اجتماعیاخبار یکسلامت و پزشکی

۹ توصیه‌ دارویی ضروری به مسافران نوروزی

یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن سفری ایمن و به‌دور از بیماری، رعایت توصیه‌های مرتبط با مصرف داروهاست که مسافران نوروزی باید به آن‌ توجه ویژه داشته باشند.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از تسنیم، اگر در تعطیلات نوروزی پیش‌ِرو قصد سفر به شهرهای دیگر را دارید؛ اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید؛ حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده‌تان در سفر است. بسیاری از افراد دچار بیماری‌های مزمن هستند که نیاز به مصرف دارو دارند یا کودکان را نیز همراه با خود به سفر می‌برند به همین دلیل رعایت نکات مرتبط با همراه داشتن و مصرف داروها در طول ایام تعطیلات، ضروری است. در ادامه به چند توصیه دارویی در سفرهای نوروزی پرداخته‌ایم:

داروهای خود را به‌اندازه طول سفر همراه داشته باشید

طی سفر داروهای خود را همراه داشته باشید که تا زمان پیدا کردن داروخانه در مقصد برای تهیه دارو دچار مشکل نشوید.

جعبه کمک‌‌های اولیه را همراه داشته باشید

همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه خصوصاً در مورد خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشک شیرخوار، تب‌سنج، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب‌بُر، شربت سرماخوردگی، قطره و یا شربت مولتی‌ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه، گاز استریل و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف است طی سفر ضروری است.

داروها را در خودرو نگه‌ندارید!

نحوه مصرف و نگهداری داروها را هنگام تحویل گرفتن از داروخانه بپرسید.

هیچ‌گاه داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در هوای سرد) قرار ندهید. داروهای یخچالی را همراه با پَک یخ و یا داخل ظروفی که دارو را خنک نگه می‌دارند حمل کنید.

توصیه‌های دارویی به بیماران دیابتی و فشارخونی

در خصوص بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند فراهم کردن انسولین و داروهای مصرفی و یا سرنگ برای تمام مدت سفر، همراه داشتن دستگاه کنترل قند خون، همراه داشتن چند حبه قند، نبات، بیسکویت و آب‌میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون، همراه داشتن میان‌وعده مناسب مانند میوه و ساندویچ کوچک ضروری است.

درباره بیماران مبتلا به فشار خون بالا بهتر است دستگاه فشارسنج و داروهای مصرفی همراه بیمار باشد و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی پرچرب خودداری شود.

بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید

بیماران نباید بدون مشورت پزشک داروساز یا معالجه خود اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف دارو کنند. رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم اثربخشی دارو و عدم دستیابی به اثرات درمانی و بروز عوارض جانبی و تشدید بیماری شود.

داروهای ضدبارداری را خودسرانه مصرف نکنید

داروهای ضدبارداری مانند ال‌دی در بانوان فقط باید طبق دستور پزشک مصرف شود و برای قطع کردن خونریزی قاعدگی در دوران سفر یا ماه رمضان نباید خودسرانه مصرف شود؛ چرا که عوارض خطرناکی مانند اختلالات انعقادی، ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به‌دنبال خواهد داشت.

تاریخ انقضای داروها را بررسی کنید!

برای پیشگیری از عوارض، پیش از مصرف داروها تاریخ انقضای آن‌ها را چک کنید؛ تاریخ انقضا معمولاً به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها و در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها، روی شیشه آمپول و ویال‌های تزریقی و در انتهای تیوب پماد و کرم یا روی جعبه مقوایی آنها نوشته شده است.

قطره‌های چشمی که از باز شدن درب آن‌ها یک ماه گذشته دیگر استریل نیستند و باید دور ریخته شوند.

داروها را دور از دسترس اطفال قرار دهید

در طول سفر داروها را در جایی قرار دهید که دور از دسترس کودکان باشد؛ در صورتی که کودک شما دارویی را بلعید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید یا او را به اولین مرکز درمانی منتقل کنید.

محصولات شیمیایی، شوینده، نفت، بنزین، داروها خصوصاً شربت ترک اعتیاد متادون را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی مانند بطری نوشابه نگهداری نکنید زیرا این عمل سبب خورده شدن اشتباهی مواد دارویی توسط کودکان یا سایر اعضای خانواده و بروز مسمومیت‌های شدید دارویی می‌شود.

نکاتی برای پیشگیری از حالت تهوع و گزش حشرات

چنانچه ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی و یا هواپیما دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید می‌توانید با مشورت پزشک معالج یا داروساز قرص ۵۰میلی‌گرمی دیمن‌هیدرینات را نیم ساعت قبل از شروع سفر مصرف کنید البته در صورت باردار بودن یا قرار داشتن در دوران شیردهی باید این داروها را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید.

جهت پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های گرم و مرطوب، پشه‌بند، حشره‌کش‌های خانگی و یا پماد و اسپری دافع حشرات همراه داشته باشید البته مراقب مسمومیت کودکان با این مواد نیز باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا