دسته‌بندی نشده

چین به‌عنوان رهبر نوآوری دنیا برای رفاه بیشتر مردم تمام دنیا نقش جهانی ایفا می‌کند

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این پژوهشگر همچنین تاکید می‌کند سران حزب کمونیست چین در دوره‌های مختلف به خوبی دریافته‌اند که مدل‌های اقتصادی را صفر و یکی و سیاه و سفید نبینند و متناسب با تاریخ، فرهنگ و جامعه خود، مدلی ویژه و متناسب را برگزینند که قرار هم نیست تا ابد یکسان بماند و شرایط کشور و جهان می‌توانند آنها را دستخوش تغییر کنند.

پژوهشگر اقتصاد چین: چین به‌عنوان رهبر نوآوری دنیا برای رفاه بیشتر مردم تمام دنیا نقش جهانی ایفا می‌کند_fororder_32324

مشروح مصاحبه با آقای رئوفی را در زیر مشاهده می‌کنید:

رادیو و تلویزیون مرکزی چین: چین در بسیاری از حوزه ها در جهان در صدر جدول پیشرفت های جهان قرار گرفته است. به نظر شما چه عاملی پشت این موفقیت چین قرار دارد؟

آقای رئوفی: کار بسیار دشواری است که سیاست‌گذاری پیچیده و چندجانبه چین در مسیر توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف را که دوره‌های متفاوتی هم متناسب با شرایط کشور داشته، در چند سطر توضیح داد. اما به نظر می‌رسد که عموم تصمیم‌سازان، سیاست‌گذاران و دولتمردان چین طی چهار دهه گذشته، در کسب رشد اقتصادی و توسعه چین همدل بوده‌اند و برنامه‌ریزی دقیقی نیز برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده خود تدوین کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پیشرفت چین در عرصه‌های مختلف، تمرکز و سرمایه‌گذاری روی سیاست‌های نوآوری شامل سیاست‌های علم و فناوری، سیاست‌های صنعتی، سیاست‌های تأمین مالی، سیاست‌های مالیاتی و سیاست‌های مالی بوده است. در دوره‌ای نقش دولت پررنگ بوده، بعد بنگاه‌ها و دانشگاه‌ها نقش فعال‌تری ایفا کردند، در دوره‌ نوین نیز حرکت عمومی چین به سوی نظام نوآوری بنگاه‌محور بوده که باعث شده تا در بخش‌های مختلف، چین بتواند به‌عنوان سرآمد دنیا قرار بگیرد.

رادیو و تلویزیون مرکزی چین: با توجه به ایام صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست، نقش این حزب را در وحدت مردم و پیشرفت چین چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای رئوفی: رؤیای چینی شامل دستیابی به «دو تا صد» که آقای شی جین پینگ مطرح کرد، به‌خوبی هدفگذاری دقیق حزب را عیان ساخت؛ هدفی مبتنی بر جامعه سعادتمند چینی و از بین بردن خط فقر در کشور که امسال محقق شد و هدف دوم که برای سال ۲۰۴۹ درنظر گرفته شده و باتوجه به تجربه چند دهه پیش، این هدف یعنی مدرن‌شدن چین و تبدیل به یک ملت کاملاً توسعه‌یافته نیز بی‌تردید محقق خواهد شد. تجربه موفق رشد اقتصادی مداوم و تلاش حزب و دولت برای افزایش رفاه مردم چین، آنها را نسبت به اهداف مطرح‌شده از سوی حاکمان متقاعد و باورمند ساخته است. مردم وقتی تلاش دولتمردان برای افزایش رفاه ملت را ببینند، خود را درجهت نیل به این هدف، مسئول‌تر می‌دانند و وحدت و همدلی بیشتری نیز بین‌شان حاصل می‌شود.

رادیو و تلویزیون مرکزی چین: به نظر شما چرا حزب کمونیست چین توانسته در مقایسه با نظام های لیبرال غرب هم موفقیت اقتصادی و هم موفقیت سیاسی قابل توجهی کسب کند؟

آقای رئوفی: مدل توسعه چینی مدلی متناسب با فرهنگ و تاریخ ویژه چین است که الزاماً در نقاط مختلف دیگر دنیا جواب نمی‌دهد. بالطبع، مدل غربی نیز با شرایط ویژه چین نمی‌خواند. ایده‌های سان‌تزو که امروز در نقاط مختلف دنیا به‌عنوان نقشه‌راه موفقیت تجاری و یک الگوی کاربردی موردتوجه است و آموزه‌های کنفسیوس که یکی از ارکان قدرت نرم چین در دنیاست، خود مدلی متعالی برای زندگی بهتر است. سران حزب در دوره‌های مختلف به خوبی دریافته‌اند که مدل‌های اقتصادی را صفر و یکی و سیاه و سفید نبینند و متناسب با تاریخ، فرهنگ و جامعه خود، مدلی ویژه و متناسب را برگزینند که قرار هم نیست تا ابد یکسان بماند و شرایط کشور و جهان می‌توانند آنها را دستخوش تغییر کنند. در بخش سیاسی نیز احترام چین به حاکمیت‌ و تمامیت ارضی کشورهای دیگر و پذیرش و رواداری نسبت به مدل‌های متفاوت سیاسی باعث شده تا چندجانبه‌گرایی آنها برخلاف تظاهر غربی‌ها با اعتماد بیشتری روبه‌رو شود. نگاه برد- برد در تعاملات سیاسی و اقتصادی کلید این موفقیت‌هاست.

رادیو و تلویزیون مرکزی چین: پیش بینی شما از توسعه و پیشرفت چین چیست؟ چه چشم اندازی را برای این کشور متصور هستید؟

آقای رئوفی: پیشرفت‌های شگرف در بخش‌های مختلف در فناوری‌های پیشرفته که زمانی به شکل انحصاری در اختیار ایالات متحده یا کشورهای اروپایی بود، نگاه‌ جهانیان را به سوی چین متمرکز کرده است. نوآوری فناوری و بهبود بهره‌وری و تلاش برای توسعه صنایع استراتژیک درحال ظهور از طریق استراتژی‌های متعادل‌کننده چین نظیر چرخه دوگانه و پیشبرد ابتکار کمربند و جاده، نیز نشان می‌دهد که چین هم رشد اقتصادی خود را تداوم خواهد داد و هم با شرکای خود تعاملاتش را افزایش خواهد داد. بنابراین، تداوم پیشرفت‌ها در بخش‌های مختلف تولیدی، حمل‌ونقلی، انرژی، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، فناوری‌های نوظهور و … باعث می‌شود تا چین به‌عنوان رهبر نوآوری دنیا نه‌تنها بر رفاه بیشتر مردم چین که در جهت افزایش رفاه مردم دنیا نقش جهانی خود را ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا