اجتماعیخبر ویژه

آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت»

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از آغاز پویش سه روزه سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت خبر داد و گفت: پویش سلامت دهان و دندان تا ۱۹ اردیبهشت با اجرای برنامه های بهداشتی و آموزشی متنوع در خصوص سلامتی دهان و دندان در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، دکتر زهرا سید معلمی اظهارداشت: هدف از این پویش اطلاع رسانی و آموزش در خصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. بین سلامت دهان ودندان و سلامت جسمی رابطه مشخصی وجود دارد و برخی از بیماری های دهان و دندان می تواند تاثیراتی در بیماری های دیگر داشته باشند و همینطور برخی بیماری های جسمی نیز می تواند برای دهان ودندان مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان این که مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و سیگار الکترونیکی) از مهم ‌ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری های شدید لثه و دیابت رابطه دو طرفه دارند و هر کدام از آن ها می تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. البته خونریزی لثه‌ها در مسواک زدن نباید باعث ترک مسواک زدن شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که این پویش در روز اول به عنوان «دهان دریچه سلامت» به ارتباط این بیماری ها می پردازد و توجه مردم را به سلامت دهان و دندان معطوف و متمرکز می کند، ادامه داد: در روز دوم نیز شعار «سلامت دهان و دندان؛ سلامت کودک» را خواهیم داشت.

دکتر سیدمعلمی اضافه کرد: در این روز با حضور در مدارس و آموزش به دانش آموزان و معاینات دهان و دندان بچه ها، افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان را در مدارس و دانش آموزان انجام می شود تا اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.

وی بیان کرد: در روز سوم پویش هدف ما بر اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان از دیدگاه نهادهای مردمی و سایر نهادهای دولتی متمرکز خواهد بود. در این روز به تبیین نقش سایر نهادها و افراد در بحث سلامت دهان ودندان پرداخته می شود که چه کمک هایی می توانند در این زمینه ایفا کنند. در کل هدف پویش سلامت دهان و دندان، آگاهی بخشی و حساس سازی مردم، جامعه و مسئولان در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خدمات اساسی و مهم دندانپزشکی در مراکز بهداشت برای همگان در دسترس است، گفت: خدمت رایگان دندانپزشکی در مراکز بهداشت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به افراد ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا، در بخشنامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به معاونان بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شاخص‌های سلامتی، آمده است: تاثیر دو سویه بیماریهای پریودنتال و دیابت، نقش بیماریهای دهان و دندان در بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای تنفسی و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم مشخص شده است. بیماریهای دهان و دندان به عنوان شایع‌ترین بیماریهای غیرواگیر شناخته می‌شود. بنابراین بهره‌گیری از دیدگاه عوامل خطر مشترک در بیماریهای دهان و دندان و سایر بیماریها به کنترل هر ۲ دسته بیماریها کمک می‌کند.

در این بخشنامه با یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی FDI با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم»، عنوان شده است: پویش سلامت دهان و دندان که از امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت تا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای آگاهی‌رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه است. این پویش با هدف «افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه» برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا