خبر ویژهسلامت و پزشکی

تأثیر سلامت جسم بر سلامت روان

در دنیای امروز از هر دو نفر، یک نفر با مشکلات مرتبط به حوزه سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کند. اما چه عوامل جسمی بر سلامت ذهن افراد تاثیرگذار هستند؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش پیام فوری، در دنیای امروز از هر دو نفر، یک نفر با مشکلات مرتبط به حوزه سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کند. اما چه عوامل جسمی بر سلامت ذهن افراد تاثیرگذار هستند؟ یا نشانه‌های سلامت روان چه هستند؟ اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاثیرات سلامت جسم بر روان هستید و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد رابطه دو سویه سلامت جسم و روان هستید، با این مطلب همراه باشید.

نشانه‌های سلامت روان چیست؟

اگر برایتان سوال است بدانید که آیا مشکل روانی دارید یا نه؟ با این بخش همراه باشید ما در این قسمت به علائمی که نشانگر اختلال در سلامت روان هستند، می‌پردازیم. به صورت کلی نشانه واحدی برای اینکه بگوییم فردی درگیر اختلال روانی هست یا نه؟ وجود ندارد. بلکه سلامت روان هر فرد به همراه رخداد تغییرات ظریف در احساسات، تفکر و رفتار وی ایجاد می‌شوند. اگر تغییرات ذکر شده مداوم و قابل توجه باشند، نشانگر اختلالات روانی هستند.  از جمله تغییراتی که می‌توانند عاملی  برای ایجاد اختلالات روانی باشند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • احساس اضطراب یا نگرانی مداوم
  • وجود علائم فیزیکی نظیر تپش قلب، تنگی نفس، گرفتگی قفسه سینه، سردرد، بی قراری یا اسهال بدون وجود هیچگونه بیماری جسمی به صورت مداوم
  • احساس افسردگی یا ناراحتی و غم
  • عدم وجود انرژی و انگیزه یا درگیر بودن با حس بی تفاوتی به صورت مداوم
  • تغییر در سبک غذایی افراد مانند بی اشتهایی یا خوردن کمتر از حد نیاز
  • عدم لذت بردن از علایق و سرگرمی‌ها
  • تغییرات ناگهانی خلق و خو مانند عصبانیت شدید
  • سو مصرف مواد مخدر، رفتارهای پرخطر جنسی یا الکل
  • تغییر در الگوی خواب همچون بی‌خوابی یا بیش از حد خوابیدن
  • وجود حس گناه یا بی ارزشی دائمی در فرد
  • اعتماد به نفس و عزت نفس پایین یا وجود احساس خودشیفتگی در فرد
  • داشتن افکاری نظیر خودکشی یا آسیب زدن به دیگران
  • خرج کردن یا ذخیره کردن بیش از حد پول به صورت هیجان زده

وجود سه مورد از رفتارهای ذکر شده در زندگی فرد به صورت مداوم و مستمر از نشانه‌های مهم تاثیرگذار بر سلامت روان است که باید جدی گرفته شوند.

چه اتفاقات و عوامل جسمی بر سلامت روان تاثیر می‌گذارند؟

در حالی که اغلب مردم متوجه تاثیرات عوامل ژنتیکی، شرایط محیطی، رابطه با افراد سمی بر سلامت روان هستند و کم و بیش با تاثیرات سلامت جسم بر روان آشنایی دارند، ما تصمیم گرفتیم در این بخش به صورت کامل به عوامل جسمی بر سلامت روان بپردازیم.

 فقر

با توجه به تحقیقات صورت گرفته افرادی که در دوران کودکی تحت تاثیر فقر بزرگ شده‌اند در دوران بزرگسالی با استرس زیادی مواجه هستند. در واقع محیطی که ما در آن بزرگ شده‌ایم و ارتباطی که با جهان داشته‌ایم بر سلامت روان ما اثرگذار است. به همین علت اگر این استرس شدید مدیریت نشود می‌تواند زمینه ساز ایجاد مشکلاتی در حوزه سلامت روان همچون اضطراب، ناامیدی یا افسردگی شود. همچنین افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، اغلب درگیر انجام رفتارهایی همچون سیگار کشیدن، مصرف مواد یا عدم انجام ورزش هستند.

تبعیض

در دنیای امروز تبعیض به صورت نژادپرستی، تبعیض جنسی، سن هراسی یا توانایی گرایی ظاهر می‎شود و در نهایت تک تک موارد ذکر شده باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت روان افراد می‌شوند. بارزترین نمونه تبعیض جرایم ناشی از نفرت یا آزار و شکنجه ناعادلانه است. این رویدادها می‌توانند بر نگرش افراد به خود و دنیای اطرافشان تاثیرگذار باشند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته افرادی که تبعیض را تجربه می‌کنند درگیر مشکلاتی نظیر مصرف مواد مخدر یا الکل و سطح استرس زیاد هستند.

میزان تحصیلات

بله درست متوجه شده‌اید، میزان تحصیلات افراد بر سلامت روان آنها تأثیرگذار است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته عملکرد ضعیف در مدرسه می‌تواند منجر به نگرانی‌های روانی همچون اختلالات مصرف مواد، افسردگی و اضطراب شود.

تروماهای دوران کودکی

بیش از ۳۰ درصد بزرگسالان تجربه یک اتفاق آسیب زا در دوران کودکی را دارند، که مجموعه این اتفاقات آسیب زا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و اختلالات روانی شود. وقایعی همچون خشونت و آزار جنسی، مرگ عزیزان یا تهدید همگی در دسته اتفاقات آسیب زننده قرار دارند. گذشته خواسته یا ناخواسته تاثیر خود را گذاشته و باعث شده افراد به گونه‌ای رفتار کنند که از ایجاد دوباره تروما بکاهند. از جمله این رفتارها می‌توان به عدم ساخت روابط نزدیک، اجتناب از موقعیت‌ها یا افراد خاص، دور نگه داشتن خود از خانواده و دوستان یا حتی سرکوب واکنش‌های احساسی اشاره کرد.

صدمات و بیماری‌های جسمی

حالا که کم و بیش با تاثیرات سلامت جسم بر روان آشنا شده‌اید، بد نیست بدانید بیماری‌ها یا آسیب‌های فیزیکی هم می‌توانند باعث اختلالات روانی شوند. به عنوان مثال آسیب مغزی تروماتیک (TBI) که ممکن است از طریق تصادفات رانندگی، انفجار یا سقوط رخ دهد و بر سلامت روان تاثیر منفی دارد. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به افسردگی، اختلال وسواس فکری- عملی، شیدایی یا  اختلال استرس پس از سانحه اشاره کرد. اما تأثیر بیماری‌های جسمی بر سلامت روان به همینجا ختم نمی‌شود و بیماری‌هایی همچون دیابت، سندرم روده تحریک‌پذیر، خستگی مزمن و غیره باعث ایجاد ناامیدی یا ترس از آینده می‌شوند. در واقع تاثیر بیماری‌های جسمی بر روح بیش از اینکه تصور کنید بر سلامت روان افراد تاثیرگذار است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری شود.

راهکارهایی برای ارتقای سلامت جسم و روان

در این قسمت به نقش ورزش در سلامت جسمانی می‌پردازیم تا با انجام آنها بتوانید به بهبود وضعیت سلامت روان خود کمک کنید.

با  فرد معتمد صحبت کنید!

صحبت با فردی که به او اعتماد دارید می‌تواند به بهبود سلامت روان شما کمک کنند. این صحبت‌ها می‌تواند به صورت حضوری، ویدئو کال یا حتی تلفنی باشد.

از جسم خود مراقبت کنید!

مراقبت از سلامت جسم باعث بهبود سلامت روان می‌شود. حداقل روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت جسمی،  ۳۰ دقیقه مطالعه کتاب و ۳۰ دقیقه انجام یکی از کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید. به هیچ وجه از تأثیر نقش ورزش بر سلامت روان غافل نشوید و کنار آن از خواب کافی غافل نشوید.

فعالیت‌های دلخواه خود را انجام دهید!

انجام فعالیت‌های معنادار و لذت بخش همچون آشپزی، بازی با حیوان خانگی، قدم زدن در پارک، خواندن کتاب یا تماشای یک فیلم یا سریال، نقاشی کشیدن، نواختن یک ساز جدید، کافه گردی همگی می‌توانند به حفظ سلامت روان شما کمک کنند.

از آدم‌ها، فیلم‌ها، روابط و مواد غذایی سمی دوری کنید!

عدم مصرف مواد مضر نظیر مواد مخدر، الکل یا تنباکو یا قطع ارتباط با انسان‌هایی که باعث ایجاد حس منفی در شما می‌شوند، می‌تواند به بهبود تاثیرات سلامت جسم بر روان کمک کند. انجام ورزش‌هایی همچون رقص یا یوگا نیز می‌تواند شما را در محیط مثبت و رشد دهنده‌ای قرار دهد.

بر زمان حال متمرکز باشید!

مدیتیشن یا تمرکز بر زمان حال به رهاسازی افکار منفی و تمرکز بر خود کمک می‌کند.  سعی کنید هر یک ساعت  سه نفس عمیق و آهسته بکشید و اعضای بدن خود را احساس کنید.

ورزش منظم داشته باشید!

انجام ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز باعث بهبود خلق و خوی شما شده و شما را شخص شادتری می‌کند. بد نیست بدانید تحقیقات تاثیر آمادگی جسمانی بر سلامت روان به شیوه مثبت را تایید کرده‌اند، پس با ثبت نام در کلاس آمادگی جسمانی باشگاه آتور و ارتقای خود به بهبود سلامت روانتان کمک کنید!

مواد غذایی سالم مصرف کنید!

مصرف مواد غذایی سالم و آب باعث افزایش سطح انرژی، بهبود خلق و خو، کیفیت سلامت روان و داشتن زندگی شاد با طول عمر زیاد می‌شود.

حواستان به خواب شبانه‌تان باشد!

خواب شبانه را در اولویت قرار دهید و طبق یک برنامه منظم به خواب بروید، بدین صورت از کاهش حواس پرتی در طول روز می‌کاهید و به افزایش سطح انرژی و سلامت روان‌تان هم کمک می‌کنید.

جمع بندی

ما در این مطلب به تاثیرات سلامت جسم بر روان به صورت مفصل پرداختیم و تاثیرات ابعاد سلامت جسم را بر روان بررسی کردیم و در انتها  راهکارهای ارتقای سلامت جسم و روان را ذکر کردیم تا شما با استفاده از این موارد خود به تنهایی بتوانید به بهبود وضعیت سلامت روان‌تان کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا