اجتماعی

آماده باش کامل سازمان ثبت احوال در روز رأی گیری انتخابات

زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در روز رأی گیری سازمان ثبت احوال برای تعویض سریعتر شناسنامه‌های افراد در حالت آماده باش کامل است و مراحل تعویض شناسنامه و عکس دار کردن شناسنامه و یا مدارک هویتی دیگر، را سرعت می‌دهیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  برنامه صف اول با حضورآقای هاشم کارگر؛ رئیس سازمان ثبت احوال کشور به موضوع تکالیف سازمان ثبت احوال در انتخابات و همچنین اقدامات برای تسهیل خدمت رسانی به مردم پرداخت.
سؤال: سازمان ثبت احوال در انتخابات چه وظایفی را بر عهده دارد؟کارگر: رئیس سازمان ثبت احوال کشور: برای برگزاری انتخابات؛ ستاد انتخابات کشور وجود دارد که سازمان ثبت احوال هم به عنوان عضو اصلی این شورا قرار دارد. در احراز هویت کاندیدا‌ها و نامزد‌هایی که در انتخابات شرکت می‌کنند نقش اساسی با سازمان ثبت احوال کشور است، در استعلامات پنج گانه‌ای که انجام می‌شود، سازمان ثبت احوال یکی از مراجع اصلی برای این موضوع است. در شورای اجرایی مرکزی انتخابات سازمان ثبت احوال یکی از اعضا است. در تمامی حوزه‌های انتخابیه هم یکی از سه عضو اصلی؛ نماینده سازمان ثبت احوال است.
سؤال: سازمان شما مشخصاً فقط در حوزه تأیید هویت افراد اقدام انجام می‌دهد یا فراتر از آن هم خدماتی ارائه می‌کند؟
کارگر: در حوزه نامزد‌های انتخابات، احراز هویت و اصالت سنجی هویتشان با ماست و سایر مشخصات هویتی که از آن‌ها گرفته می‌شود. در هنگام برگزاری انتخابات هم در مورد رأی دهندگان همین اتفاق می‌افتد، یعنی احراز هویت رأی دهندگان و در برخی از موارد هم برای جلوگیری از دو بار رأی دادن که حالا می‌رویم به سمت انتخابات بخشی به صورت الکترونیکی برگزار شود، مخصوصاً احراز هویتش به صورت الکترونیک انجام می‌شود، این دو کاری است که به طور جدی سازمان ثبت احوال در آن دخالت دارد.
سؤال: یعنی به صرف داشتن شناسنامه، خود شناسنامه کفایت نمی‌کند برای احراز هویت؟کارگر: الآن معیار هویت سنجی افراد؛ کد ملی افراد است که در قانون جدید امسال آمدند علاوه بر شناسنامه و کارت ملی، برخی از کارت‌های دیگر را هم معیار قرار دادند که آن جا در ابتدای این که فردی می‌خواهد اقدام کند برای رأی دادن، اصالت و احراز هویت او توسط سازمان ثبت احوال سنجش انجام می‌شود و هنگامی که هویتش محرز شد می‌تواند رأی دهد.
سؤال: نامزدی که ثبت نام می‌کند، وقتی کد ملی اش را می‌دهد در سامانه شما احراز هویتش چه اتفاقی می‌افتد؟ یعنی فرایندی روی آن اتفاق می‌افتد؟ کارگر: نامزد انتخابات؛ کسی که برای انتخابات نامزد می‌شود، یک سری اطلاعات هویتی را باید ابراز کند. این اطلاعاتش می‌آید در بانک‌های اطلاعاتی ما، هویتش مورد سنجش قرار می‌گیرد، در صورتی که همخوانی داشته باشد با اطلاعات هویتی ما اعلام می‌شود، در صورتی که همخوانی نداشته باشد؛ آن انتخاب نمی‌شود.
سؤال: سامانه در لحظه انجام می‌شود؟کارگر: بله، در لحظه است، مثلاً در همین امسال که واقعاً وزارت کشور کار بسیار بزرگی کرد؛ هم در پیش ثبت نام نامزدها، هم در ثبت نام اصلی که به صورت الکترونیک انجام داد. در پیش ثبت نام یک بار هنگامی که فرد می‌خواست ثبت نام را انجام دهد، به صورت برخط احراز هویت می‌شد، بعد از ثبت نام هم دوباره آن بانک ثبت نام کنندگان برای سازمان ثبت احوال فرستاده می‌شد و دوباره آن جا احراز هویت و تطابق مشخصات هویتی شان با بانک‌های اطلاعاتی ما انجام می‌شد که اگر تغییراتی در اطلاعات هویتی شان داشتند ما اعلام می‌کردیم.
سؤال: این جزو خدمات معمول شماست؟ خارج از بحث انتخابات هم در احراز هویت‌ها در سامانه‌هایی که اتفاق می‌افتد به دیتا و داده‌های شما متصل است؟
کارگر: بله، دقیقاً، یعنی به تمام خدمات دولتی و حتی خدمات غیردولتی که نیاز به احراز هویت دارد به صورت برخط با سازمان ثبت احوال انجام می‌شود.
سؤال: شما هیچ فرایند خاصی روی آن اعمال نمی‌کنید؟ لحظه‌ای که کد ملی را می‌دهد شما تأییدش می‌کنید. آقای کارگر: نخیر- فراینده خاصی نیست. همان تطابق اطلاعات هویتی است.
سؤال: پس خیلی انرژی از سازمان شما نمی‌گیرد این کار، درست است؟آقای کارگر: یک مقدار به هنگام انتخابات که می‌شود، مخصوصاً هنگام ثبت نام نامزد‌ها باید دقت بیشتری شود که کوچکترین خطایی هم وجود نداشته باشد، هم در عدالت انتخاباتی این اتفاق بیفتد، هم در هویت اصلی افرادی که به عنوان نامزد…
سؤال: عدالت انتخاباتی یعنی چه؟کارگر: یعنی خدای ناکرده اشکالی در هویت افراد است، این هم خیلی مؤثر است؛ اگر در هویتشان عدم تطابقی وجود دارد ما باید دقت کنیم آن را اعلام کنیم. اگر ممانعتی ایجاد می‌کند در شرکت برای انتخابات به هر طریقی؛ مثلاً در مورد سن افراد، بالأخره مثلاً در مورد نامزد‌های انتخاباتی یک سنی تعریف شده که می‌توانند در یک رِنج سنی شرکت کنند. این‌ها را ما باید اعلام کنیم که اگر با دقت بیشتری این کار را می‌کنیم که بتوانیم یک انتخابات سالم و شفافی انجام شود.
سؤال: آن هم به صورت سامانه‌ای اتفاق می‌افتد؟کارگر: بله به صورت سامانه‌ای انجام می‌شود؛ در هنگامی که ثبت نام می‌کنند عرض کردم که بعد از آن هم بانک ثبت نام شوندگان گرفته می‌شود و توسط همکارانم با بانک‌های اطلاعاتی ما مجدد مورد تطبیق قرار می‌گیرد و مجدد به ستاد انتخابات اعلام می‌شود.
سؤال: با چالشی مواجه هستید؟کارگر: نه الحمدلله امسال با کار بسیار خوبی که وزارت کشور انجام داده بود و به صورت الکترونیک بود، الحمدلله به راحتی توانستیم کارمان را انجام دهیم و زودتر از موعد مقرری که در قانون تعریف شده برای این امر، پاسخ ستاد انتخابات را بدهیم.
سؤال: و بود مواردی که مثلاً مشکل داشتند و به جهت احراز نشدن هویتشان؟کارگر: نه خدا را شکر مورد خاصی نبود.
سؤال: الآن جمعیت ما دقیقاً چقدر است؟کارگر: ما در بعد جمعیت، از لحاظ پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور؛ ایرانیان ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند. اگر بخواهیم بگوییم ایرانیان ساکن در کشور؛ این را همین جا بیان می‌کنم ما تا حالا از ایرانیان خارج از کشور در هیچ جای کشور نداشتیم، که ما در دو سال اخیر در تلاش هستیم که این را ساماندهی کنیم. البته در قانون جوانی جمعیت یکی از تکالیف ما گذاشته شده که مهاجرت‌های داخل و خارج از کشور را محاسبه کنیم و اطلاعاتش را داشته باشیم، براوردی که در سازمان ثبت احوال به صورت برآوردی وجود دارد؛ حدود چهار میلیون ایرانی، یعنی ما تقریباً باید بگوییم ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کل ایرانیان هستند، ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانیان ساکن در کشورمان هستند.
سؤال: این را دقیق نمی‌توان گفت.کارگر: عرض کردم این را تا حالا در هیچ جا، هر جا که متولی این امر بودند این کار انجام نشده که ما با هماهنگی فراجا این کار را انجام می‌دهیم که یک آمار دقیق تری از هموطنان عزیزمان در خارج از کشور داشته باشیم و ان شاء الله بتوانیم مطابق با آن محاسبه کنیم.
سؤال: جدای از آن‌ها که خارج از کشور هستند، آن‌هایی که در داخل زندگی می‌کنند؛ دقیقش را به نفر نمی‌توانید بگویید؟ کارگر: در سال ۹۵ آخرین سرشماری که انجام شد که بخش زیادی خود اظهاری بود. می‌دانید سال ۹۵ سرشماری که انجام شد اعلام عمومی نشد به خاطر یک سری مطالبی که در موردش مطرح بود در نوع سرشماری، آن سرشماری نتوانست که به این امر برسد. شد برآوردی. ما در سازمان ثبت احوال در این دو سال اخیر کاری که کردیم و در دنیا هم این اتفاق می‌افتد، بحث آمار‌های ثبت مبنا است، یعنی یک مقدار از برآورد‌ها فاصله بگیریم، آمارهایمان دقیق‌تر شود، مبتنی بر اطلاعات ثبتی باشد. ما در سازمان ثبت احوال این کار را انجام می‌دهیم و ان شاء الله امیدواریم در همین سال ۱۴۰۲ به نتایج خیلی خوبی هم برسیم. الآن اقدامات خوبی شده با همکارانمان در فراجا و جلو می‌رویم و بانک‌های اطلاعاتی آن‌ها را دریافت می‌کنیم و تطابقی که انجام می‌دهیم ان شاء الله به یک آمار بسیار مناسب و تقریباً دقیقی خواهیم رسید.
سؤال: الآن آمار دارید که تعداد واجدین شرایط برای انتخابات یازدهم اسفند چه تعداد است؟کارگر: ما در ستاد انتخابات کشور یک سیاست گذاری‌ای انجام شد، مقرر شد که کلیه آمار‌های مربوط به انتخابات توسط سخنگوی ستاد انتخابات کشور ارائه شود به خاطر این که واحد باشد و ان شاء الله این آمار‌ها هم همه جا قابل استفاده باشد. پس اجازه دهید آقای دکتر اسلامی؛ سخنگوی ستاد انتخابات کشور این آمار را خدمتتان بدهند.
سؤال: سن کسانی که نامزد می‌شوند چه برای مجلس و چه برای خبرگان حداکثر چقدر باید باشد؟کارگر: در قانون مشخص شده است در مورد مجلس و خبرگان، ولی سن رأی دهندگان باید ۱۸ سال تمام باشد. آن ۱۸ سال تمام برای رأی دهندگان است که تا روزی که رأی گیری می‌خواهد انجام شود؛ ۱۸ سال تمام رأی دهندگان داشته باشند.
سؤال: یعنی می‌شود ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل؟کارگر: بله تقریباً همین طور است که تا روز رأی گیری این اتفاق می‌افتد. ما تا روز رأی گیری هم این دقت را داریم که آمار مربوط به ولادت‌ها و آمار مربوط به وفات افراد را هم دائماً رصد می‌کنیم که اگر کسی تا آن موقع از دنیا می‌رود، در آن بانکی که به عنوان بانک پشتیبان هویتی انتخابات قرار می‌گیرد درج شود و خدای ناکرده مورد سوء استفاده‌ای هم قرار نگیرد.
سؤال: و این که در کدام حوزه انتخابیه، کدام استان‌ها و کدام شهر‌ها داوطلبانی که ثبت نام کردند بیشترینش چه کسانی بودند؟ کدام استان‌ها و شهر‌ها بودند یا کمتر بودند؟ این هم از آقای اسلامی؟کارگر: بله، این‌ها آمار‌هایی است که در ستاد انتخابات کشور…
سؤال: در پیش ثبت نام‌ها هم فرمودید بحث احراز هویت اشخاص بود، غیر از آن که چیزی انجام نمی‌شد، خبرگان هم به همین ترتیب است؟کارگر: بله، در خبرگان هم وقتی ثبت نام نامزد‌های مجلس خبرگان انجام می‌شود، همان اتفاقی که در مورد مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، در مورد خبرگان هم انجام می‌شود. ما امسال در یکی از اتفاقات بسیار خوبی که از سال گذشته شروع کردیم و امسال به نتیجه خیلی خوبی هم رسیدیم، حرکت در جهت ایجاد پایگاه سببی، نسبی در کشور بود که این در پیش ثبت نام و ثبت نام انتخابات، خیلی مفید فایده بود. یعنی وقتی فرد، چون در اطلاعاتی که از نامزد‌های انتخابات گرفته می‌شد، بستگان و برخی از ارتباطات سببی و نسبی آن‌ها دریافت می‌شد با پایگاه سببی و نسبی ما تطابق داده می‌شد که در گذشته این کار، کار خیلی مشکلی بود، در قانون جدید هم یک سری مطالبی آمده بود، این برای اولین بار در کشور…
سؤال: این حُسنش چیست؟کارگر: این حسنش این است که وقتی شما ارتباطات سببی و نسبی افراد را دارید، وقتی که فرد اظهار می‌کند که روابط سببی و نسبی اش به چه صورت است، به راحتی با پایگاه ما تطابق داده می‌شود یا حتی با ورود کد ملی و اطلاعات خود فرد ما می‌توانیم روابط سببی و نسبی او را اعلام کنیم.
سؤال: می‌دانم این که رابطه اش را شما احراز کردید که مثلاً فلانی داماد فلانی است یا مثلاً این پسرخاله فلانی است.کارگر: البته مطابق آن قانون است، نه در حد پسرخاله و این چیز‌ها ورود پیدا نمی‌کند، در قانون مشخص شده که چه اطلاعاتی باید از نامزد‌های اطلاعاتی گرفته شود.
سؤال: و این که شما احراز کردید رابطه فرزند و پسری یک نفر؛ آن که معلوم است…کارگر: صحت رابطه را می‌گوییم. مثلاً وقتی قرار است فرد اطلاعات مربوط به افراد منتسب به خود را اعلام کند طبق قانون در آن سامانه وزارت کشور، صحت این ارتباط را ما اعلام می‌کنیم و در مورد دیگر هم ما این امکان را داریم که وقتی اطلاعات خود فرد وارد می‌شود، افرادی که رابطه سببی یا نسبی با این فرد دارند را در اختیار وزارت کشور قرار دهیم.
سؤال: این حسنش در نهایت چیست؟ حالا یک نفر آمد رابطه اش را اعلام کرد و شما صحت گذاشتید که درست است؟ ته این چه منفعتی دارد؟کارگر: این بر می‌گردد به آن سیاست‌هایی که در مورد افرادی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، یعنی این ربطی دیگر به سازمان ثبت احوال ندارد. این بر می‌گردد به آن دلایلی که این اطلاعات را خواستند از این افراد بگیرند.
سؤال: این که مثلاً در احراز هویت کسی ممکن است نسبتش با کسی تأثیرگذار باشد؟کارگر: در بحث مثلاً شاید احراز هویت‌های فرد مؤثر باشد.
سؤال: که چه نسبتی با چه کسی دارد؟کارگر: بله.
سؤال: با شناسنامه متوفی می‌شود رأی داد؟کارگر: الآن با امکاناتی که گذاشتیم در سازمان ثبت احوال که امکان احراز هویت افراد با بانک‌های اطلاعاتی ما وجود دارد، خیر. همان که عرض کردم ما تا روز انتخابات تغییراتی که در حوزه فوت داریم را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهیم و این امکان وجود دارد که کسانی که فوت می‌کنند قبل از انتخابات شناسایی شوند و کسی نتواند با شناسنامه آن‌ها رأی دهد.
سؤال: ممکن است برخی فوت کنند ولی هنوز اقدام نکرده باشند برای ابطال شناسنامه. شناسنامه دستشان است، شما از کجا متوجه می‌شوید؟کارگر: وقتی کسی با شناسنامه متوفی وارد شود، اولاً عرض کردم شناسنامه متوفی آن افرادی که آن جا هستند، سرویس‌هایی که ما در اختیار شعب اخذ رأی گذاشتیم، به صورت الکترونیک اطلاعات مربوط به فرد و حتی عکس کارت ملی فرد را می‌توانند آن جا ببینند. ما عکس‌هایی که از افراد داریم در حوزه کارت ملی، بانک اطلاعات عکسی که داریم، این عکس‌ها ملاحظه می‌شود و با خود رأی دهنده تطابق داده می‌شود.
سؤال: یعنی در محل شعبه این تطبیق اتفاق می‌افتد؟کارگر: بله.
سؤال: حالا شنیده می‌شد یکی از تخلفات این بود که با شناسنامه باطل نشده افراد متوفی رأی می‌دادند یا حتی سال‌های قبل شنیده می‌شد که شناسنامه خریداری می‌شود، یک تعداد کثیری.کارگر: الحمدلله وزارت کشور در این زمینه اتفاقات خیلی خوبی را رقم زده است؛ در حوزه صحت سنجی هویت افراد، سازمان ثبت احوال هم آن بستر‌هایی که ایجاد کرده کمک می‌کند که ان شاء الله در این زمینه خطا یا سوء استفاده‌ای نداشته باشیم.
سؤال: راجع به انتخابات موضوع دیگری بوده که بخواهید بفرمایید؟کارگر: در خصوص سازمان ثبت احوال همین مواردی بود که عرض کردم. البته واقعاً ما در روز رأی گیری تقریباً یک آماده باش کاملی در سازمان ثبت احوال داریم، در ادارات ثبت احوال داریم، یکی از کار‌هایی که ما در حوزه انتخابات هم انجام می‌دهیم؛ تعویض سریعتر شناسنامه‌های افراد است، کسانی که نیاز به تعویض شناسنامه دارند، نیاز به عکس دار کردن شناسنامه دارند و یا مدارک هویتی دیگری دارند، این‌ها را سرعت می‌دهیم، در خود روز انتخابات هم ادارات ثبت احوال ما آماده باش هستند که اگر شناسنامه کسی دچار مشکلی شد و ایرادی به آن وارد شد، لازم باشد که به سازمان ثبت احوال و ادارات مربوط به آن مراجعه کند، به راحتی آنجا مراجعه کند، رفع مشکل شود و بتواند در رأی گیری شرکت کند.
سؤال: در روز رأی گیری آن شعبی که پشت میز نشستند و احراز هویت می‌کنند، جدای از آموزش داده‌ای که وارد می‌کنند که چه کسی آمد رأی داد یا هر اطلاعاتی که ثبت می‌شود، در لحظه در اختیار شما قرار می‌گیرد؟کارگر: در آن بانکی که در وزارت کشور قرار دادیم؛ بانک ثبت احوال که در وزارت کشور قرار دادیم، تمام این‌ها تطابق داده می‌شود، به قول دوستان فناوری؛ لاگش می‌افتد، یعنی اثر آن وارد کردن مشخصات و آن تطبیقی که رخ داده، حتماً گذاشته می‌شود که اگر روزی در جایی نیاز بود که به آن مراجعه شود بتواند به راحتی به آن مراجعه شود. (پخش گزارش)
سؤال: چرا یک روزه صادر نمی‌شود؟کارگر: اولاً که ما اعتقاد داریم حق همیشه با مردم است، یعنی ما به عنوان خادمان مردم، حق را همیشه با مردم می‌دانیم و در اتفاقی که در شهریور ماه افتاد. این گزارش برای شهریور ماه بود، گفتند، ما چند بار قبل هم میز خدمت داشتیم و شناسنامه‌ها را هم هفته دولت، دهه فجر این کار را کردیم، مناسبت‌های گوناگون را ما فرصت می‌دانیم هم برای این که بتوانیم خدمات بهتری به مردم بدهیم و هم کسانی که نیاز دارند برای انجام کارهایشان یا دریافت خدماتشان، شناسنامه یا مدارک هویتی دیگرشان را مورد استفاده و تعویض قرار دهند سریعتر انجام دهیم. شهریور یک تعداد زیادی از افراد مراجعه کردند، بخش زیادی از آن‌ها را همان طور که معاون هویتی سازمان گفتند در حوزه این بود که شناسنامه‌ها مربوط به مناطق دیگری از کشور بود، باید آن جا یک گردش کاری انجام می‌شد تا شناسنامه شان صادر شود. برخی دیگر بودند که اشکالاتی در شناسنامه هایشان وجود داشت. این نکته‌ای که هموطن ما گفتند برای ما یک تجربه‌ای بود که در اطلاع رسانی‌های دیگرمان حتماً این را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال؛ الآن جا دارد از این فرصت استفاده کنم، سوم دی ماه به عنوان روز ثبت احوال شناخته می‌شود و به نوعی در هفته ثبت احوال هستیم و از همین جا تبریک عرض می‌کنم به مردم شریف ایران و هم همکارانم در سراسر کشور، همین الآن ما در اداره ثبت شرق تهران مان، این امکان را ایجاد کردیم که افراد مراجعه کنند، آن جا دیگر با تجربه‌ای که در شهریور ماه داشتیم این اطلاع رسانی را آن جا انجام دادیم. کسانی که حوصله داشته باشند بتوانند نزدیک دو ساعت آن جا بمانند، شناسنامه شان را همان جا به آن‌ها می‌دهیم، از آن‌ها می‌پرسیم. کسانی که تمایل دارند که فقط شناسنامه شان را بدهند و بروند فردا یا زمان دیگری بیایند، همین کار. این موردی هم که در مورد افراد باشد که نیاز باشد چه اشکالات در سند هویتی شان داشته باشند که نیاز به یک سری فرایند‌های اداری دارد، چه کسانی که شناسنامه شان مربوط به شهرستان‌های دیگر است اطلاع رسانی می‌کنیم که این شناسنامه شما در یک بازه زمانی چند روزه انجام می‌شود.
سؤال: فقط سوم دی؛ همان یک روز بوده، ادامه دار که نیست؟ میز خدمتی که فرمودید به مناسبت روز ثبت احوال همان یک روز بوده؟ کارگر: بله، روز سوم دی گذاشتیم تا آخر این هفته که الآن فکر می‌کنم فردا آخرین روزش باشد.
سؤال: الآن برخی شعب می‌گویند در شرق تهران سه ساعته هم صادر می‌کنند، چنین چیزی است؟کارگر: در شرق تهران عرض کردم، ما در شرق تهران این میز خدمت را هفته…
سؤال: پس این مداوم نیست، مناسبتی است؟کارگر: مناسبتی است که کسانی که نیاز دارند سریعتر به این خدمت دست پیدا کنند، این کار را انجام می‌دهیم. البته ما در حوزه شناسنامه واقعاً اتفاقاً دیروز جلسه‌ای در این خصوص داشتیم با مدیران کل استان هایمان، تمهیداتی را در نظر گرفتیم، چون تغییراتی در انجام این امر اعمال می‌کنیم. شناسنامه‌ها الآن در ادارات ثبت احوال چاپ می‌شود و تحویل عزیزان هموطنانمان می‌شود، الآن یک طراحی کردیم با همکاری شرکت پست که در استان‌ها متمرکز کنیم. این تمرکز چاپ شناسنامه در استان‌ها کمک می‌کند که هم مدیریت کار را بهتر انجام دهیم، هم آن بازه زمانی که قرار است خدمتی را هموطن عزیزمان در این زمینه بگیرد مدیریت کنیم، هم زمان صدور شناسنامه را به شدت کاهش دهیم و یک نظم بیشتری در این زمینه حاکم کنیم و شناسنامه‌ای را پشت صف نداشته باشیم.
سؤال:، چون خودش محل سؤال بود که چرا سازمان ثبت احوال که می‌تواند یک شناسنامه را صادر کند، شما اگر خارج از این مناسبت‌ها اگر بخواهید بگیرید؛ یک ماه، چهل تا ۴۵ روز…کارگر: ما در حوزه شناسنامه بعضی موقع‌ها با کمبود شناسنامه سفید مواجه می‌شویم. شما می‌دانید این چاپ شناسنامه و تجدید آن؛ با سازمان ثبت احوال نیست، به نوعی بگویم چاپ صفحاتش نه چاپ نهایی، یعنی آن برگه اولیه شناسنامه که وقتی می‌خواهد چاپ شود و بعد تجدید شود و بعد بیاید ما اطلاعات هویتی فرد را روی آن چاپ کنیم با سازمان ثبت احوال نیست. ما در حوزه شناسنامه و کارت ملی یک کار مشترک بین سه دستگاه است، انجام می‌شود، برخی مواقع در این فرایند انجام، شناسنامه سفید به دست سازمان ثبت احوال یک وقت‌هایی با تأخیر یا با کمبودی مواجه می‌شویم که یک مقدار در آن نظم چاپ شناسنامه ایراد وارد می‌کند، برای همین ما رفتیم به سمت تمرکز چاپ شناسنامه در استان‌ها که هم از لحاظ سخت افزاری هزینه‌ها را بیاوریم پایین هم در مدیریت شناسنامه‌های سفید بتوانیم این کار را انجام دهیم که الحمدلله با هماهنگی که با بانک مرکزی و وزارت اطلاعات انجام دادیم، الآن در حوزه شناسنامه سفید تقریباً مشکلات مرتفع شده است.
سؤال: البته دیروز بود که وزیر کشور تشکر کردند از اقدامات سازمان ثبت احوال و یک سامانه‌ای هم شما رونمایی کردید؛ سامانه اتاق وضعیت جمعیت کشور، درست است؟کارگر: یکی از نیاز‌های بسیار مهمی که در هر کشوری لازم است، این که شما وضعیت جمعیت را بتوانید رصد کنید و زیرساخت‌هایی ایجاد کنید برای مدیریت جمعیت در کشور. ما در کشور چنین موضوعی را نداشتیم و برای اولین بار سازمان ثبت احوال که در راستای سیاست‌های جمعیت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود و در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان ثبت احوال اتاق وضعیت جمعیت کشور را دیروز توسط وزیر کشور رونمایی و افتتاح شد. داشبورد جمعیتی که در آن اتاق وضعیت جمعیت مورد استفاده می‌تواند قرار بگیرد را هم افتتاح شد. این اتاق وضعیت کمک می‌کند به دستگاه‌های مختلفی که در حوزه جمعیت هم باید رصد کنند، هم باید سیاست گذاری کنند. ما این اطلاعات را می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم و قرار هم می‌دهیم؛ و هم در مورد مراجع علمی، دانشگاهی و کسانی که می‌خواهند در حوزه جمعیت مطالعاتی انجام دهند، این در اختیارشان است و ان شاء الله این اطلاع رسانی به طور دقیق هم انجام خواهد شد که بتوانند چه به صورت حضوری، چه به صورت سرویس‌هایی که از این اتاق وضعیت جمعیت ان شاء الله ایجاد خواهد شد و در اختیارشان قرار خواهد گرفت و انشاالله این اطلاع رسانی به طور دقیق هم انجام خواهد شد که بتوانند چه به صورت حضوری، چه به صورت سرویس‌هایی که از این اتاق وضعیت جمعیت انشاالله ایجاد خواهد شد و در اختیارشان قرار خواهد گرفت بتوانند وضعیت جمعیت را در شاخص‌های گوناگون، مثلا ساده‌ترین موضوعات آن بحث میزان موالید و فوت است. ازدواج و طلاق است، پراکندگی جغرافیایی این‌ها است، همین شاخص‌های کلی که من عرض می‌کنم در شاخص‌های ریزتر و زیرشاخص‌هایی که برای این‌ها در نظر گرفته می‌شود بسیار حائز اهمیت است، در بعد مهاجرت، ببینید من عرض کردم در ابتدای عرائضم که در قانون جوانی جمعیت یکی از تکالیفی که بر عهده سازمان ثبت احوال گذاشته شده است، شناسایی مهاجرت‌های داخلی و خارجی در کشور است. بعد خارجی که توضیح دادم بعد داخلی آن هم خیلی مهم است یعنی در سیاستگذاری‌هایی که در کشور می‌خواهد انجام بشود، در موضوعات گوناگون که مرتبط با جمعیت می‌شود باید وضعیت مهاجرت‌های داخل کشور مشخص بشود، مثلا مهاجرت‌هایی که بین شهری انجام می‌شود مهاجرت‌های بین روستا و شهر، حتی در مورد کلانشهر‌ها مهاجرت‌های داخل شهر، کلانشهر‌هایی مثل تهران که شما مثلا مهاجرت‌هایی که از غرب به شرق، از شرق به غرب، از شمال به جنوب یا حتی آن منطقه بندی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود مهاجرت‌های داخلی بسیار مهم است که این هم جایش در کشور بسیار خالی بود ما این مهاجرت‌های داخلی را انجام دادیم تا سطح شهر انجام دادیم سطح روستا هم انشاالله در آینده نزدیک …
سوال: شما چطور داده هایش را جمع آوری کردید؟ کارگر: ما یکی از کار‌هایی که در سازمان ثبت احوال انجام دادیم بحث مکان محور کردن وضعیت هویت و جمعیت است. با اطلاعاتی که در پایگاه نشانی ما وجود دارد و اطلاعاتی که به هنگام دریافت شناسنامه‌ای که افراد شناسنامه هایشان را دریافت می‌کنند هم محل صدور، هم محل سکونت افراد را می‌گیریم، این‌ها را آمدیم بر آن روش‌هایی که در حوزه‌ی داده کاوی و سایر موضوعات است انجام دادیم و روز به روز هم داریم به این سمت می‌رویم که دقت این‌ها را می‌بریم بالا، این برای اولین بار در کشور انجام شده، دیروز همزمان تقریبا همه‌ی این کار‌ها یعنی در رونمایی که انجام شد در اتاق وضعیت جمعیت کشور و در داشبورد جمعیتی این کار انجام شد ما در حوزه‌ی آمار‌های جمعیتی هم یک تحولاتی ایجاد کردیم که انشاالله دیروز آن را هم به نوعی افتتاح کردیم که فکر می‌کنم در اوایل هفته آینده این روی درگاه خدمات سازمان ثبت احوال قرار می‌گیرد و عموم مردم می‌توانند.
سوال: مشخصات آن چیست و ویژگی هایش؟ کارگر: آمار‌های گوناگونی که در حوزه‌ی هویت و جمعیت در کشور است.
سوال: مانند چه؟ کارگر: همین که عرض کردم ببینید اطلاعاتی که در حوزه‌های ولادت، فوت، ازدواج، طلاق، پراکندگی جمعیت در کشور، این که در هر منطقه‌ای از کشور وضعیت تراکم جمعیت به چه صورت است، اطلاعاتی که مربوط به استان‌ها، شهرستان‌ها، شهر‌ها می‌شود، این‌ها را در پرتال سازمان بعنوان این که ما حالا در گذشته بعنوان سالنامه جمعیتی بود، ولی این را به صورت کاملا به روز ارائه می‌دهیم البته تحت لایه بندی که خواهد بود یعنی یک کاری می‌کنیم که، چون بالاخره باید طوری ما این را طراحی بکنیم که کردیم که عموم مردم بتوانند به یکسری اطلاعات دسترسی پیدا بکنند آن‌هایی که می‌خواهند تخصصی‌تر به اطلاعات ریزتری دسترسی پیدا کنند به راحتی به آن اطلاعات دست پیدا کنند.
سوال: و این برآوردی است؟ یا آمار و اعدادی که آنجا است؟ کارگر: آماری که ما در سازمان ثبت احوال داریم ثبتی مبنا است، برآوردی نیست.
سوال: و چقدر با واقعیت منطبق است؟ کارگر: بر اساس اسنادی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد با واقعیت تطابق دارد هر چند عرض کردم ما دائم داریم به این سمت می‌رویم که با آن کنترل‌هایی که با سایر بانک‌ها در کشور هست، با اطلاعات دیگری که در کشور هست دائما این را چک می‌کنیم و اطلاعات جدیدی که از مردم می‌گیریم، بعنوان مثال مثلا در حوزه‌ی نشانی یکی از وظایف سازمان ثبت احوال این است که طبق قانون دوام، مدیریت داده‌ها سازمان ثبت احوال مسئول پایگاه نشانی قانونی کشور است. متولی پایگاه نشانی قانونی کشور سازمان ثبت احوال است.
سوال: یعنی این که چه کسی کجا زندگی می‌کند؟ کارگر: بله نشانی قانونی اش کجاست و اصلا ما دنبال این هستیم که خدماتی که فرد می‌خواهد خصوصا در عرصه‌ی خدمات دولتی دریافت بکند بر اساس این نشانی باشد ما اعتقاد داریم که ما من بعد از این نباید از افراد نشانی بگیریم این فرم‌هایی که وجود دارد و خیلی وقت‌ها باعث زحمت هموطنان ما هم می‌شود در دریافت خدمات که آقا نشانی ات را بگو و خیلی وقت‌ها هم ما می‌رویم یک جایی یک نشانی می‌دهیم و جای دیگر هم یک نشانی دیگر می‌دهیم.
سوال: حالا فقط نشانی ات را بگو نیست یک قبض آب و برقی بگو که ثابت کند که درست می‌گویید. کارگر: بله، واقعا باید ما این را در کشور حل کنیم سازمان ثبت احوال این آمادگی را اعلام کرده و دارد به این سمت می‌رود ما پایگاه نشانی را داریم نشانی که از افراد در مواقع گوناگون دریافت می‌کنیم از آن طرف امکان تغییر نشانی را به راحتی مهیا کردیم، ما یک سامانه‌ای داریم که در آن تغییر نشانی به راحتی ظرف دو دقیقه به صورت رایگان یعنی اگر شما وارد بشوید دو دقیقه هم نمی‌کشد نشانی جدیدتان را وارد می‌کنید این می‌آید در پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال قرار می‌گیرد هر چند مطابق قانون در قانون کد ملی ما این را داریم که کسانی که مراجعه کردند برای دریافت کارت ملی و درخواست آن، طبق قانون اگر کسی نشانی که هنگام ثبت نام کارت ملی اعلام می‌کند اگر نشانی اش تغییر کند مطابق قانون ظرف ۲۰ روز باید این را به سازمان ثبت احوال اعلام کند و ما داریم به این سمت و سو می‌رویم که انشاالله با این کار‌هایی که انجام می‌دهیم هم خدمات بهتری به مردم بدهیم.
سوال: این را الان خیلی‌ها نمی‌دانند بویژه آن‌هایی که مستاجرند و هر سال یک جا زندگی می‌کنند. کارگر: ما این را اعلام کردیم طبق قانون که انجام بشود، از دستگاه‌های گوناگون خواستیم به هنگام ارائه خدمات به مردم دیگر نشانی شان را دریافت نکنند به پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال که به صورت سرویس الکترونیک در اختیارشان قرار گرفته مراجعه کنند به فرد بگویند نشانی که از تو در پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال است این است اگر قبول دارید که این به نوعی تایید مجدد آن نشانی خواهد بود و اگر نیاز به تغییر دارد ظرف دو دقیقه حتی خود فرد می‌تواند با این موبایلی که در اختیار دارد به صورت رایگان نشانی خودش را تغییر دهد و ما در این راستا هم در قانون بودجه ۴۰۲ تکلیف ویژه‌ای هم برای ما و هم برای سایر دستگاه‌ها گذاشته شده بود که خودداری کنند از دریافت نشانی که ما این را هم از دستگاه‌های متفاوت خواستیم که این کار را انشاالله انجام بدهند و این چند تا آورده دارد همانطور که عرض کردم اطلاعات جمعیت کشور را به صورت دقیق در اختیار مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر و برنامه ریز قرار خواهد داد که این یک لازمه و یک امر بسیار مهمی در کشور است و در عین حال خدماتی که ما به مردم می‌خواهیم بدهیم به راحتی می‌توانیم خدمات شان را به آسانی در اختیارشان قرار بدهیم و زحمت آن‌ها را کم بکنیم و هزینه هایشان را هم کم بکنیم.
سوال: پس این اطلاعات ثبت محور است و، چون شما در ابتدای فرمایشتان فرمودید که دقیق خیلی نمی‌توانیم برآورد کنیم … کارگر: ما در مورد مهاجرت خارج از کشور، چون تا حالا کاری در این زمینه به طور جامع در کشور انجام نشده من آنجا گفتم برآورد که ما آن را هم داریم انجام می‌دهیم امیدواریم در سال ۴۰۲ به نهایت برسد انشاالله.
سوال: الان می‌توانید بگویید که کدام استان‌های ما متراکم‌تر هستند؟ یا به لحاظ موالید، ازدواج، طلاق کارگر: ما آمارش را داریم، ولی اگر می‌فرمودید آمارش را می‌آوردم، ولی اگر بخواهید از طرقی که لازم است در اختیارتان قرار می‌دهیم و اطلاع رسانی می‌کنیم.
سوال: و این‌ها جزو همان اطلاعاتی است که مردم می‌توانند دسترسی داشته باشند؟ کارگر: بله
سوال: گفتید هفته آینده در درگاه شما قرار می‌گیرد؟ کارگر: بله هفته آینده در درگاه ما قرار می‌گیرد الان هم در آن اتاق وضعیت جمعیت ما که کاملا مشخص و در داشبورد جمعیتی ما است.
سوال: آن را که مردم دسترسی ندارند کارگر: به صورت عموم نه
سوال: باید درخواست بدهند کارگر: بله
سوال: فقط راجع به شناسنامه ها، چون از آن عبور کردیم یک سوال در ذهنم مانده بود، امکان قبلا هم نمی‌دانم خاطرتان هست زمانی که شناسنامه‌ها بعد از انقلاب تغییر کرد و شناسنامه‌های جلد قرمز صادر می‌شد مثلا فرد می‌دید که اسم فرزندش نیست و یا اسم همسرش نیست و یک خطای فاحش، این خطا صفر شده و این اتفاق نمی‌افتد و اگر این خطا صورت بگیرد و فردی اعتراضی داشته باشد به کجا باید اعتراضش را ببرد؟ کارگر: من یک اشاره‌ای کردم در عرایضم به پایگاه سببی و نسبی، این پایگاه اشکالات را برطرف می‌کند، بالاخره قدمت سازمان ثبت احوال امسال شد ۱۰۵ سال، یعنی اطلاعاتی که در آن هست در این ۱۰۵ سال ادامه داشته، خیلی از اطلاعات هست که به هم اتصال پیدا نکرده، این بانک‌هایی که وجود دارد اطلاعات به هم چفت نشده، زنجیروار قرار نگرفته، ما در آن پایگاه سببی و نسبی این کار‌ها را داریم انجام می‌دهیم اطلاعات را دقیق به هم متصل می‌کنیم ما به همین دلیل آمدیم سال گذشته سامانه‌ی سهیم که درگاه تعاملی ما با هموطنان عزیزمان هست را افتتاح کردیم رونمایی کردیم، در آن سامانه‌ی سهیم شما اگر مراجعه بفرمایید، چون ما در پایگاه سببی و نسبی اکتفا به این نکردیم که حتما این صد در صدی بشود یعنی این داده آمایی که ما داریم انجام می‌دهیم، چون الان در حال انجامش هستیم صد در صد بشود تا سرویس‌ها و خدمات الکترونیک مبتنی بر آن را بدهیم، آمدیم تا همین جا هم که این اطلاعات کامل شده و مبتنی بر اطلاعاتی که در پایگاه ما بوده خدمات گوناگونی به دستگاه‌های گوناگون دولتی دادیم به مردم عزیزمان هم آمدیم در آن سامانه‌ی سهیم این خدمت را دادیم، یعنی اگر حضرتعالی اگر تشریف ببرید در سامانه‌ی سهیم ما اطلاعات خودتان، همسرتان، فرزندانتان و پدر و مادرتان مشاهده می‌شود آنجا، همراه با عکس کارت ملی، آن جا دو تا امکان گذاشتیم یکی امکان ادیت، بعضی جا‌ها هست که مثلا فرد اطلاعات مربوط به پدر و مادر خودش را نمی‌بیند، این ناشی از این است که این اطلاعات قدیمی است که ما داریم در این پایگاه اصلاح می‌کنیم، شاید برخی از اطلاعاتی هم که شما فرمودید یک مقدار اشکال داشته باشد ما آنجا امکان ویرایش گذاشتیم یعنی می‌توانید اعلام کنید که این اطلاعات من ناقص است به هر دلیل یا اضافه است یا کم است، حتی در بعد نشانی هم این امکان را گذاشتیم آنجا که بگوید آقا نشانی که الان در پایگاه شما وجود دارد نشانی قدیم من است و نشانی جدید من این است ما این‌ها را بررسی می‌کنیم و همزمان داریم داده آمایی را در اسناد هویتی انجام می‌دهیم که امیدواریم انشاالله به سرعت این را به نتیجه برسانیم و دائم و با سرعت خوبی هم الان دارد همکاران عزیز من در سازمان انجام می‌دهند و من قدردان زحمات شان هم هستم.
سوال: در ارتباط با صدور مجوز‌ها و اتصال شما به درگاه ملی مجوز‌ها، معاون مرکز ملی بهبود کسب و کار اعلام کردند که بیشترین میزان درخواست مجوز‌های وزارت کشور را مجوز‌های سازمان ثبت احوال به خودش اختصاص داده که هنوز از درگاه ملی صادر نمی‌شود. کارگر: نه خیر، نه ببینید ما سال گذشته به درگاه ملی مجوز‌ها اتصال برقرار کردیم دو تا خدمت هست که ما آنجا اصلا در سازمان ثبت احوال دو تا مجوز صادر می‌شود یکی مجوز به دفاتر پیشخوان داده می‌شود که بتوانند از خدمات ثبت احوال به آنجا ارائه بدهند و یک مجوز هم به مدیر فنی آن میز خدمت ثبت احوال داده می‌شود، این دو را هر دو را سال گذشته ما در درگاه ملی مجوز‌ها دقیقا از مهرماه سال گذشته که زمان پایانی این امر بود، ما هیچ مجوزی را به صورت فیزیک صادر نکردیم.
سوال: اگر الان کسی هم بخواهد می‌تواند برود روی درگاه ملی کارگر: روی درگاه ملی کار‌ها و فرآیندهایش انجام می‌شود و مجوزش هم همان جا صادر می‌شود. سوال: یک گزارش دیگر ببینیم ******************پخش گزارش *****************سوال: بفرمایید این کارت ملی الان آخرین وضعیتش چطور است و چرا این قدر طولانی شده است؟ کارگر: همانطور که در گزارشی که پخش شد و ملاحظه فرمودید یک وقفه‌ی طولانی بیش از دو سال در تولید کارت ملی رخ داده بود که در آغاز دولت سیزدهم تقریبا بالغ بر ده میلیون کارت می‌شد که بیش از دو سال بود که افراد ثبت نام کرده بودند و کارت ملی شان را دریافت نکرده بودند، یک حرکت بسیار خوبی که با محوریت وزیر محترم کشور هم انجام شد، انسجام درونی شکل گرفت با دستگاه‌هایی که شراکت دارند با ما در تهیه بدنه تراشه گذاری و چاپی هم که توسط سازمان ثبت احوال انجام می‌شود بحمداله با برنامه ریزی که انجام شد تا پایان سال ۴۰۱ آن ۱۰ میلیون کارت تحویل هموطنان عزیزمان شد و به آن وعده‌ای که داده بودیم عمل کردیم. الان هم دنبال این هستیم که، چون این وقفه‌ای که ایجاد شده بود، صف ایجاد می‌کند، دنبال این هستیم که این صف را به حداقل برسانیم و موفق هم شدیم اتفاقا تقریبا حول و حوش ۱۰ روز پیش بود یک جلسه‌ای داشتیم با همکاران عزیزمان در این سازمان‌هایی که و بخش‌هایی که عرض کردم آنجا قرار شد که انشاالله بتوانیم تا آخر امسال به آن باقیمانده‌ای که غیر از آن ۱۰ میلیون، ۱۰ میلیونی که ما دادیم به تبع آن یک صف دیگری ایجاد شده بود، آن را بتوانیم انشاالله تا پایان سال تحویل هموطنان عزیزمان بدهیم و انشاالله از سال آینده بتوانیم کسانی که ثبت نام می‌کنند در کمترین زمان ممکن و معقول بتوانیم انشاالله کارت ملی شان را تحویل شان بدهیم.
سوال: یک مشکل دیگر چه در بحث تعویض شناسنامه‌ها یا کارت ملی، هموطنانی داریم که خارج از کشور زندگی می‌کنند این‌ها بعضا فرصت کوتاهی می‌توانند بیایند و برگردند و زمان این که بخواهند منتظر بنشینند در آن فرآیند بخواهند شناسنامه شان عوض بشود و کارت ملی شان را بگیرند برایشان میسر نیست، آیا امکانش هست که برای آن‌ها یک تمهید ویژه تری گذاشته شود؟ کارگر: ما در سازمان ثبت احوال اصلا یک اداره کلی داریم به نام اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور، یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که این اداره کل انجام می‌دهد در مورد هموطنان عزیزی است که در خارج از کشور حضور دارند و به هنگام حضور در داخل کشور به خاطر آن فرصت بسیار اندکی که دارند باید بسیاری از کارهایشان را انجام بدهند آنجا ما به نوعی یک سازمان ثبت احوال کوچک آنجا داریم که تمام کار‌ها چه از لحاظ صدور شناسنامه، تعویض شناسنامه، تعویض کارت ملی به طور ویژه برایشان انجام می‌دهیم یعنی خارج از این چارچوب‌های عمومی که وجود دارد این یک بحث، یک بحثی داریم که در دولت سیزدهم بنا بر سیاست‌های ویژه‌ای که در مورد هموطنان ایرانی خارج از کشور داشتیم و آن اتصالی که قرار بود به طور کامل انجام بشود یکی از مهم‌ترین مسائلی که بود همین نکته‌ای بود که شما فرمودید، بحث مدارک هویتی شان بود، در همان سال ۴۰۰ با هماهنگی که با وزارت امور خارجه بعمل آوردیم این امکان را ایجاد کردیم که هموطنان مان خارج از کشور در حوزه‌ی کارت ملی بتوانند به نمایندگی‌هایی که وزارت امور خارجه معرفی می‌کند مراجعه بکنند آنجا درخواست کارت ملی شان را بدهند این اقدامی که دارم عرض می‌کنم قبلا باید مراجعه می‌کردند به ایران، یعنی هر موقع فرد به ایران مراجعه می‌کرد می‌توانست کارت ملی اش را … الان در آن نمایندگی وزارت خارجه که الان ۳۰ نمایندگی تا حالا شده مراجعه بکند، درخواست کارت ملی اش را بدهد به صورت الکترونیک برای ما ارسال می‌شود ما این جا کارت ملی او را صادر می‌کنیم می‌دهیم به وزارت خارجه، وزارت خارجه برای او ارسال می‌کند به آن نمایندگی و همانجا هم فعال می‌شود یعنی نیازی نیست که برای فعال شدن کارت ملی هم مراجعه‌ای به داخل کشور داشته باشد.
سوال: هزینه اش هم یک کم بالا است؟ کارگر: نه خیر هزینه اش مثل هزینه معمولی است که داخل کشور است. یعنی این یک خدمت ویژه‌ای بود که انجام شد، باعث رضایتمندی زیادی شد، تا الان هم از میزان ۱۵ هزار و تقریبا ۹۰۰ درخواستی که آمده تقریبا ۱۵ هزار تای آن را ما صادر کردیم به وزارت خارجه ارسال کردیم دائما هم این را رصد می‌کنیم که یک وقت وقفه‌ای در این امر بوجود نیاید و آن‌ها هم بتوانند خدمات خودشان را دریافت کنند و آن هویت ایرانی شان در دستان خودشان باشد.
سوال: فقط کارت ملی این اتفاق می‌افتد؟ کارگر: کارت ملی است و شناسنامه هم که قبلا همین طور بود درخواست‌ها می‌آمد این جا شناسنامه صادر می‌شد و برای آن‌ها ارسال می‌شد.
سوال: الان آن‌هایی که فرمودید ایران هستند و می‌توانند مراجعه بکنند باید به کجا مراجعه کنند؟ کارگر: اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج ار کشور که در ستاد مرکزی سازمان هست بعد از میدان حسن آباد روبه روی سازمان اتکا آنجا می‌توانند مراجعه کنند و خدمات خودشان را دریافت کنند.
سوال: این بخش را اختصاص می‌دهیم به جشنواره شهید رجایی، دولت هوشمند که البته سازمان شما هم در آنجا حائز رتبه شد، توضیح بفرمایید لطفا. کارگر: با زحماتی که همه همکاران من و واقعا همه این اتفاقاتی که من عرض کردم و انجام شده و انشاالله انجام خواهد شد، توسط همه‌ی همکاران عزیز من در سراسر کشور بوده، یعنی دست به دست هم دادند تا این اتفاقات رقم خورده در سال گذشته همانطور که عرض کردم ما چند اقدام بسیار مهم انجام دادیم، یکی همان سامانه‌ی سهیم بود، اصلاح فرآیند‌ها و بهبود فرآیند‌ها برای امر خدمت رسانی بود، بحث همین ایرانیان خارج از کشور که بسیار کار بزرگی بود و یکسری از اقدامات گوناگون دیگری که ممیزینی که از سوی سازمان اداری استخدامی به سازمان ثبت احوال مراجعه کرده بودند و سنجشی که انجام داده بودند، سازمان ثبت احوال را به عنوان سازمان برتر در دسته‌ی قضایی – سیاسی قرار دادند و بعنوان ۵ دستگاه برتری که در کشور شناخته شد سازمان ثبت احوال کشور بود. در حوزه‌ی پاسخ به استعلامات و الکترونیکی کردن خدمات هم ما موفق شدیم توسط وزارت فناوری اطلاعات این توفیق حاصل شد که به عنوان سازمان برتر شناخته شدیم که البته جشنواره‌ی شهید رجایی هم به همین بحث هوشمند سازی و الکترونیکی کردن فرآیند‌ها خیلی مرتبط بود، به لطف الهی و زحماتی که همکاران عزیز من داشتند و این جا جا دارد که من واقعا بگویم حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی که وزیر محترم کشور به طور ویژه در این زمینه داشتند موفق شدیم که این رتبه را بگیریم و امیدواریم که نسبت به گذشته روز به روز بتوانیم خدمات بهتری به هموطنان مان و هم به نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم و آن رسالت اصلی ثبت احوال به عنوان یکی از زیربنایی‌ترین سازمان‌های کشور شما مستحضرید که ما الان به ۲۰۰ دستگاه در ۲۰۰ هزار نقطه کشور داریم سرویس می‌دهیم و بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد که ما داریم در مورد آن‌ها هم به نمونه‌هایی از آن اشاره کردم، به این سمت و سو می‌رویم که اطلاعاتی برای دستگاه‌های گوناگون قرار بدهیم که آن‌ها بتوانند در برنامه ریزی هایشان هم به کار ببندند و هم برنامه ریزی بهتری داشته باشند. امیدوریم که انشاالله بتوانیم با این اقداماتی که دارد انجام می‌شود خادمان بسیار خوبی هم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و هم مردم عزیز و شریف مان باشیم.
سوال: اگر نکته‌ای هست که من نپرسیدم بفرمایید. کارگر: نکته‌ای که لازم می‌دانم خدمت هموطنان عزیزمان عرض کنم یکی این که بعنوان یک تذکر، این را بیشتر باید از دستگاه‌های دولتی و خصوصی بخواهیم، این که از گرفتن مدارک هویتی افراد تصویرش خودداری کنند، که متاسفانه حتی قانون هست که نگیرند، که می‌گیرند، این خیلی هم زحمت هموطنان ما را زیاد می‌کند، فرآیند‌های دریافت خدمات شان را طولانی می‌کند، از آن طرف هم امکان دارد خدایی نکرده مورد سواستفاده قرار بگیرد، این را حتما همکاران عزیزمان در سایر دستگاه‌ها مراعات بکنند ما سرویس‌های الکترونیکی در اختیارشان هست به راحتی می‌توانند احراز هویت بکنند، اصالت سنجی کنند هویت شان را و مردم هم در این زمینه همراهی بکنند که انشاالله این امر انجام بشود، در بعد نشانی آن نکاتی که عرض کردم بسیار مهم بود و خواهش مان هم این است که مردم ما را رصد بکنند، اگر جایی اشکالی در ما می‌بینند حتما به ما تذکر بدهند، پیشنهادی دارند به ما بدهند هم مردم عزیز و هم متخصصین کشورمان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا