اجتماعیاخبار یکبالای صفحه دسته بندیپرونده ویژهحوادثحوادث

آیا هزینه انتصاب های غیرتخصصی بر عهده مردم است؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه


به گزارش سرویس اجتماعی پیام فوری، کمتر از یک ماه از حادثه تلخ و پرخسارت تصادف در خط ۵ مترو در ایستگاه چیتگر تهران کرج می‌گذرد، که در طول عمر ۲۳ ساله مترو بی سابقه بوده است. تنها پاسخی که به افکار عمومی اعلام شد، عذرخواهی مدیرعامل مترو بوده که گفت: ببخشید.
سهم کسانی که در انتصاب غلط مدیر غیر متخصص نقش دارند، به راستی چقدر است؟! تعارض منافع در تعیین مقصر حادثه هم جای بحث دارد؛ چرا که بناست خود مترو مقصر را مشخص کند! کدام ماست‌فروشی گفته است که ماست من ترش است؟! رئیس محترم کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران دکتر تشکری در مصاحبه‌ای اعلام داشتند که خطای انسانی در این حادثه موضوعیت ندارد. عدم تخصص و بی اطلاعی از وضعیت فنی شرکت مترو یکی از عوامل سوء مدیریت بوده است که فقدان آن نتوانست مانع خسارت شود. سهم قابل توجهی از حمل و نقل پایتخت توسط مترو، اهمیت آن را آشکار می سازد. زمانبندی و ایمنی دو رکن مترو به حساب می‌آید که ما شاهد آن هستیم که حداقل های ایمنی در نظر گرفته نشده و با توجه به اظهارات مدیرعامل مترو در خالی بودن انبارهای مترو که به عبارتی پشتیبانی فنی از قطارها در حال خدمت رسانی را با نقص مواجه کرده است. با توجه به ارزش ریالی مترو که بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و سرمایه انسانی و مدیریتی آن که در طول ۲۳ سال پرورش یافته، انتصاب غلط می تواند هم سرمایه مترو را در معرض خطر و خسارت قرار بدهد و هم انتظار عمومی برای دریافت خدمات از این بخش از خدمات عمومی پایتخت را به بی اعتمادی تبدیل کند.
شاید اگر در انتخاب شهردار پایتخت سکوت نمی شد و به اندازه کافی مطالبه تخصص اتفاق می‌افتاد، امروز شاهد انتصاب بدون تخصص در مترو نبودیم.
به راستی مسئول خسارت بعدی مترو چه کسی است؟! مسئولیت ادامه حضور مدیر فاقد تخصص در مدیریت مترو بر عهده کیست؟! آیا آقای زاکانی و معاون حمل و نقل شهرداری مسئولیت این مدیریت را تقبل میکنند؟! به نظر می‌رسد هم وزارت کشور و هم وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به نظارت دولتی بر این حوزه خدمات شهری تجدید نظر کرده و نسبت به آن با حساسیت بالاتری ورود کنند. کوتاهی در حوزه ایمنی مترو مستقیماً جان شهروندان پایتخت را تهدید می‌کند و در معرض حادثه قرار می دهد.
افکار عمومی فراموش نخواهد کرد که صدمات و جراحات حادثه یکم دی بعد از تصادف بوده و به خاطر فقدان پلکان و وسیله خروج مردم از قطار اتفاق افتاده؛ با این توصیف اگر حادثه ی هولناک دیگری روی دهد، پیش بینی پذیر نخواهد بود.
با گذشت ۲۳ روز از سانحه برخورد قطار مسیر کرج-تهران هنوز هیچ اطلاع رسانی دقیقی از علت این حادثه از سوی مدیرعامل مترو تهران در دست نیست و ایشان علت این حادثه را با یک عذرخواهی ساده از مردم پابان داد، آیا عذرخواهی مدیرعامل مترو برای مردم کافی است؟
چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ این سانحه در حالی رخ داد که حدود یک ماه قبل زاکانی شهردار تهران با هدف خدمات رسانی مفید و موثر به شهروندان تهران مهدی شایسته اصل را به عنوان مدیرعامل مترو تهران برگزید،وقتی به فراهم آوردن امکان سفر ایمن و ارائه خدمات رضایت بخش به عنوان ماموریت مترو تهران نگاه می کنیم این سوال در اذهان عمومی پیش می آید که مهدی شایسته اصل نسبت به این ماموریت موفق بوده است؟
آیا کارکنان مترو تهران نسبت به عملکرد ایشان رضایت کامل دارند؟ ایشان چه تضمینی به مردم می دهد که دوباره مترو تهران دچار چنین حوادثی نگردد؟
چندی پیش ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نسبت به عملکرد مترو مطرح کرد که صدای گلایه کارکنان مترو را بشنوید،وی با تاکید بر سرمایه انسانی شرکت مترو از غفلت در این زمینه از سوی این شرکت پرده برداشت،در همین راستا مشخص نیست که مهدی شایسته اصل در جهت جلب رضایت سرمایه انسانی شرکت مترو و حفظ ایمنی خطوط مترو چه برنامه ای دارد؟
این گزارش حاکی از ان است که هر یک کیلومتر مترو معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد، ایا سپردن این سرمایه به مهدی شایسته اصل درست است؟
پایگاه تحلیلی خبری پیام فوری آماده انعکاس پاسخ و برنامه های مدیرعامل مترو تهران به مخاطبان و افکار عمومی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا