دسته‌بندی نشده

نقض حقوق بشر در بعضی کشورهای مدعی سردمداری حقوق بشر

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نقض حقوق بشر در بعضی کشورهای مدعی سردمداری حقوق بشر_fororder_src=http___p3.itc.cn_images01_20210324_52fc065f1eaf47ad9762644057ea29f7.jpeg&refer=http___p3.itc

چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه ۴ فروردین (۲۴ مارس) به پایان رسید و جهان متوجه شد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی که خود را  “فانوس روشنی بخش حقوق بشر” می نامند حتی  نمی توانند پرتوی بر نقض حقوق انسان ها  در کشورهای خود بیافکنند. خودبرتربینی حقوق بشری و معیارهای دوگانه در برابر حقیقت مثل شیشه به آسانی می شکند. مواضع و دستاوردهای چین در زمینه حقوق بشر مورد  پشتیبانی و تایید کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.

در حاشیه این نشست، نمایندگان ۱۱۶ کشور و نهادهای بین المللی، پس از ارزیابی وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده، ۳۴۷ پیشنهاد برای بهبود وضعیت حقوق بشر در آمریکا مطرح کردند که تمام موارد ازجمله  اقلیت های قومی تحت ستم تا اقشار فقیر لگدمال شده، حق زندگی و سلامت و همچنین رفتارهای خشنونت آمیز با سلاح گرم را در بر می گرفت. همه این موارد در واقع پرده از یک نظام نقض حقوق بشری در ایالات متحده  برمی دارد.

نمایندگان برخی از کشورها با اشاره به دنبال کردن “ملی گرایی واکسن” از سوی ایالات متحده در شرایط همه گیری کرونا گفتند که این کشور مقدار زیادی از واکسن های کرونا و حتی بیش از نیاز جمعیت خود را احتکار کرده و از ارائه واکسن به کشورهای دیگر، از جمله متحدان خود خودداری می کند؛ ایالات متحده بارها در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کرده و منجر به کشته شدن غیرنظامیان زیادی در سایر کشورها شده است؛ ایالات متحده تحریم های یک جانبه اجباری را علیه کشورهای در حال توسعه اعمال کرده و قوانین بین المللی را به شدت نقض کرده و منجر به بروز بحران های  جدی در زمینه حقوق بشر شده است.

در حاشیه این جلسه، بسیاری از کشورها از ایالات متحده، استرالیا، کانادا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند تا اقدامات لازم را  برای حل موثر مسائلی مانند نژادپرستی، تبعیض نژادی، خشونت پلیس و سایر موارد در پیش بگیرند و قاطعانه با تبعیض و خشونت نفرت انگیز علیه اقلیت های نژادی مبارزه و به طور عملی از حقوق اقلیت ها دفاع کنند؛ با این حال، نماینده آمریکا  ضمن رد تمام این مسائل مهم بر این باور بود که این مشکلات تنها چند مورد بوده و افزود: چند پلیس وظایف خود را به درستی انجام نداده اند که باعث شده بخشی از جامعه آمریکا و به ویژه سیاه پوستان، اعتماد خود نسبت به عدالت کیفری ایالات متحده را از دست بدهند.

مضحک آنجاست که  برخی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده ضمن نادیده گرفتن مشکلات حقوق بشری خود، برعکس به بهانه “دموکراسی” و “حقوق بشر”، هر گونه اظهار نظر غیر مسئولانه ای را علیه سایر کشورها انجام می دهند و ضمن محکومیت بی دلیل چین به بهانه مسائل مربوط به شین جیانگ و هنگ کنگ دست به سیاه نمایی علیه چین می زنند که رفتاری تکان دهنده و نفرت انگیز است.در حقیقت، ماهیت مسئله شین جیانگ، مبارزه با خشونت، تروریسم و ​​جدایی طلبی است. در شین جیانگ هرگز “نسل کشی”، “کار اجباری” یا “تبعیض دینی” وجود نداشته است.  قانون امنیت ملی هنگ کنگ نیز خلأهای قانونی طولانی مدت در حفظ امنیت ملی در هنگ کنگ را برطرف کرده است. تقریباً ۳ میلیون نفر از شهروندان هنگ کنگی داوطلبانه با جمع آوری امضا حمایت خود از قانون امنیت ملی هنگ کنگ را اعلام کرده اند و تقریبا ۷۰ درصد مردم هنگ کنگ بر این باورند که پس از اجرای قانون امنیت ملی در هنگ کنگ، این منطقه امن تر و با ثبات تر شده است که به طور کامل نشان می دهد  قانون امنیت ملی مورد حمایت مردم هنگ کنگ است.

در حاشیه این جلسه، نماینده کوبا در سخنرانی خود به نمایندگی از طرف ۶۴ کشور دیگر ضمن ستایش از دولت چین به خاطر پایبندی بر مفهوم محوریت مردم و دستاوردهای چین در دفاع از حقوق بشر تأکید کرد که شین جیانگ بخشی جدایی ناپذیر از سرزمین چین است. نماینده بلاروس در سخنرانی خود به نمایندگی از ۷۱ کشور، از مواضع و اقدامات عادلانه چین در مورد مسائل مربوط به هنگ کنگ حمایت کرد. بسیاری از کشورهای دیگر نیز حمایت قاطعانه خود از چین در مورد مسائل مربوط به شین جیانگ و هنگ کنگ را در سخنرانی های جداگانه ابراز کردند که کاملا نشان می دهد یک عده قلیل از کشورهای غربی به هیچ وجه نمی توانند نماینده افکار عمومی جهان و جامعه بین المللی باشند.

چین مدت هاست که بر مفهوم محوریت مردم پایبند بوده و یک مسیر توسعه حقوق بشری را پی ریزی کرده که با وضعیت کشور و نیازهای چین منطبق است. جمعیت ۱٫۴ میلیارد نفری چین صاحبان کشور خود هستند و در فضایی آرام  و سرشار از رضایت در کنار یکدیگر کار و زندگی می کنند و همگی از انصاف، عدالت، توسعه و شکوفایی برخوردارند که بزرگترین نمونه دفاع از حقوق بشر و همچنین بزرگترین دستاورد حقوق بشری در جهان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا