آموزش و پرورشاخبار یکنفت و انرژی

شفاف سازی بابازاده درخصوص عملکرد هلدینگ پتروفرهنگ پیرامون شایعات و اخبار کذب منتشر شده در فضای مجازی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه


با سلام و احترام

   با توجه به انتشار برخی اخبار در خصوص وضعیت و عملکرد شرکت پتروفرهنگ لازم دانستم توضیحاتی در جهت شفاف‌سازی و تنویر افکار سهامداران محترم به عرض برسانم. گزاره‌های اصلی این خبرسازی مبتنی بر سودده بودن شرکت صنایع پتروشیمی سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه قبل از مدیریت جدید و زیان‌ده شدن به دلیل سوء مدیریت است.

۱٫ شرکت کیمیای پارس خاورمیانه و صنایع پتروشیمی سبلان که دو شرکت تولیدکننده متانول هستند از ابتدای تولید زیان‌ده بودند و هیچگاه سودده نشدند. صورت‌های مالی هر دو شرکت، شامل هزینه‌ها و درآمدها و زیان عملیاتی قبل از شروع دوره مدیریت اینجانب (اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱) تهیهشده و در اختیار سهامدار محترم قرار گرفته است. (پیوست) با مراجعه به صورت‌های مالی، زیان عملیاتی هر دو شرکت قبل از دوره مدیریت بنده قابل احصاء است. ضمنا در خصوص زیان ایجاد شده در سال‌های اخیر دو سوم آن در دوره مدیریت قبلی و یک سوم آن تحت مدیریت اینجانب بوده است.
۲٫ مدیریت هر دو شرکت در حال بهره‌برداری (مدیرعامل و اعضای هیات مدیره) در طول سال مالی (انتهای شهریور ۱۴۰۱) و حتی تا (ابتدای آذرماه ۱۴۰۱) همان مدیران قبلی بودند و در نتیجه ایجاد زیان به دلیل سوءمدیریت‌ تیم مدیریتی جدید گزاره‌های باطل و اساسا کذب است. لازم به ذکر است که مدیرعامل شرکت کیمیای پارس خاورمیانه در ابتدای سال ۱۴۰۱ استعفا نمودند و جناب آقای مهندس بدری مدیرعاملشرکت فن‌آوران که از مدیران با سابقه بسیار موفق در صنعت متانول بودند به عنوان سرپرست شرکت مدت کوتاهی قبول مسئولیت نمودند که به دلایلی از ادامه حضور در شرکت انصراف دادند. بنایراین در هر دو شرکت همان مدیران قبلی بوده‌اند و مقایسه بین مدیریت جدید و قبلی اساسا موضوعیت ندارد.

   توضیح اینکه شرکت‌های کیمیا و سبلان به عنوان شرکت‌های تولیدی مسئول تولید و فروش بوده و شرکت پتروفرهنگ دخالت موثر در فرآیند تولید و بازرگانی این شرکت‌ها نداشته و صرفا مسئولیت کنترل و نظارت را از طرف سهامدار عهده‌دار است. از همین جایگاه هم شرکت پتروفرهنگ اقداماتی از جنس بهینه‌سازی و بهبود در شرکت‌ها انجام داده که منجر به سود بیشتر یا زیان کمتر شده است که در بندهای بعدی به آن می‌پردازیم.

۳٫ فارغ از شیطنت رسانه‌ای و رفتار غیراخلاقی و ادعاهایغیرواقع، دلایل زیانده بودن دو شرکت به شرح زیر است:
افزایش نرخ خوراک به حدود دو برابر یکسال گذشته. (حدود ۶۰% قیمت تمام شده محصول، خوراک می‌باشد).
کاهش شدید درآمد حاصل از صادرات متانول به دلیل تحولات بین‌المللی و نرخ جهانی متانول.
افزایش غیرمنطقی هزینه‌های یوتیلیتی تا حدود سه برابر قبل. (حدود ۱۵% قیمت تمام شده، هزینه یوتیلیتی می‌باشد).
لغو معافیت مالیاتی و اضافه‌شدن نرخ ۱۵% خوراک و ۹% یوتیلیتی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به هزینه‌های تولید.

   متاسفانه موارد فوق همه خارج از اختیار شرکت‌های تولیدکننده و پتروفرهنگ بوده و به دلیل قوانین و ابلاغ‌های حاکمیتی هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته و در حال حاضر تولید متانول سودده نمی‌باشد. بنده این مطالب را در همایش نمایندگان استانی فرهنگیان محترم به صورت شفاف و صادقانه اطلاع‌رسانی کردم.

   فارغ از آن‌دسته عوامل محیطی موثر در کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های شرکت‌های تابعه که مدیریت آن در اختیار هلدینگ نبوده و در قسمت فوق توضیح داده شد، در خصوص عوامل قابل مدیریت و اقدامات و برنامه‌های ممکن برای بهبود وضعیت می‌باید زیان های ناشیاز اشتباهات بنیادین در مدیریت های سابق را تبیین و بررسی نموده و سپس راهکارهای بهبود را بیان می‌نمایم.

۱٫ عدم اصلاح پورتفوی پتروفرهنگ بعد از خرید هلدینگ انرژی سپهر که به دلیل درصد بالای محصول متانول.

در سبد تولیدات شرکت ریسک بالایی را به شرکت تحمیل نموده است و در یک سال گذشته به دلیل زیان‌ده بودن متانول زیان قابل توجهی را به شرکت‌ها وارد نموده است.

۲٫ حرکت اشتباه و پر از شبهه عدم خرید سهام شرکت دماوند انرژی عسلویه که متولی تامین یوتیلیتی و اکسیژن است علیرغم آنکه تزریق مالی بالایی (بیش از ۸۰ میلیون یورو) به شرکت دماوند انرژی عسلویه جهت ساخت دستگاه تولیداکسیژن، هوا، صورت گرفته و در ازای آن سهام دریافت نشده و با این پرداخت در قالب تامین مالی برخورد شده است. این اقدام پر از ابهام و آسیب‌رسان و سوال برانگیز، که هیچ‌گونه توجیهی در اصول شرکت‌داری و سهامداری ندارد اکنون موجب آن گردیده که اکسیژن لازم برای تولید از ابتدایراه‌اندازی تامین نشده و هیچ‌گاه شرکت‌های تولیدی کیمیای پارس خاورمیانه و صنایع پتروشیمی سبلان به ظرفیت اسمی نرسیده و شرکت دماوند انرژی عسلویه نیز هیچگونه پاسخگویی نداشته است. اینها همه علیرغم آن است که سرمایه موردنیاز برای احداث واحد اکسیژن از طریق شرکت پتروفرهنگ در گذشته تامین و به شرکت دماوند انرژی عسلویه پرداخت شده است.
۳٫ از جمله مشکلات عمده دیگر که در گذشته به آن کم توجهی شده عدم دقت و توجه ویژه به رعایت روال‌های قانونی و مبانی حقوقی در قراردادها و اقدامات می‌باشد که این کم‌توجهی منجر به صدور چندین حکم قطعی در گذشته به ضرر شرکت پتروفرهنگ و فرهنگیان معزز شده است از جمله این موارد می‌توان به رای ابطال افزایش سرمایه شرکت کیمیای پارس خاورمیانه که حدودا ۲۳% سهام شرکت پتروفرهنگ در کیمیا را کاهش داده است و رای از دست دادن زمین پتروشیمی شیمیایی لاوان که در دوره گذشته قطعی شد و در دوره مدیریتی اینجانب از طریق اعمال ماده ۴۷۷ شکسته شد و به مجموعه پتروفرهنگ برگشت داده شد و یا موضوع از دست دادن دو کشتی که به دلیل عدم رعایت روال صحیح و اخذ تضامین لازم امکان پس‌گرفتن آن از تراستی محقق نشده استو یا فروش اعتباری محصول به شرکت آسترویا با اخذ تضمین ضعیف و مشروط

از صندوق ضمانت صادرات و … نام برد که بعضی از آنها منجر به ایجاد زیان چند هزار میلیارد تومانی شده است.

۴٫ ضعف در مهندسی مالی و عدم توجه به توان مالی هلدینگ در انجام پروژه‌ها و خرید هلدینگ انرژی سپهر در زمان مدیران قبلی که این بی‌توجهی به مهندسی مالی منجر به این شد که سررسید بازپرداخت اقساط تامین شده برای ساخت پتروشیمی‌های سبلان و کیمیا حدود یک سال و نیم قبل از بهره‌برداری آنها آغاز شود و عملا به دلیل عدم توان پرداخت اقساط شرکت صنایع پتروشیمی سبلان به عنوان بدهکاران بزرگ بانکی معرفی شده و هزینه‌های تامین مالی و جرایم زیادی به شرکت تحمیل شود به نحوی که در زمان ورود اینجانب به شرکت پتروفرهنگ شرکت صنایع پتروشیمی سبلان بیش از ده هزار میلیارد تومان و شرکت کیمیای پارس خاورمیانه بیش از ۲٫۵ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشتند و قسمت زیادی از زیان این دو شرکت (حدود ۵۰۰میلیارد تومان) جریمه ناشی از دیرکرد پرداخت ناشی از عدم مهندسی مالی بوده است.

   حل این موارد اصطلاحات ساختاری و ریشه‌ای نیاز دارد و اصلاح آن زمان‌بر می‌باشد. لذا در دوره مدیریت حاضر سعی شده است تا حد امکان مشکلات بنیادین قبلی شناسایی و رفع شود. در ادامه به شرح اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی جهت بهبود وضعیت اشارهشده است.

در دوره مدیریتی اینجانب، اقدامات زیر صورت گرفته است:

۱٫ تفاهم با بانک ملی جهت خروج شرکت کیمیای پارس خاورمیانه از سرفصل مطالبات مشکوک‌الوصول صرفا با پرداخت ماهانهصد میلیارد تومان جهت بازپرداخت بدهی بانک ملی.
۲٫ تغییر بدهی شش قسط بازپرداخت نشده شرکت صنایع پتروشیمی سبلان از بدهی ارزی به بدهی ریالی که منجر به کاهش بدهی آن شرکت از ده هزار میلیارد تومان به هفت هزار میلیارد تومان گردید و بیش از سه هزار میلیارد تومان از بدهی شرکت صنایع پتروشیمی سبلان کاهش یافت و مقرر شد مابقی در ۳۶ قسط پرداخت گردد. بدین نحو شرکت صنایع پتروشیمی سبلان از لیست بدهکاران بزرگ بانکی خارج و از لیست شرکت‌های دارای مطالبات مشکوک‌الوصول نیز خارج گردید و امکان انجام خدمات بانکی برای آن حاصل شد.
۳٫ علیرغم قطعی شدن پرونده پتروشیمی شیمیایی لاوان و از دست دادن زمین آن با پیگیری مکرر انجام کارهای حقوقی موثر،اعمال ماده ۴۷۷ در پرونده صورت گرفت و منجر به برگرداندن زمین و فعال شدن پروژه مذکور گردید و ضرر و زیان به وجود آمده به دلیل خروج این اموال که حدود ۱٫۵ هزار میلیارد تومان است به شرکت پتروفرهنگ برگردانده شده. در خصوص سایر پرونده‌های حقوقی نیز اقدامات موثری انجام شده است که طرح جزئیات آنها ممکن است در روند حصول به نتیجه اثر معکوس داشته باشد، لذا در اینجا به آن نمی‌پردازم.
۴٫ نهایی شدن پیش‌فروش محصول متانول شرکت کیمیای پارس خاورمیانه به مبلغ صد میلیون یورو با شرایط بسیار عالی کهمقرر شده است این مبلغ جهت بازپرداخت بدهی بانک ملی مورد استفاده قرار گیرد و با این کار قسمتی

از هزینه‌های تامین مالی بسیار بالای ناشی از جرایم بانک کاهش می‌یابد که برآورد می‌شود حدود هزار میلیارد تومان کاهش هزینه ناشی از این اقدام باشد.

اهم برنامه‌های آتی جهت بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌های متانول که در گذشته در شرکت اجرایی نشده:

۱٫ ایجاد ناوگان حمل با خرید ۳ تا ۵ فروند کشتی به صورت قسطی که به صورت متوسط منجر به کاهش هزینه حمل قابل توجهی در هر تن محصول خواهد شد.
۲٫ اجاره مخازن و خرده‌فروشی در بازار چین که حدودا منجر به افزایش نرخ فروش به میزان ۱۵ دلار در هر تن شده و در صورت فروش ۲۰% محصولات به صورت فوق مبلغ معادل صد میلیارد تومان به سود شرکت افزوده خواهد شد.
۳٫ فروش زمینی متانول به کشورهای همسایه که حدودا منجر به افزایش نرخ فروش به میزان ۶۰ دلار در هر تن خواهد شد و با فرض فروش ۲٫۵% محصول مبلغ معادل ۳۰ میلیارد تومان به سود شرکت افزوده خواهد شد.
۴٫ تغییر قرارداد حمل از CVC به صورت TC که منجر به کاهش حدود ۱۰% در هزینه حمل خواهد شد و برای حمل ۲۰% از محصولات قابل انجام است که حدود ۵۰ میلیارد تومان کاهش هزینه در سال در بر خواهد داشت.
۵٫ تلاش جهت تبدیل بدهی بانکی از حالت ارزی به ریالی که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان منفعت ایجاد خواهد نمود.
۶٫ کاهش هزینه‌های تامین مالی و جرایم بانکی از طریق منابعحاصل از پیش‌فروش محصولات و یا جایگزین نمودن تسهیلات ۱۸% به جای تسهیلات گران قیمت ارزی که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی برای شرکت ایجاد خواهد کرد.
۷٫ فروش ارز در بازار متشکل ارزی که حدودا ۱۰۰ میلیارد تومان سود شرکت را افزایش خواهد داد.
۸٫ اصلاح سبد دارایی‌ها و جایگزین تعدادی از شرکت‌های متانول با شرکت‌های دارای محصولات دیگر.
۹٫ اصلاحات اساسی در فرایند خط تولید و ایجاد خط تولید برخی فرآورده‌های حاصل از متانول که از ارزش بسیار بالاتری نسبت به متانول برخوردار است. متاسفانه در گذشته هیچ توجهی به این مهم نشده و فراوری روی محصولات صورت نگفته است.
۱۰٫ تلاش جهت مشمولیت قانونی تنفس خوراک برای شرکت‌های متانول زیرمجموعه شرکت پتروفرهنگ.
۱۱٫ تلاش جهت کاهش نرخ فروش خوراک گاز.
۱۲٫ تلاش جهت لغو قانون جریمه مالیات بر ارزش افزوده در خصوص شرکت‌های متانولی.

با تشکر و دعای خیر

علیرضا بابازاده

مدیرعامل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا