دسته‌بندی نشده

سیاست زدگی حقوق بشر و نقایص دموکراسی آمریکایی؛عامل تشدید تبعیض نژادی علیه آسیایی تبارها

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تازه ترین داده های ارائه شده از سوی یک سازمان غیر انتفاعی در آمریکا نشان می دهد که از ۱۹ مارس ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱ میلادی، تعداد جرایم ناشی از نفرت و نژادپرستی علیه آسیایی تبارهای آمریکا ۶ هزار و ۶۰۳ مورد شده که این تعداد به معنای افزایش بیش از دو برابری این حوادث و جرایم در مقایسه سالانه است.

نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی «پیو» در آمریکا نیز نشان می دهد که تقریبا یک سوم آسیایی تبارهای آمریکا نگران این هستند که به دلیل نژادشان هدف حمله و یا تهدید قرار بگیرند.

در تاریخ ۱۵ مه برابر با ۲۵ اردیبهشت ماه بود که انجمن عمومی آسیا-اقیانوسیه آمریکا یک تجمع اعتراضی با عنوان «وحدت علیه نفرت» را در بیش از ۱۰ شهر در سراسر آمریکا برگزار کرد؛ در جریان این اعتراضات، آمریکایی ها به اعمال تبعیض های نژادپرستانه و خشونت علیه آسیایی تبارها متهم شدند و در عین حال درخواست برابری قومیتی نیز مطرح شد.

سیاست زدگی حقوق بشر و نقایص دموکراسی آمریکایی؛عامل تشدید تبعیض نژادی علیه آسیایی تبارها_fororder_r1

تبعیض علیه آمریکایی های آسیایی تبار اساسا بازتابی اجتناب ناپذیر از نقایص موجود در سیستم دموکراسی آمریکایی است و تشدید فعلی تبعیض علیه آسیایی تبارها نیز پیامدی اجتناب ناپذیر از سیاست زدگی حقوق بشر به سبک آمریکا و همچنین تعصبات تبعیض آمیز نژادی در این کشور است و در این بین، اقلیت ها از جمله آسیایی تبارها هستند که اغلب قربانی سیاست زدگی حقوق بشر آمریکایی می شوند.

عادت سیاسی و همیشگی دولت آمریکا در زمینه حقوق اقلیت های قومی اجرای ترفند تظاهر به حمایت از حقوق این اقلیت ها و عدم انجام اقدامات عملی در این مسیر بوده است.

برای مثال، کنگره آمریکا با تصویب لایحه ای در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۱۰ روز اول ماه مه را به عنوان «هفته آسیا-اقیانوسیه» تعریف کرد؛ در سال ۱۹۹۰ میلادی بود که «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا این لایحه را به عنوان «ماه آسیا-اقیانوسیه» تمدید کرد که هدف مدعیانه این لایحه تقدیر از آسیایی تبارها به دلیل سهم عظیم آنها در جامعه آمریکا عنوان شد.

این در حالیست که مدت هاست که آسیایی تبارها هیچ احترام و رفتار برابری که شایسته آن هستند را در آمریکا ندیده اند.

بعد از شیوع ویروس کرونا در سال گذشته میلادی بود که آسیایی تبارهای آمریکا با وضعیت نسبتا بالای اقتصادی به سپر بلای آمریکایی های شاکی از استانداردهای رو به کاهش زندگی اشان تبدیل شدند و برخی سیاستمداران آمریکایی نیز به آتش افروزی های خود در این زمینه ادامه دادند.

دولت فعلی آمریکا نیز با وجود فشار عظیم افکار عمومی هیچ صداقتی برای حل مسئله نابرابری های قومی در این کشور از خود نشان نداده است چه برسد به اینکه بخواهد اقدامات خاصی در این زمینه اتخاذ کند.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید یک بار اعلام کرد که اظهارات مخرب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا عامل به راه افتادن این خشونت های نژادپرستانه علیه آسیایی تبارهاست؛ ترامپ به دلیل منفعت طلبی های سیاسی و طرفداری از برتری سفید پوستان به شایعات درباره به اصطلاح «ویروس چینی» (کرونا) دامن زد و توئیت های ضد آسیایی بسیار زیادی را در شبکه اجتماعی «توئیتر» منتشر کرد.

سیاست زدگی حقوق بشر و نقایص دموکراسی آمریکایی؛عامل تشدید تبعیض نژادی علیه آسیایی تبارها_fororder_r2

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز یک بار تاکید کرد که خشونت های مکرر علیه آسیایی تبارها در آمریکا حاصل نژادپرستی ناشی از مرتبط ساختن اپیدمی ویروس کرونا به آسیاست.

از زمان روی کار آمدن دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تاکنون، دولت آمریکا هیچ تاملی درباره اقدامات اشتباه خود نداشته و صرفا به طرز تفکر بازی مجموع صفر و تعصبات ایدئولوژیکی خود چسبیده است؛ دولت بایدن به دروغ پردازی درباره وضعیت حقوق بشر و سایر موضوعات جهت بی اعتبار کردن و حمله به چین و گمراه کردن و فریب مردم آمریکا ادامه داده و می توان گفت که تبعیض نژادی و نفرت از آسیایی تبارهای آمریکا به سوخت و عامل مستقیم تشدید خصومت ها و تضادهای قومی در آمریکا تبدیل شده است.

آنچه در این بین نگران کننده است، تبعیض نژادی و نفرت علیه آسیایی تبارهای آمریکاست که همچنان رو به گسترش و تشدید است و این نژادپرستی ها حتی در مدارس ابتدایی و دبیرستان آمریکا نیز نفوذ کرده است؛ اخیرا چندین نفر از دانش آموزان یک دبیرستان در شهرستان «فالفکس» به سمت دانش آموزان آسیایی تبار آب دهان انداخته اند و آسیایی تبارهای شهر «اوکلند» نیز هدف ضرب و شتم قرار گرفته اند و تمامی این حوادث مربوط به تبعیض نژادی علیه آسیایی تبارها باعث تشدید نگرانی والدین این دانش آموزان شده است.

اخیرا نیز شبکه تلویزیونی «ای بی سی» آمریکا گزارش داده است که افراط گرایان آمریکایی چالش سیلی به آسیایی تبارها را در سایت های شبکه های اجتماعی به راه انداخته اند که این چالش جوانان آمریکایی را به زورگویی به آسیایی تبارها در ملاء عام تحریک می کند و این در حالیست که گروه های آسیب پذیر در این بین، سالمندان و زنان آسیایی تبار هستند.

اگر سیاستمداران آمریکایی به رویکرد خود و رقصاندن چوب حقوق بشر در خارج ادامه دهند اما همچنان بنشینند و درگیری های قومی در داخل آمریکا را نظاره کنند، در این صورت سقوط جامعه آمریکا و از هم گیسختگی آن امری اجتناب ناپذیر خواهد بود و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه چراغ راهنمای حقوق بشر جهان است نیز به پایان خواهد رسید و این چراغ خاموش خواهد شد و آمریکا به الگویی منفی در زمینه عدم حمایت از حقوق بشر در جهان تبدیل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا