزار مقامات هند برای ریشه‌کنیِ “دفع در فضای باز”

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری، هفته گذشته “نارندرا مودی”، نخست وزیر هند سرانجام اعلام کرد که مردم این کشور به استفاده از سرویس‌های بهداشتی روی آورده و بنابراین قضای حاجت در مزارع، جنگل‌ها، پای درخت‌ها، رودخانه‌ها و برکه‌ها و دیگر فضاهای آزاد در این کشور برچیده شده است.

مودی در صد و پنجاهمین سالگرد تولد گاندی، نماد استقلال هند، اعلام کرد که دنیا در برابر ساخت بیش از ۱۱۰ میلیون توالت در ۶۰ ماه برای بیش از ۶۰۰ میلیون نفر شگفت‌زده شده و پیش از این هیچ کس امکان ریشه‌کنیِ عمل دفع در فضای باز را در چنین مدت زمانی کوتاهی در این کشور باور نمی‌کرد.

مودی در سال ۲۰۱۴ میلادی این پروژه را به عنوان بخشی از برنامه “هند پاک” و در تلاش برای پایان دادن به قضای حاجت در فضاهای عمومی آغاز کرد. در صورتی که آمارهای دولت هند درست باشد، این پروژه را می‌توان موفقیتی بزرگ دانست اما کارشناسان اظهار داشته‌اند که این آمارها  “گمراه کننده” است و معضل دستشویی کردن در فضاهای آزاد در هند از بین نرفته است.

به گفته یک کارشناس، دولت هند بیشتر تمرکز خود را روی ساخت توالت‌های عمومی گذاشته و از استفاده کردن آن‌ها توسط مردم اطمینان حاصل نکرده است. دولت هم‌چنین از نگهداری درست از سرویس‌های بهداشتی عمومی و تخلیه مناسب فاضلاب‌های آن‌ها اطمینان حاصل نکرده است.

طبق اعلام یونیسف، هند با آمار حدود ۶۲۰ میلیون نفری، بیشترین جمعیت را در سراسر جهان دارد که به توالت دسترسی نداشته و مجبور به دستشویی کردن در فضاهای باز هستند. اکثریت قریب به اتفاق این جمعیت ساکن مناطق روستایی هند هستند.

این معضل خطری عمده برای سلامت عمومی به ویژه برای کودکانی است که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده بالقوه مانند اسهال قرار دارند. به گفته یونیسف آلودگی‌های مدفوعی و بهداشت نامناسب عامل اصلی مرگ و میر، ابتلا به بیماری‌ها، سوءتغذیه و رشد ناکافی کودکان در این کشور است. فقدان سرویس بهداشتی هم‌چنین زنان و دختران را در معرض خطر حملات جسمی و تعرض قرار می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود زنان برای دستشویی رفتن اغلب تا تاریک شدن هوا صبر کنند.

برآوردهای سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که اقدامات مودی در برنامه “هند پاک”  می‌تواند به جلوگیری از مرگ ۳۰۰ هزار نفر از اسهال و سوء تغذیه بین سال‌های ۲۰۱۴ تا اکتبر ۲۰۱۹ میلادی کمک کند.

فقدان توالت و تأسیسات آب کافی و عدم آگاهی از بهسازی مناسب و بهداشت از دلایل روی آوردن مردم هند به قضای حاجت در فضاهای آزاد بوده است. از همین رو آگاه‌سازی مردم در مورد فرهنگ استفاده از توالت در هند به ویژه در مناطق روستایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که هنوز هم بسیاری از مردم تصور می‌کنند دستشویی کردن در فضای باز از داشتن توالت در خانه بهداشتی‌تر است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، پیش از آغاز عملیات “هند پاک”، فقط ۳۹ درصد از خانوارها به توالت دسترسی داشتند. با این حال یک بررسی ملی با حمایت بانک جهانی که در ماه فوریه به پایان رسید، نشان داد که ۱۰ درصد از مردم روستایی هند در فضای باز قضای حاجت کرده و ۹۶ درصد از افرادی که به توالت دسترسی داشتند از آن استفاده کردند. دولت هند ادعا می کند که هم‌اکنون ۱۰۰ درصد مردم هند به توالت دسترسی دارند. با این حال کارشناسان این آمار را بزرگنمایی دانسته و بر این باورند که هنوز هم بسیاری از مردم هند به توالت دسترسی نداشته و در صورت دسترسی هم از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا