اخبار یکاقتصادی

تمدید ۵ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق با امضای قراردادی توسط معاون وزیر نفت ایران و وزیر برق عراق به مدت ۵ سال دیگر تمدید شد.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از تسنیم، با امضای قراردادی بین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و وزیر برق عراق، قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال تمدید شد.

بر مبنای این قرارداد به‌منظور تأمین نیاز داخلی، حجم صادرات گاز به عراق در دوره گرم و سرد سال متغیر خواهد بود.

* صادرات ۵۲ میلیارد مترمکعبی گاز ایران به عرافق از ۲۰۱۷

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه امضای تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق گفت: با پایان یافتن دو قرارداد بغداد و بصره، چند دور مذاکره با طرف عراقی در تهران و بغداد برای تمدید صادرات گاز ایران به عراق انجام دادیم که سرانجام نهایی شد.

وی افزود: از آغاز قرارداد بغداد (در ژوئیه ۲۰۱۷) و بصره (در ژوئن ۲۰۱۸) تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مکعب گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به کشور عراق صادر کرده‌ایم.

* نیاز مبرم نیروگاه‌های عراق به گاز ایران

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق نیز با بیان اینکه بر اساس این قرارداد تا ۵ سال آینده نیز از ایران گاز خریداری می‌کنیم، گفت: نیروگاه‌های ما برای تولید برق  نیاز مبرمی به گاز ایران دارند.

وی اظهار کرد: تجربه‌ سال‌های گذشته نشان داده که ایران شریک اقتصادی خوبی برای عراق است و در سخت‌ترین شرایط نیازهای ما را فراهم کرده است.

بر اساس اعلام وزارت نفت، قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد در سفر معاون وزیر نفت در امور گاز به بغداد و در محل وزارت برق عراق امضا و به مدت پنج سال تمدید شد.

عراق روزانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد که به‌دلیل شرایط کنونی این کشور تنها ۲۰ هزار مگاوات در روز تولید می‌کند و یک‌سوم این برق با گاز وارداتی از ایران تأمین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا