دسته‌بندی نشده

ایران فرصت شرکت در نمایشگاه بین المللی واردات چین را دریافت

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین ۱۴الی ۱۹آبان/ ۵ الی ۱۰ نوامبر در شانگهای برگزار می شود. تا کنون شخصیتهای سیاسی، بازرگانی و دانشگاهی بیش از ۱۷۰ کشور و منطقه و نمایندگان سازمانهای جهانی بنا به دعوت در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. تعداد موسسات شرکت کننده به بیش از سه هزار باب می رسد. سهمیه شرکت کنندگان نمایشگاه مؤسسات دو بار افزایش یافته و باز هم ثبت نام کنندگان فراوانی در صف هستند و به دست آوردن غرفه سختتر شده است.

شایان ذکر است، تعداد مؤسسات آمریکایی شرکت کننده در این نمایشگاه با افزایش ۱۸ درصد به ۱۹۲ باب رسیده است. مجموع مساحت غرفه هایشان ۴۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که این رقم در میان کشورهای شرکت کننده در مقام اول قرار دارد؛ این در حالی است که مقامات آمریکایی گهگاه مؤسسات آمریکا را به بازگشت به خانه فرا می خوانند.

طبق آمار مبلغ قراردادها در اولین دور نمایشگاه واردات چین به ۵۷ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار رسید که تا کنون بیش از ۹۰ درصد آنها به سرانجام رسیده است. دشواری گرفتن غرفه در نمایشگاه واردات چین نشان می دهد همه به آینده اقتصاد چین اعتماد و نسبت به گشایش بازار چین انتظاراتی دارند.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در آئین گشایش اولین نمایشگاه بین المللی واردات چین اعلام کرد، پیش بینی می شود در ۱۵سال آینده چین ۳۰ هزار میلیارد دلار کالا و ۱۰ هزار میلیارد دلار خدمات وارد خواهد کرد.

این کیک آنقدر بزرگ است که هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که در ۵ سال آینده چین همچنان بزرگترین موتور رشد اقتصاد جهان خواهد بود. ۴۰ سال اجرای سیاست اصلاح و گشایش موجب «معجزه چین» شده و جمعیت قشر متوسط چین از ۴۰۰ میلیون تن فراتر رفته که از کل جمعیت آمریکا هم بیشتر است. مصرف کنندگان چینی که جیبشان به تدریج پر پولتر شده، به چشم بازرگانان بین المللی جذابتر به نظر می رسند.

اما بنا به دلایل گوناگون، بازرگانان ایرانی در سال گذشته به حد کافی به اهمیت نمایشگاه بین المللی واردات چین پی نبردند و فرصت تجاری خوبی را از دست دادند؛ اما امسال دیگر غایب نخواهند بود. به گفته محمد کشاورززاده وسفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، رضا رحمانی وزیر صنایع، معادن و تجارت ایران در آئین گشایش نمایشگاه و ۱۵ مؤسسه ایرانی نیز در نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

آقای کشاورززاده در مصاحبه با ایرنا گفت: در حال حاضر ایران اقتصاد مقاومتی در پیش گرفته و در این برهه کلیدی باید فرصت برگزاری نمایشگاه بین المللی واردات چین را مغتنم شمرد و با تمام نیرو به خوبی در فعالیتهای آن شرکت کرد. کالاهای ایران مانند پسته، خاویار، فرش و زعفران شهرت جهانی دارد و باید در بازار چین سهمیه بیشتری احراز کند.

ایران همچنین می تواند ارقام صادراتی جدیدی به چین پیدا کند، برای مثال محصولات دریایی . بنا به گزارشها چندی پیش گمرک چین مجوز واردات مستقیم میگو از ایران را صادر کرده است. چین بزرگترین بازار میگوی ایران است و هر سال حدود ۳۰ هزار تن میگو از ایران وارد می کند. پیشتر صادرکنندگان ایران از راه ترازیت ویتنام میگو را به چین صادر می کردند، اما واردات از طریق طرف ثالث در چین ممنوع شده است.

بازار چین بسیار عظیم اما رقابت نیز در آن بسیار شدید است. بازرگانان ایران باید با تمام توان تلاش کنند تا فرصتهای بازرگانی را مغتنم شمارند. به ویژه این که بر اثر تاثیرات تحریم آمریکا، برخی بازرگان چینی نسبت به همکاری اقتصادی و تجاری با ایران شک و تردید و بازرگانان ایرانی نسبت به مشکلات ویژه در جریان همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور گله دارند.

شایان ذکر است، دولت چین همیشه با قلدرمآبی تجاری و مدیریت درازدستانه آمریکا مخالف بوده است، اما دولت نمی تواند به فعالان بازار دستور بدهد و فقط می تواند آنان را تشویق و هدایت کند. از این رو خود فعالان بازاری باید بیشتر رایزنی کنند و مشکلات طرف متقابل را درک کنند تا در شرایط برابر تلاشهای بیشتر به خرج دهند و نهایتاً و احتمالاً به سود متقابل و برد-برد برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا