دسته‌بندی نشده

عواقب تلخ حمایت از تروریسم برای آمریکا

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

این اقدام آمریکا جدا ضمن نقض قوانین بین المللی و اصول روابط بین‌المللی، دخالت گستاخانه در امور داخلی چین محسوب می‌شود و چین نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود با این طرح را اعلام کرده است.

طی سال های اخیر، همواره یک عده از آمریکایی‎ها سعی کرده‎اند با ایجاد مشکل در شین جیانگ ضمن آسیب رسانی به شکوفایی و ثبات این منطقه از چین، موجب تخریب همبستگی ملی در چین و جلوگیری از توسعه و قدرت یافتن این سرزمین شوند.

بر هم آشکار است که مسائل مربوط به شین جیانگ به هیچ وجه قومی، مذهبی و حقوق بشری نیست بلکه ضدیت با خشونت، تروریسم و تجزیه طلبی را شامل می‎شود. از سال ۱۹۹۰ تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، هزاران حادثه تروریستی در شین جیانگ رخ داده است. همراه با وخیم شدن اوضاع، شی جیانگ بر اساس قانون دست به مبارزه جدی با فعالیت های تروریستی و ایجاد مرکز آموزش مهارت حرفه ای زد که این اقدامات نه تنها با قوانین چین منطبق بوده بلکه سهم مهمی نیز در مبارزه بین المللی با تروریسم داشته است.

اکنون سه سال است که هیچ حادثه تروریستی در شین جیانگ رخ نداده. سال ۲۰۱۹ میلادی، رشد تولید ناخالص داخلی منطقه شین جیانگ به ۶٫۲ درصد رسید که بالا تر از سطح میانگین سراسر چین بود. درصد فقر در روستاهای شین جیانگ نیز از ۱۹٫۴ درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱٫۲۴ درصد تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش یافت. سال ۲۰۲۰ میلادی، شین جیانگ همراه با مناطق دیگر در چین، هدف فقرزدایی کامل را محقق خواهد کرد. پس از کنترل شیوع کرونا در چین، احیای تولید در شین جیانگ نیز تسریع شده و ارزش افزوده شرکت هایی که سود سالانه آنان از ۲۰ میلیون یوان بیشتر است در صدر سایر مناطق چین قرار دارد.

این درحالی است که برخی از سیاستمدارن آمریکایی با نادیده گرفتن حقیقت در مسایل مبارزه با ترویسم و حقوق بشر از استاندارد دوگانه استفاده می‎کنند و اقدامات چین در مبارزه با تروریسم و نابودی افراطگرایی را گستاخانه لجن مال می کنند. آنان حتی از سازمان‌های تجزیه طلب و ضد چین که با گروه های تروریستی در ارتباط نزدیک هستند نیز حمایت می‌کنند.

اخیرا با کشته شدن یک آمریکایی آفریقایی تبار بر اثر خشونت پلیس، تظاهرات گسترده‌ای در سراسر آمریکا به راه افتاد. حکومت آمریکا نه تنها نمی‌خواهد درخواست منطقی مردم خود را پاسخ دهد بلکه اعلام کرده که با استفاده از «سگ‎های درنده و اسلحه شرور»با تظاهرکنندگان برخورد می‌کند. حال باید پرسید که آمریکا با این سابقه بد در زمینه حقوق بشر، چگونه حق اظهار نظر در مورد شین جیانگ را به خود می‎دهد؟!

امور شین جیانگ بخشی از امور داخلی چین است و در عزم راسخ مردم چین برای دفاع از حق حاکمیت، امنیت و منافع خود در مسیر توسعه هیچ خللی وارد نخواهد شد. آمریکا نیز در صورت حمایت از تروریست‎ها و دخالت در امور شین جیانگ چین، طمع تلخ عواقب آن را خواهد چشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا