دسته‌بندی نشده

مروری بر سال ۲۰۲۰: همکاری بر همگان اطمینان و قدرت بخشید

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در ابتدای سال وقتی شیوع کرونا چینی ها را در سخت ترین دوران و شرایط قرار داد، تهران تایمز در تفسیری نوشت: در برابر همه گیری ما همگی یک چینی هستیم. این نوع تفاهم عاطفی تا آخرین ماه سال ۲۰۲۰ هنوز در سراسر جهان تکرار می شود.

عصر ۱۰ دسامبر واکسن چینی کرونا به فرودگاه بین المللی قاهره مصر رسید و مصر نیز اولین کشور آفریقایی شد که واکسن کرونا را دریافت کرده است؛ در امارات نیز در خارج از پارک دبی ساکنان محلی از ساعت ۷ صبح برای دریافت واکسن چینی کرونا در صف ایستادند.

مروری بر سال 2020: همکاری بر همگان اطمینان و قدرت بخشید_fororder_11
عکس۱: ورود واکسن چینی به قاهره

هزینه ایجاد و تجهیز دو کارگاه مخصوص تولید واکسن کرونا ۲ میلیارد یوان (حدود ۳۰۰ میلیون دلار) برآورد شده است. با این رقم می توان تصور کرد که هزینه های مصرفی در کل فرایند تحقیق و توسعه به چه مبلغی می رسد. با این حال، چین از واکسن ها به عنوان وسیله ای برای کسب سودهای کلان تجاری استفاده نکرده است. در اوایل ماه مه سال جاری، شی جین پینگ رئیس جمهور چین در هفتاد و سومین مجمع جهانی بهداشت اعلام کرد که در صورت توسعه موفقیت آمیز واکسن کرونا چین آن را به عنوان یک محصول عمومی در اختیار جهان قرار می دهد. در این راستا، چین به سازوکار «کووکس» سازمان بهداشت جهانی پیوست تا ارایه واکسن به کشورهای در حال توسعه تضمین گردد. کشورهایی مانند امارات، بحرین، ترکیه، اندونزی و برزیل تصمیم گرفتند تا از واکسن های چینی استفاده کنند. فرماندار ایالت سائو پائولو برزیل نیز فاش کرده است که قیمت یک دوز واکسن چینی ۱۰٫۳ دلار است که تقریبا نیمی از قیمت واکسن آمریکاییست.

مروری بر سال 2020: همکاری بر همگان اطمینان و قدرت بخشید_fororder_22

عکس۲: ورود کمک های چین به اتیوپی

با نگاه به وضعیت جهان می توان مشاهده کرد که کشورهای ثروتمند در حال احتکار هرچه بیشتر واکسن هستند در حالی که کشورهای فقیرتر محتاجانه چشم به راه رسیدن واکسن مانده اند. رهبر یکی از کشورهای قدرتمند دنیا گفته است «زندگی همین است». این گونه قانون جنگل را چین با تاریخ دیرینه و ارزش های هزاران ساله اش نمی پذیرد. در زمانی که چین به تدریج از زیر تاثیرات بیماری کرونا خارج شد، همسایگان و دوستان هنوز در رنج هستند، چینی ها می خواهند که به آن ها کمک رسانی کنند.

چین در سال جاری به بیش از ۱۵۰ کشور و ۹ سازمان بین المللی کمک های ضد کرونا و به ۳۴ کشور نیازمند ۳۶ گروه متخصص پزشکی را اعزام کرده است. چین که بزرگ ترین تولیدکننده لوازم پزشکی دنیا است، تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد ماسک، ۲ میلیارد لباس محافظ پزشکی و ۸۰۰ میلیون کیت تشخیص کرونا در اختیار کشورها قرار داده است.

مروری بر سال 2020: همکاری بر همگان اطمینان و قدرت بخشید_fororder_33

عکس۳: امضا توافق نامه RCEP به میزبانی ویتنام رئیس دوره ای آسه آن

در سال ۲۰۲۰ ، همه گیری کرونا باعث شد که مردم به معنای واقعی همبستگی و همکاری پی ببرند. جهانیان از همدیگر تفکیک ناپذیر هستند و سرنوشت مشترک دارند و چندجانبه گرایی و جهانی شدن مسیری غیر قابل برگشت است؛ در این راستا بود که آسه آن با چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند توافق نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) را امضا کردند.

همکاری و همبستگی باید گزینه مشترک جهانی برای رویارویی با چالش ها باشد و این نیز همان جا است که قدرت و آینده بشر نهفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا