دسته‌بندی نشده

نگاهی به علت تاکید چین بر ضرورت تحقیق از آزمایشگاه «فورت دتریک» آمریکا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

درحالیکه تقریبا یک سال و نیم از پاندمی کووید-۱۹ می گذرد، جهان همچنان سرنخ منشاء این ویروس را در اختیار ندارد.

نگاهی به علت تاکید چین بر ضرورت تحقیق از آزمایشگاه «فورت دتریک» آمریکا_fororder_nsr-2

برخی سیاستمداران آمریکایی بدنبال این هستند که فاز دوم تحقیقات کرونایی سازمان بهداشت جهانی در چین انجام شود در حالیکه پکن درباره آزمایشگاه فورت دتریک آمریکا ابراز نگرانی کرده است آن هم در شرایطی که مشکلات مربوط به تخلیه مواد خطرناک باعث شد که دولت آمریکا فعالیت های تحقیقاتی درباره بیماری های عفونی در پایگاه نظامی فورت دتریک را در آگوست سال ۲۰۱۹ میلادی به حالت تعلیق در بیاورد.

در چنین شرایطی بسیاری از چینی ها بر این باورند که این آزمایشگاه نباید از تحقیقات کرونایی فرار کند!

بسیاری از کارشناسان چینی نیز موضع خود در قبال این موضوع را رساتر عنوان کرده اند؛ برای مثال، «لیانگ وانیان» رئیس تیم مشترک کارشناسان چین- سازمان بهداشت جهانی گفته است: «اگر برخی کشورها همچنان بدنبال بررسی تئوری نشت آزمایشگاهی (ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان) هستند، در این صورت باید آزمایشگاه های دیگر کشورها که مانند آزمایشگاه ووهان مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته اند را بررسی کنند.»

بر اساس گزارش های منتشر شده، آزمایشگاه فورت دتریک آمریکا یکی از همان آزمایشگاه هایی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد چرا که سابقه ذخیره سازی بسیاری از ویروس های مرگبار و کشنده همچون ابولا و سیاه زخم را دارد!

در جولای سال ۲۰۱۹ میلادی بود که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا در نامه ای به مسئولان فورت دتریک، خواستار متوقف شدن اکثر عملیات های این آزمایشگاه بدلیل نگرانی های امنیتی شد. درست در همان ماه بود که بیماری های تنفسی با منشاء ناشناخته در ویرجینالی شمالی ظاهر گشت و رسانه ها گزارش شیوع گسترده آسیب های ریوی ناشی از استفاده از سیگار الکترونیکی تحت عنوان بیماری EVALI را در ایالت ویسکانسین ارائه کردند و این بیماری بعدها به چندین ایالت دیگر آمریکا نیز شیوع پیدا کرد!

در سپتامبر بود که گزارش هایی از دو برابر شدن آمار مبتلایان به EVALI  در مریلند، محل قرار گرفتن فورت دتریک منتشر گشت؛ این بیماری علائمی بسیار شبیه کووید-۱۹ دارد!

انتشار این گزارش ها تردیدها درباره فورت دتریک را افزایش داد؛ تا روز شنبه اخیر، نامه سرگشاده کاربران فضای مجازی چین به سازمان بهداشت جهانی مبنی بر درخواستشان جهت تحقیق درباره آزمایشگاه فورت دتریک با بیش از ۲۰ میلیون امضا همراه شد درحالیکه اخباری از چندین حمله سایبری صورت گرفته توسط هکری هایی با آی پی های مستقر در آمریکا به سایت محل طرح این دادخواست آنلاین کاربران فضای مجازی در چین نیز منتشر شده است!

«استفان کینزر» خبرنگار خارجی سابق روزنامه «نیویورک تایمز» در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری «شین هوا» تاکید کرده که تحقیقات کامل درباره هر آنچه در فورت دتریک رخ داده است، جالب خواهد بود اما به دلیل پنهان کاری های موجود انجام این تحقیقات دشوار است!

کینزر به عنوان عضو ارشد موسسه امور عمومی و بین الملل واتسون تاکید کرده است: «اگر حتی ضرورتی برای تولید یک سلاح بیولوژیکی برای آمریکا وجود داشته باشد، این سلاح قطعا در فورت دتریک ساخته می شود. آنجا (فورت دتریک) جایی است که همه دانشمندان حضور دارند و جایی است که تمام سموم وجود دارد.»

فورت دتریک در عین حال روابط نزدیکی با واحد بدنام ۷۳۱ دارد؛ این واحد، نام یک واحد مربوط به تحقیق و تولید در زمینه جنگ بیولوژیکی ارتش امپراتوری ژاپن بود که در طول جنگ جهانی دوم، آزمایش های وحشتناک انسانی را روی زندانیان جنگی و غیرنظامیان ربوده شده از شمال شرق چین انجام داد؛ بر اساس گزارش های منتشر شده، آزمایشگاه فورت دتریک داده های جنگ بیولوژیکی واحد ۷۳۱ را به ارزش ۲۵۰ هزار ین خریداری کرده و «شیرو ایشی» (Shiro Ishii ) فرمانده این واحد نیز به این تاسیسات ارتش آمریکا (فورت دتریک) مشاوره تسلیحات بیولوژیکی داده است.

وزارت خارجه چین در چندین موقعیت خواستار تحقیق درباره فورت دتریک شده است؛ «جائو لی جیان» سخنگوی این وزارت خانه نیز تاکید کرده است که الزامات فقط مربوط به ردیابی منشاء کرونا نیست بلکه شامل امنیت مردم تمام کشورهای دنیا نیز می شود. این مقام چینی گفته است: «تا زمانی که طرف آمریکایی توضیحی منطقی ندهد، سؤالات به پایان نخواهد رسید.»

با این وجود، مقامات آمریکایی تا به امروز سکوت اختیار کرده اند!

جائو لی جیان با اشاره به گزارش ماه ژوئن مجله آمریکایی «ونیتی فر» (Vanity Fair) در زمینه صدور هشدار داخلی از سوی دولت آمریکا در مخالفت با تحقیق درباره منشاء یابی ویروس کرونا و توصیف این تحقیقات به منزله باز کردن یک قوطی پر از کِرم ( تشدید مشکلات)، تاکید کرده است که وقتی صحبت از ردیابی منشاء کرونا به میان می آید، برخی آمریکایی ها قطعا مجرم و گناهکار خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا