اقتصادیخبر ویژهنفت و انرژی

تشکیل حساب واحد ارزی برای تمرکز درآمدهای نفتی

بر اساس طرح جدید خزانه داری کل کشور از هر منبعی درآمد ارزی وصول شود اعم از این که این منابع مربوط به درآمد شرکت‌های دولتی باید یا درآمد‌های عمومی خود دولت، باید گردش خزانه داشته باشد تا شفافیت انضباط مالی وجود داشته باشد.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از تسنیم، بر اساس طرح جدید خزانه داری کل کشور، تعدادی  حساب‌های واحد ارزی افتتاح شده و مبالغی که امکان گردش ارزی در کشور داشته است و به صورت ارزی دریافت شده در این حساب‌ها واریز شده و صورت حساب این حساب‌ها را هم بانک مرکزی دارد.

امسال در تبصره ۱۴ قانون بودجه حساب واحد ارزی با هدف تمرکز حساب‌های مربوط به منابع ارزی هدفمندسازی یارانه‌ها تاکید شده و این حکم قانونی هم امسال اجرا شده است.

در اصل ۵۳ قانون اساسی به تمرکز دریافت‌ها و پرداخت‌ها دولت تاکید و این حکم حساب واحد ارزی هم به همین دلیل در نظر گرفته شده است.

بر این اساس همه درآمد‌ها و دریافت‌های دولت باید گردش خزانه داشته باشد و دریافت‌های ارزی هم مشمول این موضوع هستند تا دریافت‌ها شفاف شود و قابلیت رصد دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت فراهم شود.

هم اکنون از هر منبعی درآمد ارزی وصول شود اعم از این که این منابع مربوط به درآمد شرکت‌های دولتی باید یا درآمد‌های عمومی خود دولت، باید گردش خزانه داشته باشد تا شفافیت انضباط مالی وجود داشته باشد.

بر اساس بند ز تبصره ۱۴ قانون بودجه، شرکت‌های تابعه وزارت نفت موظفند تمامی دریافت‌های ارزی و ریالی منابع پیش بینی شده در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مندرج در این قانون را به حساب‌های واحد ریالی و ارزی خزانه نزد بانک مرکزی مفتوحه توسط خزانه داری کل کشور واریز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا