سلامت و پزشکیگفت و گو

غلظت خون، قاتلی خاموش است و برای درمان آن می بایست از روش های علمی درمانی پایدارتری بهره برد

در گفت و گو با بنیانگذار تکنیک فلبوتومی (کاهش غلظت خون) عنوان شد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دکتر سمیه نیکوفرد مبدع تکنیک فلبوتومی در گفتگوی حضوری با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پیام فوری در مرکز فلبوتومی در پاسخ به دلیل و نحوه ابداع این تکنیک اعلام داشت:
ابداع و اجرای این تکنیک، در مرحله اول مدیون تجارب حاصل از سالها خدمت در سازمان انتقال خون و در مرحله بعدی معظلی به نام غلظت خون بود که بنده نیز درگیر آن بودم. در این پروسه یعنی ابداع و اجرای فلبوتومی، کار اجرایی چندین ساله در سازمان در بخش های مختلف به خصوص بخش دونر سلکشن یا انتخاب اهدا کننده های خون و کار با مراجعین بسیار از اقشار مختلف، بیمار و غیر بیمار، همچنین تحصیل در دوره طب سنتی ایرانی در دانشگاه تهران کمک شایانی نمود. بنده طی این سالها مشاهده نمودم، در افرادی که حین اهدای خون و یا فصد سنتی دچار ضعف و بی حالی شده و یا وضعیت عمومی مناسبی نداشته اند در آنها به ناچار عمل خونگیری قطع و مجبور به تزریق سرم به آنها می شویم و جالب اینجا بود که در مراحل بعدی درمان، این افراد وضعیت غلظت خون پایین تری نسبت به وضعیت قبلی خود داشتند. سوالی که برای من پیش آمد این بود که دلیل این وضعیت و جایگاه سرم درمانی در بهبود وضعیت غلظت خون این افراد کجاست؟
در این راستا به تحقیق و جستجو در منابع ایرانی و خارجی و سوال از انکولوژیست ها (فوق تخصص خون) و پزشکان متعدد پرداختم و بر مبنای تجربیات بالینی و آزمون و خطاهایی که خودم در طی این سالها داشتم، به این نتیجه رسیدم که هر چه بیشتر خون از بدن خارج شود، به علت قضیه حفظ بقای بدن، مغز فرمان داده و برای جبران اکسیژن و گلبول قرمزی که از دست میدهد مراکز خون سازی در بدن دست به کار می شوند که این امر به نوبه ی خود خون از دست داده را جبران کرده و غلظت خون بر خواهد گشت.
در تکنیک فلبوتومی، از سرم های خاص استفاده می شود و با گرفتن حجم معینی خون و همزمان تزریق حجم مشخصی از سرم، حجم خون حفظ شده و مغز فرمانی برای جبران خون از دست رفته صادر نمی نماید. لازم به ذکر است که استفاده از سرم های معمولی و رایج، احتمال ایجاد عارضه های بعدی را در افرادی که به طور متوالی و مستمر این عمل را انجام می دهند افزایش می دهد و سلامتی آنان را به مخاطره می اندازد. در تکنیک فلبوتومی، سلامت اندام ها و ارگانهای داخلی بدن دارای اولویت بوده به همین دلیل تکنیک خاص اجرای کاهش غلظت خون در این روش از ظرافت های خاصی برخوردار است. در این راستا و با هدف ایجاد مرکزی برای درمان پایدارتر غلظت خون بیماران مبتلا، مرکز فلبوتومی در نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۲ با دیدگاه فرهنگ سازی در حوزه سلامت برای جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی به طور رسمی راه اندازی شد تا اشاعه سبک زندگی سالم و در کنار آن تکنیک فلبوتومی به منظور کاعش پایدارتر غلظت خون به ارتقای سطح سلامت جامعه کمک نماید. ذکر این نکته ضروری است که سکته های قلبی و مغزی و بسیاری از بیماری ها ، به علت کند شدن حرکت خون و ضعیف تر شدن سیستم گردش خون رخ می دهد که سبک زندگی ناسالم، تغذیه و خواب ناکافی به همراه استرس در جوامع صنعتی امروزی، کمک شایانی به بروز آنها می نماید و با این متد نوین میتوان درمانی پایدارتر در دسترس عموم جامعه قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا