اقتصادی

نباید نگران باقی ماندن ایران در لیست سیاه FATF باشیم

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گفته عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه باقی ماندن ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف در شرایط کنونی تاثیری بر تجارت کشور ندارد و موضوع مهمی تلقی نمی‌شود.رضا میرکریمی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره باقی ماندن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف ‌ای ‌تی‌ اف) گفت: به باور من خبرساز شدن این اتفاق تاثیری بر تجارت ایران ندارد و تنها پیامد آن می‌تواند وارد آمدن فشار روانی بر نرخ دلار در بازار آزاد باشد مگر اینکه بانک مرکزی به این بازار، ارز تزریق کند.
وی افزود: البته بازار آزاد ارز در ایران بازار بزرگی به شمار نمی‌آید همچنین این اتفاق هیچ تاثیری بر نرخ دلار در سامانه نیما و دیگر بازارهای رسمی ندارد.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: وقتی بیشتر ارزها در تجارت ایرانی‌ها از مجاری دیگر مبادله می‌شود، حتی اگر اف ‌ای ‌تی‌ اف ایران را از فهرست سیاه خارج می‌کرد این اتفاق دستاوردی برای جامعه ایرانی محسوب نمی‌شد.
میرکریمی ادامه داد: سوئیفت در ایران قطع است و کشور ما روابط بانکی با جهان ندارد بنابراین اینکه در فهرست اف ای تی اف باشیم یا نباشیم چه تاثیری می‌خواهد در تجارت خارجی داشته باشد؟ اگر روزی خواستیم تبادلات مالی تجارت خارجی را از مجاری رسمی پیش ببریم آن زمان باید نگران چنین مساله‌ای باشیم.
وی خاطرنشان کرد: عموم مردم هم نظر خاصی بر این موضوع ندارند و کیفیت زندگی آنها از این اتفاق تاثیر نپذیرفته است و حتی نمی‌توان گفت افکار عمومی در جهان از این امر تاثیر می‌پذیرند چون اف ای تی اف یک موضوع به کل تخصصی است و در ایران نیز به واسطه مجلس و دولت به ادبیات عمومی راه پیدا کرد و صورت سیاسی به خود گرفت.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه در نهایت گفت: پیامدهای این اتفاق به اندازه‌ای ناملموس است که حتی تاجران حرفه‌ای نه اطلاعی نسبت به آن دارند و نه تاثیرات آن را بر تجارت خود احساس می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا