اقتصادیبانک و بیمهخبر ویژه

حمایت جدی از نخبگان به خنثی سازی تحریم‌ها منجر می‌شود

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا؛ رضا سهم دینی:  نقش مهم و کلیدی شرکت های فناور، دانش بنیان ها، استارتاپ ها و شتاب دهنده ها در توسعه اقتصادی و رفع مشکلات تولید و اشتغال زایی، توجه بسیاری از کشورها در استفاده از ظرفیت هرچه بیشتر این بخش برای توسعه اقتصادی را بدنبال داشته است.

دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار(DBA) با اشاره به شکل گیری بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف در کشور افزود: این شرکت ها درحوزه‌های مختلف فناوری از جمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی، فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و خدمات تجاری‌سازی فعالیت دارند.

وی همچنین با بیان اینکه، اشتغالزایی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق از ۱۲۷هزار نفر در در سال ۱۳۹۶ با افزایش تقریبی سالانه بیش از ۲۰ هزارنفر، به بیش از ۱۹۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ رسیده است، افزود:شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها همچنین فرصت های بسیار مناسبی برای اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده‌اند که با همراهی و حمایت های همه جانبه سهم آنها بسیار بیشتر از این ارقام خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نام گذاری سالجاری با عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: توجه ویژه به بخش زیست بوم فناوری و اتصال و پیوند هرچه بیشتر مراکز علمی و دانشگاهی با بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات به طور حتم باعث خودکفایی کشور و البته خنثی سازی تحریم ها می شود.

استاد دانشگاه:‌ حمایت جدی از نخبگان و نوآوران به خنثی سازی تحریم‌ها منجر می‌شود

سهم دینی در ادامه، یکی از مشکلات شرکت های فناور و دانش بنیان را نبود تقاضای بخش های صنعتی دولت برای خرید محصولات بومی سازی شده و سخت گیری مراکز دولتی در رعایت استانداردهای بین المللی و واردات بی رویه بیان کرد.

وی افزود: التبه ممکن است تجهیزات بومی شده در مرحله بهره برداری با نواقص و ایرادات کوچکی نیز همراه باشد که این نیازمند صبر و فرصت دادن به جوانان خلاق کشور و حمایت از فناوران داخلی است.

این استاد دانشگاه گفت، متاسفانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از عدم ارتباط بازار برای عرضه تولیدات خود در تنگنا قرار دارند و یکی از دلایل آن انحصاری بودن فضای کسب و کار در کشور است.

وی از همه مجموعه‌های دولتی به خصوص بخش صنعت و انرژی که از ظرفیت فناورانه بسیاری برخوردارند درخواست کرد که با خرید از شرکت های فناور، نیازهای خود را از محصولات و تجهیزات بومی سازی شده توسط مراکز رشد، نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان تامین و از زیست بوم نوآوری کشور حمایت کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه، شرکت‌ها و مجموعه‌های علمی و فناور کشور در شرایط سخت تحریم خدمات شایانی در بخش های مختلف داشته‌اند، تاکید کرد: حتی با پایان تحریم های ظالمانه از سوی دشمنان، برای خودکفایی کشور حمایت از بخش نوآوری و فناوری باید با شدت بیشتری دنبال شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا