اجتماعیخبر ویژهمدیریت شهری

همه مسئولان باید تعهدات خود را نسبت به شهر و شهروندان ادا کنند

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از  ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن قدردانی از جاوید سرپرست شهرداری تهران برای قبول مسئولیت در چهار هفته اخیر، گفت: ظرف این چهار هفته با آرامش، توجه به مسائل شهر و شهروندان سپری شد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه در مجموعه شهرداری تهران ۵۸ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۵ هزار نفر از طریق شرکت های مختلف خدمت رسانی به شهروندان را بر عهده دارند که باید به همه این مجموعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم، افزود: معتقدیم تعهد ویژه‌ای نسبت به شهروندان داریم و باید دقت ویژه ای در آبادانی و پیشرفت مادی و معنوی شهر و به ویژه کالبد شهر داشته باشیم. بی تردید باید از کلانشهر تهران الگویی برای جهان اسلام بسازیم. در این مسیر خود را متعهد به خانواده بزرگ شهرداری می دانیم و امیدواریم در جهت تمشیت امور گام های موثری را برداریم.

وی ادامه داد: مفتخریم انقلابی هستیم و پیرو امام و شهدا هستیم و در سایه رهبری معظم انقلاب دست به دست یکدیگر نوکری و خادمی مردم را خواهیم کرد. در این مسیر باید نیم نگاهی به شهروندان و توجهی به شهر و دقتی به خانواده شهرداری تهران داشته باشیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن ابراز امیدواری درباره شناخت کامل خود از مجموعه شهرداری تهران ظرف ۲۶ روز گذشته گفت: در این مدت توجه خود را به شناخت محیط و مجموعه شهرداری تهران معطوف کردم، هر چند که هر چه زمان برای این کار گذاشته شود کم است. میراث بزرگی که در دست ما قرار داده شده ابعاد متنوعی دارد و شناخت آن نیاز به کار جدی و عقل همگانی دارد؛ لذا مشارکت با همگان و دقت در این مسیر برای ما یک هدف قلمداد می شود. تلاش شد در این مدت در خدمت اعضای شورای شهر، معاونین و همچنین در خدمت عزیزان مناطق باشم تا از دانش آنها بهره بگیرم که در این راستا جلسات بسیاری برگزار شد. سعی کردم با ۱۲۳ ناحیه و روسای آنها جلساتی را داشته باشم که البته به دلیل ابتلا به بیماری کرونای یکی از روسای این ناحیه ها با ۱۲۲ ناحیه جلساتی داشتم و برای افق نگاری دقیق از آموخته های آنها بهره گرفتم. در این مدت مکرر از نظرات سرپرست شهرداری تهران بهره بردم، لذا از همه این عزیزان قدردانی می کنم.

وی تاکید کرد: امروز با شهروندانی مواجه هستیم که از ما ناراحت هستند که آنها را به رسمیت نمی شناسیم. با شهروندانی مواجه هستیم که اعلام می کنند چرا با فقر، فساد و تبعیض با جدیت لازم برخورد نشده است. ما با شهروندانی مواجه هستیم که ناراحت هستند از ارائه خدماتی که علی رغم زحمت همه دوستان، شایسته و در شأن شهروندان نبوده است و با شهروندانی مواجه هستیم که دقت لازم برای ارائه خدمات به آنها انجام نشده و نقش آنها برای بازسازی به درستی تدوین نشده است.

زاکانی تصریح کرد: نیازمند این هستیم که مبتنی بر نیاز تحولی و نیاز شهروندان راه نویی را انتخاب کنیم. به تبع آن در این مسیر ضرورت دارد تمام آنچه که نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری مردم جامعه ما است به خوبی بشناسیم و پاسخ مناسب داشته باشیم. امروز با شهروندانی مواجه هستیم که راه پیموده تا به امروز را خالی از توجه به کالبد و روح شهر می دانند و اعلام می کنند در مسیری که توسعه متوازن وجود داشته باشد حرکت نشده است. امروز هویت دینی و ایرانی ما در شهر نمایان نیست. با شهری مواجه هستیم که فاصله جنوب و شمال آن بسیار معنادار است و امکانی ایجاد نشده که از یک شرایط مساوی شهروندان بهره مند باشند و متاسفانه با شهری مواجه هستیم که گسل های خطرناکی آن را تهدید می کند و در کنار آن معضلاتی همچون بافت فرسوده و بافت ناپایدار و همچنین عدم توازن در توسعه زیرساخت ها در آن مشاهده می‌شود.

زاکانی ادامه داد: امروز تلاش ما این است که خود شهروندان، این شهر را در یک پیکر واحد ببینند و نقش شهرداری به عنوان خدمتگذار به طریقی قرار داده شود که از یک سازمان خدماتی به سمت نهادی اجتماعی حرکت کند. امروز نقش شورا در حمایت و هدایت در ایجاد بستر و ریل توسعه شهر قطعی است. همبستگی در شورا و همچنین وجود همبستگی میان شهردار و همه مسئولین شهرداری با شورا باید امری قطعی باشد. چرا که اگر چنین امری محقق نشود با آفت های جدی مواجه می شویم، تلاش ما این است که شهری به مثابه مدرسه بسازیم که همه اجزای آن برای ما درس آموز باشند و در جهت تولید و مبدل بودن حرکت کنیم. بی تردید اگر در توسعه، شهر و شهروندان را مد نظر قرار دهیم توانسته‌ایم خدمتی شایسته را به مردم ارائه کنیم. ضرورت دارد توجه ویژه‌ای به ابعاد مختلف شهر داشته باشیم. لذا در ۲۶ روز گذشته مبتنی بر برنامه‌ای که پیش از انتخاب بنده تدوین شد چارچوب های منطقی در راستای چهار محور اساسی استخراج شد تا سرلوحه تلاش برای خدمت در آینده باشد. در این محورها داشتن فکر پیشرو و همچنین افق روشن یکی از موارد مورد توجه است. لذا تنظیم افقی مطلوب و داشتن سندی مطمئن برای رسیدن قله مد نظر قرار گرفته است. باید از همه تجارب در این مسیر استفاده کنیم و همه اشکالات و نواقص موجود را به عنوان عبرت در نظر بگیریم اما نگاه را باید معطوف به آینده کنیم و در گذشته نمانیم.

وی ادامه داد: امروز باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود بانکی بابت بدهی های شهرداری تهران پرداخت شود ولی از طرفی دیگر شهرداری طلب هایی دارد و امکاناتی در اختیار دارد که با نگاه به آینده باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. برخی تصمیمات و شرایط به ما آسیب زدند؛ اما اینطور نیست که شهر دچار انسداد شده باشد. لذا از همه معاونین درخواست می کنم ناظر بر آینده به سوی پیشرفت حرکت کنند. هنگامی که برنامه ما تنظیم شد و بر آن توافق کردیم و در مجموعه شهرداری به هم نظری رسیدیم باید با مسئولین کشوری نیز به هم راستایی برسیم. مشکلات شهر به گونه ای است که همه مسئولین باید تعهدات خود را نسبت به شهر و شهروندان ادا کنند. اینکه سایر دستگاه ها مسئولیت های خود را بپذیرند باید امری مسجل شود.

وی افزود: محور دوم تلاش ما همبستگی حاکمیتی است. چرا که آنچه که در شورا و شهرداری به عنوان تلاش مد نظر است کفایت نمی کند و باید مسئولین کشوری نیز در هم راستایی با این مجموعه ها حرکت کنند. محور سوم به میدان آوردن مردم است. بی تردید تا مشارکت شهروندان محقق نشود تحول بزرگ رقم نخواهد خورد. در این مسیر باید از ظرفیت نخبگان و متخصصین استفاده کنیم. ما ظرفیتی داریم که در شهرداری باید از آن بهره گرفته شود تا شهر تهران با میدان داری نخبگان به سمت پیشرفت حرکت کند و نهایتا محور چهارم هوشمندسازی و ترکیب همه ظرفیت ها بر مدار فناوری است. ضرورت دارد افکار عمومی در معرض اطلاعات دقیق قرار داده شوند و ما نیز خود را شفاف کنیم تا در مسیری درست به پیش برویم. در راستای اجرای این محورها ظرف مدت یکسال در دو مقطع فوری اقدامات دنبال خواهد شد. ظرف دو سال و نیم فعالیت های میان مدت را دنبال می کنیم و ظرف چهار سال و بیشتر کارهای اساسی پیگیری خواهند شد.

زاکانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در دوره آقای قالیباف کارهای جدی برای کالبد شهر انجام شده افزود: امروز نیازمند توسعه شهر هستیم. از هفت خط مترو که فعال هست حدود ۱۵۰ کیلومتر دیگر مترو باقیمانده که نیازمند تامین ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. نوسازی اتوبوسرانی نیز ۵۰ هزار میلیارد تومان امکان مالی نیاز دارد. با این وجود طلب های جدی شهرداری از جمله ۶۳۰ واگن مترو وجود دارد که باید همگی پیگیری شوند تا دغدغه ای برای مردم باقی نماند و قطعا این توان در شهرداری تهران وجود دارد. مشکل کمبود منابع مالی در شهرداری وجود دارد اما ضرورت دارد که با راهکاری مناسب ارائه خدمات در شهر افزایش پیدا کند. لذا در خلال انجام کارهای فوری پنج قرارگاه را ساماندهی خواهیم کرد تا از همه ظرفیت ها بهره بگیریم. نخستین آنها ناظر بر توسعه خدمات است. بی تردید باید چهره شهر را تغییر دهیم و در این مسیر همه بخش های شهرداری باید کمک کنند.

وی ادامه داد: موضوع اجتماعی به عنوان موضوع اصلی باید پذیرفته شود تا چهره شهر از معضلات اجتماعی همچون معتادان متجاهر و کودکان کار با بهره مندی از همه ظرفیت های دستگاه های مرتبط در این امر پاک شود و به سمت ساماندهی سوق داده شود، عرصه دیگر فرهنگ و تبلیغ است که باید از طریق آن رامش در شهر حاکم شود. بخش دیگر فرهنگ و تبلیغ است که باید ایجاد نشاط و زنده کردن شهر از این مسیر دنبال شود. در حال حاضر کرونا بخشی از آن بهداشت و درمان است و باید سایر مشکلات آن نیز پیش بینی و پیشگیری شود. باید با بسیج امکانات این معضل بزرگ را دنبال کنیم و آلام مردم را کاهش دهیم. بی تردید این برنامه ها برای تمامی معاونت های شهرداری تهران با بررسی تمامی پروژه ها و امکان و لزوم اجرای آنها دنبال خواهد شد. باید توسعه همگن و پیشرفت همه جانبه را دنبال کنیم و تلاش کنیم برنامه ای جامع تدوین و به شورا ارائه شود.

زاکانی با اشاره به پخش کلیپی از سوی صدا و سیما در شب گذشته گفت: در این کلیپ خیریه ای به ۳۰۰ نفر از نیازمندان و کسانی که دچار نقص توانایی جسمی بودند کمک می کند که در آن اعلام شد شهرداری به عنوان مانعی، بخشی از اقدامات آنها را با اختلال مواجه کرده، لذا همان شب گذشته تماس گرفتم تا تیم ویژه ای با رفتن به آن محل هر امکانی که از دست ما بر می آید را برایشان فراهم کند تا زمینه توسعه خدمت رسانی بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران ریاست شورای شهر تهران پس از صحبت های شهردار تهران گفت: تهران شهری نیست که تنها به خود محدود شود، بلکه شهری بزرگ است که هر حرکتی در آن در کل کشور تاثیرگذار است و تمامی حرکت ها در تهران روی کل کشور تاثیر می گذارد. لذا امیدواریم همانند سال های گذشته شاهد تاثیرات مثبت باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا