آموزش و پرورشبالای صفحه دسته بندیچهار خبر

اولویت وزیر علوم احیاء مجدد دیپلماسی علمی است

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دکتر دانیال داودی راد ریس دانشگاه پیام نور واحد بین الملل ترکیه ، الانیا در گفتگو با پیام فوری اظهار کرد :
نخبه پروری و جذب متخصصان و نخبگان داخلی و خارجی و نیز جذب دانشجویان خارجی در دنیا شاخصی اصلی برای رتبه و جایگاه علمی دانشگاه‌ها در رنکینگ جهانی محسوب شده و نقطه عطف رسیدن به توسعه و مرجعیت در جهان نیز میباشد ، از آنجا که یکی از رسالتهای اصلی وزارت علوم “ارتقاء سطح علمی دانشگاهها و پژوهشگاه کشور به تراز اول و بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی است ” ، برای رسیدن به توسعه و مرجعیت در منطقه وجهان مقوله “دیپلماسی علمی و فناوری” و تقویت شبکه‌های ارتباطات ملی و فراملی میان دانشگاه‌ها داخل و دانشگاههای خارج که طی سالهای گذشته مغفور مانده بود باید مجددا احیاء شود کاری که امید داریم به دست توانمند وزیر محترم علوم جناب پرفسور زولفی گل شروعی با شکوه داشت باشد .

ایشان در تشریح سیاستهای کلی علم و فناوری افزودند :
در چندین بند از سیاست‌های کلی علم و فناوری که در راستای اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی در سال ۹۳ توسط مقام معظم رهبری به قوای سه گانه ابلاغ شد تاکید مضاعفی بر دیپلماسی علمی و فناوری داشته است
که از آن جمله میتوان به مواد ذیل اشاره نمود:
۸-۵- توسعه و تقویت شبکه‌های ارتباطات ملی و فراملی میان دانشگاه‌ها، مراکز علمی، دانشمندان و پژوهشگران و بنگاه‌های توسعه فناوری و نوآوری داخلی و خارجی و گسترش همکاری‌ها در سطوح دولتی و نهادهای مردمی با اولویت کشورهای اسلامی.
۶– گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی بویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور، با تأکید بر:
۱-۶- توسعه صنایع و خدمات مبتنی بر علوم و فناوری‌های جدید و حمایت از تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و متکی بر فناوری‌های بومی بویژه در حوزه های دارای مزیت و ظرفیت، با اصلاح امر واردات و صادرات کشور.
۲-۶- اهتمام بر انتقال فناوری و کسب دانش طراحی و ساخت برای تولید محصولات در داخل کشور با استفاده از ظرفیت‌ بازار ملی در مصرف کالاهای وارداتی.
۳-۶- استفاده از ظرفیت‌های علمی و فنی ایرانیان مقیم خارج و جذب متخصصان و محققان برجسته سایر کشورها بویژه کشورهای اسلامی حسب نیاز.
۴-۶- تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش‌های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها بویژه جهان اسلام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا