دسته‌بندی نشده

هزینه علم ستیزی و ویروس پراکنی های سیاسی آمریکا بر دوش کل جهان 

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علی رغم اینکه آمریکا دارنده فراوان ترین ذخایر واکسن کرونا در جهان محسوب می شود، میزان واکسیناسیون در این کشور بعد از نزدیک شدن به نسبت ۴۰ درصدی در حدود چند ماه گذشته به حالت رکود در آمده و در حال حاضر حدود ۴۸ درصد برآورد شده که این نسبت از واکسیناسیون به مراتب کمتر از نسبت ۷۰ درصدی واکسیناسیونی است که «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور وعده محقق شدن آن در پایان جولای سال جاری میلادی (۲۰۲۱) را داده بود!

بر همین اساس بوده است که بایدن روز جمعه گذشته از دولت های ایالتی و محلی آمریکا خواست تا برای تشویق هر چه بیشتر مردم برای دریافت دوزهای واکسن کرونا، به آنها ۱۰۰ دلار بدهند!

آمریکا تا حدی به لطف میراث ضد علم دولت ترامپ، هم بیشترین آمار مبتلایان به کرونا و هم بیشترین آمار تلفات ناشی از کووید-۱۹ در جهان را به خود اختصاص داده است؛ تا روز یکشنبه (روز گذشته ۱ آگوست/۱۰ مرداد ماه) ، تعداد کلی موارد ابتلا به عفونت ویروسی کرونا در آمریکا به بیش از ۳۵ میلیون نفر رسید و در این میان تلفات کرونا در این کشور نزدیک به ۶۳۰ هزار نفر گزارش شد.

با وجود اینکه ظهور گونه های جدید ویروس کرونا و به ویژه گونه بسیار مسری دلتا بسیاری از کشورها و مناطق را به اجرای قرنطینه های جدید و اعمال محدودیت در روابط نزدیک مجبور ساخته است،‌ تلاش های دولت بایدن جهت مهار این ویروس به دلیل اکراه و عدم تمایل بسیاری از مردم آمریکا جهت دریافت دوزهای واکسن کرونا و عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی و حتی عدم استفاده از ماسک مختل شده است.

به عبارت دیگر، جامعه آمریکا هنوز با تهدید بزرگ ویروس کرونا کنار نیامده است!

تعجبی ندارد که برخی از دولت های ایالتی آمریکا نیز صراحتا در حال کم اهمیت جلوه دادن شرایط موجود هستند تا از این طریق، مانع خسارت به اقتصادهای محلی شوند.

دولت بایدن نمی تواند همه چیز را به گردن دولت قبلی بیندازد چرا که به جز اجرای سریع برنامه واکسیناسیون ملی در ماه های اولیه بعد از روی کار آمدن، ذهنیت ریشه دار ضد علمی که در جامعه آمریکا وجود دارد، با تلاش های سیستماتیک و سازمان یافته دولت بایدن جهت جنبه سیاسی دادن به پاندمی کرونا و به ویژه به دلیل تلاش های بی وقفه این دولت جهت سپر بلا و قربانی کردن چین بابت شیوع کرونا، تقویت شده است.

دولت بایدن به جای تمرکز روی کنترل ویروس کرونا داخل آمریکا و حفظ سرعت چرخه واکسیناسیون در این کشور، ماه های گذشته را صرف تلاش برای زورگویی به سازمان بهداشت جهانی جهت تکذیب یافته های تیم کارشناسان این سازمان در جریان مطالعات میدانی اشان در ووهان چین کرده است. آمریکا در حال حاضر نیز در تلاش است تا سازمان بهداشت جهانی را به منظور انجام فاز دوم تحقیقات در حوزه ریشه یابی منشاء شیوع کرونا در چین تحت فشار قرار دهد.

به نظر می رسد که سوء برداشت و درک نادرست دولت بایدن و ترامپ از پاندمی کرونا و چین به این صورت است که آنها تصور می کنند با ادغام دو چالش چین و پاندمی کرونا می توانند آمریکا را نجات دهند؛ این در حالیست که بدنبال این رویکرد دولت های آمریکا، مشکلات واقعی که این کشور با آنها روبروست، نادیده گرفته شده اند.

حقیقت این است که آمریکا و جهان در حال پرداخت هزینه های ناشی از سوء برداشت ها و قضاوت های اشتباه دولت های بایدن و ترامپ هستند.

سؤال اینجاست که سیاستمداران آمریکایی تا چه زمانی به این رویکرد خود ادامه خواهند داد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا