ورزشی

آمار عجیب از بازیکنان خارجی شاغل در لیگ برتر ایران

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مدافع تاجیکستانی ملی‌پوش پرسپولیس در فصل جاری فقط ۱۷۵ دقیقه در زمین حضور داشت؛ یعنی کمتر از دو بازی.به گزارش گروه ورزشی ایلنا، بازیکنان خارجی شاغل در لیگ برتر آمار جالب توجهی از خودشان به جا گذاشته‌اند.
هنانوف کمتر از ۲ بازی
بعد از جدایی منوچهر صفروف از پرسپولیس پیش‌بینی می‌شد که وحدت هنانوف هم جمع قرمزهای پایتخت را ترک کند اما این اتفاق نیفتاد و او برای دو فصل دیگر هم ماند. او که بیشتر در سمت راست خط دفاعی به کار گرفته می‌شود(در صورت بازی کردن) با حضور دانیال اسماعیلی‌فر به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل شد. این تاجیکستانی ملی‌پوش فقط ۱۷۵ دقیقه در زمین حضور داشت؛ یعنی کمتر از دو بازی. حالا سؤال این است که آیا بازیکنی در رده امید و جوانان پرسپولیس یا تیم‌های دیگر نبود که با هزینه‌ای خیلی کمتر از هنانو همین ۱۷۵ دقیقه را بازی می‌کرد؟

تراکتوری‌های پرکارت
در جمع این ۲۶ بازیکن فعلی خارجی شاغل در لیگ بیست و سوم، تراکتوری‌ها پرکارت‌ترین هستند. طبق آمار ریکاردو آلوز ۳ کارت زرد و یک کارت قرمز، گوستاوو واگنین ۴ کارت زرد، صفا هادی سه کارت زرد و ۲ کارت قرمز و آلوارو خیمنز هم با سه اخطار پرکارت‌ترین بازیکنان خارجی هستند.

فقط دو دروازه‌بان
در این جدول ۲۶ نفره فقط نام دو دروازه‌بان دیده می‌شود. کریستوفر کنت که از دو فصل پیش پیراهن سپاهان را با فولاد عوض کرد، در ۱۳ بازی به میدان رفت و ضمن دریافت سه کارت زرد ۱۷ مرتبه هم دروازه‌اش باز شد. به عبارتی ۳/۱ گل در هر بازی. در‌وازه‌بان بعدی فهد طالب گلر عراقی و ملی‌پوش صنعت نفت آبادان است. او در ۹ بازی ۱۳ گل دریافت کرده یعنی به طور میانگین۴/۱ گل در هر مسابقه.

سرخابی‌های گلزن
شیمبا مهاجم مس رفسنجان در ۱۰ بازی و حضور ۷۵۴ دقیقه‌ای‌اش ۵ گل زد و یک پاس گل داد تا گلزن‌ترین خارجی نیم‌فصل اول باشد. یعنی هر ۴/۷۵ دقیقه یک گل اما کوین یامگا که برایش آرزوی سلامتی و بازگشت هر چه سریعتر به میادین فوتبال را داریم، یکی از خارجی‌های خوب و موفق بود. این بازیکن فرانسوی در تمام ۱۵ بازی به میدان رفت و با ثبت حضور ۱۲۲۷ دقیقه چهار گل زد و دو پاس گل هم داد. مصدومیت او در جریان تمرین یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای جواد نکونام و هواداران استقلال بود. در تیم رقیب هم گئورگی ولسیانی عملکرد قابل دفاعی از خود بجا گذاشته است. این مدافع گرجستانی که بعد از چند سال بازی در نساجی و سپاهان به پرسپولیس آمده در ۱۴ بازی و حضور ۸۲۳ دقیقه‌ای چهار گل زد. یعنی هر ۲۰۵ دقیقه یک گل که برای یک مدافع آمار بسیار خوبی است.

سهم هر بازیکن ۲۹۲ دقیقه
انتظار این است که باشگاه‌ها بازیکنانی را به خدمت بگیرند که حداقل از بازیکنان هم‌پست خود به لحاظ فنی بالاتر باشند. اما آماری که این ۲۶ بازیکن از خود بجا گذاشته‌اند اصلاً قابل قبول نیست. اگر تعدادی که نمایش خوب و دقایق زیادی در زمین حضور داشتند را از این جدول خارج کنیم آمار کلی‌شان خیلی کمتر می‌شود.
در حال حاضر این ۲۶ بازیکن مجموعاً ۷۶۱۰ دقیقه بازی کرده‌اند که به طور میانگین ۲۹۲ دقیقه برای هر بازی می‌شود.

خارجی‌های ضعیف گل‌گهر
اریک باینامو، میشل ته وردی و روبرتو تورس، سه خارجی گل‌گهر در نیم‌فصل اول بودند.
دو بازیکن اولی در مجموع ۵۰۷ دقیقه بازی کردند و کارنامه خوبی از خود بجا نگذاشتند اما تورس که با نکونام در فولاد بود و امسال سرمربی آبی‌ها تمایل به جذب او داشت ولی موفق نشد، در گل‌‌گهر عملکرد خوبی داشت. او در ۸ بازی ۵۶۴ دقیقه در زمین بود و ۳ گل زد و ۳ پاس گل هم داد.

بیشترین سهمیه برای فولاد و تراکتور
دو تیم فولاد خوزستان و تراکتور مثل بیشتر فصول گذشته بازیکنان خارجی زیادی را به خدمت گرفته‌اند. قرمزهای اهوازی موسی کولیبالی، گادوین منشا، کریستوفر کنت و لوکاس کاندیدو را در اختیار داشتند و قرمزهای تبریز هم ریکاردو آلوز، گوستاوو واگنین، صفا هادی و آلوارو خیمنز را که البته خارجی‌های تراکتور عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشتند. به عنوان مثال ریکاردو آلوز در میان تمام خارجی‌ها(غیر از دروازه‌بان‌ها) با شش پاس گل بهترین پاسور بوده است.

جدایی ناگهانی مسن‌ترین خارجی از مس
لوسیانو پریرا مهاجم برزیلی و باتجربه که سال‌ها است در فوتبال ایران حضور دارد، از اواسط نیم‌فصل اول به جمع مسی‌های رفسنجان اضافه شد و برای این تیم بازی کرد. شیمبا که سال قبل هم پیراهن مس را بر تن داشت، به واسطه مطالباتی که از گذشته داشت، از باشگاه رفسنجانی به فیفا شکایت کرد و ضمن محکومیت مسی‌ها، پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه را بست. پریرا اگرچه از قرارداد امسال خود مبلغی را از مس رفسنجان دریافت کرده بود اما با توجه به بندهای قرارداد مطالباتی داشت که به این خاطر ۱۵ روز قبل به باشگاه نوتیس داده بود. با پایان مهلتی که شیمبا به مس رفسنجان داده بود، مدیران باشگاه پولی به این مهاجم برزیلی پرداخت نکردند تا او حق فسخ یکطرفه داشته باشد. پریرا حالا به صورت یکطرفه قرارداد خود را با مس رفسنجان فسخ کرده و رسماً از این باشگاه جدا شده است. جدایی او قطعاً شوک بزرگی به مس رفسنجان است و از طرف دیگر باشگاه مس هم با توجه به شکایت لوسیانو به فیفا تا زمانی که مطالبات این بازیکن را پرداخت نکند، نمی‌تواند پنجره نقل و انتقالاتی خود را باز کند و بازیکنان جدید به خدمت بگیرد. باید دید واکنش مسئولان مس رفسنجان به فسخ قرارداد یکطرفه پریرا چیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا