آموزش و پرورشاجتماعیخبر ویژه

نامه مخالفت دولت با رتبه‌بندی معلمان جعلی است

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

 به گزارش پیام فوری،طرح رتبه بندی معلمان پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است. رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.
به گزارش دیوان اقتصاد، نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که به مخالفت رئیس جمهور با بار مالی مازاد  رتبه‌بندی معلمان با لایحه دولت اشاره دارد.
در این نامه رئیس جمهور خطاب به رئیس مجلس اشاره می‌کند: درخصوص نامه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ جنابعالی  در خصوص بار مالی نظام رتبه بندی معلمان، به علت کسری بودجه شدید و عدم پیش‌بینی منابع پایدار در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای برای لایحه مذکور و تغییرات جدی که در لایحه دولت توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حیث افزایش بارمالی مصوبه ایجاد شده است، موضوع مربوط به سازمان برنامه و بودجه کشور ارجاع شد وگزارش نهایی در جلسه هیئت دولت بررسی و با بار مالی مازاد بر لایحه ددولت مخالفت شد.
ساعاتی پیش علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با صدور پیامی، نامه منتشر شده درخصوص مخالفت دولت با طرح رتبه بندی معلمان را جعلی دانست.
همچنین مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با انتشار این پیام از تمام فرهنگیان و معلمان تقاضا کرد تا هر گونه اخبار مربوط به دستگاه تعلیم و تربیت را صرفاً از طریق سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش به آدرس: medu.ir پیگیری کنند.
پیش از این سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور گفته بود: بار مالی رتبه‌بندی که مجلس تصویب کرده بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، با لایحه ای که دولت دوازدهم داده است موافق هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح نظام پرداخت همسان کارکنان دولت تدوین و در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.
یوسف نوری در نشست صمیمی با فرهنگیان شهرستان تربت حیدریه ضمن تقدیر از خدمت صادقانه معلمان و فرهنگیان استان خراسان رضوی در راه علم و دانش و تربیت آینده سازان کشور، اظهار کرد: نگاه جامعه به معلمان است، اگر معلمان نبودند امروز شاهد حضور دانشمندان ایرانی در حوزه‌های مختلف هسته‌ای، سلول‌های بنیادین نبودیم.
وی با اشاره به جایگاه مهم رسانه در نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: رسانه‌ها، یکی از ارکان مهم فرآیند تعلیم و تربیت هستند که باید با برجسته‌سازی فعالیت‌های معلمان، اختراعات و نوآوری‌های دانش آموزان و ایثار و نیکوکاری اولیا و خیّرین نیک اندیش، در جهت بالندگی جامعه، نقش آفرینی کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: میزان کار مفید و مؤثر معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت بیشتر است و این مهم در ایام شیوع ویروس کرونا با توجه به حجم بالای فعالیت آنها در ارائه آموزش‌های مجازی، مضاعف شده است.
نوری به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در ابتدای انقلاب کمتر از ۱.۵ متر مربع بوده است که اکنون این عدد به ۵.۲ مترمربع ارتقا یافته است.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر تغییر روش آموزش در مدارس، از «حافظه محوری» به تربیت دانش آموزان خلاق و کارآفرین، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، موظف به تربیت دانش آموزان تمام ساحتی و کارآفرین شده‌ایم و در این راستا، کتاب‌های درسی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی باید مبتنی بر کارآفرینی و در جهت شکوفاسازی خلاقیت دانش آموزان باشند.
نوری، متولی اصلی پیگیری امور پیشکسوتان را سازمان‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری دانست و گفت: علم به این موضوع، از مسئولیت آموزش و پرورش در جهت تکریم بازنشستگان کم نخواهد کرد و ما خود را در مقابل بازنشستگان فرهنگی، مسئول می‌دانیم و برای تکریم آنان، تلاش خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به برخی از جزئیات «طرح نظام پرداخت همسان کارکنان دولت» خاطرنشان کرد: این طرح توسط سازمان امور اداری و استخدامی تهیه و در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد، برای «طرح رتبه بندی معلمان» نیز در سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.
وی در خصوص تغییرات انجام شده در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان، افزود: در تلاش هستیم با مدیریت صحیح و انجام فعالیت‌های اقتصادی مؤثر، صندوق ذخیره فرهنگیان را به سوددهی مناسب برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه شعار اصلی دولت مردمی سازی است تأکید کرد: در راستا این شعار تلاش خواهیم کرد عدالت آموزشی و تربیتی و نیز نصیب برابر آموزشی را در مناطق کمتر برخوردار، مرزی و عشایری توسعه دهیم.
عضو کمیسیون آموزش مجلس از جلسه مشترک مجلس و دولت برای تامین منابع مالی جهت اجرای شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان خبر داد.
حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: پس از تصویب طرح در جلسه علنی طرح برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد.
وی افزود: شورای نگهبان لایحه رتبه‌بندی معلمان را بررسی و ۲ ایراد مالی بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی آن همچنین ابهاماتی را نسبت به لایحه مطرح کرده بودند که البته ابهامات مطروحه در کمیسیون آموزش رفع شد.
عضو کمیسیون آموزش با اشاره به به ایرادات اصل ۷۵ شورای نگهبان نسبت به این لایحه، گفت: درباره تامین منابع مالی برای اجرای این لایحه نیز جلساتی بین مجلس و دولت برگزار شده و احتمالا مشکلات منابع مالی نیز برای اجرایی شدن لایحه، حل شده است.
حجت الاسلام فلاحی تصریح کرد: در صورتی  که منابع مالی آن حل شود و به تصویب نمایندگان و تایید شورای نگهبان برسد لایحه برای اجراییی شدن در سال ۱۴۰۰ به دولت ابلاغ می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا