اجتماعیاخبار یکسلامت و پزشکی

شرایط واکسیناسیون روز به روز بهتر می‌شود/مردم سفرهای تابستانی را به تاخیر بیندازند

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه ما در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفتیم، اظهار کرد: ما در مسیر افزایش این بیماری هستیم، در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید دلتا از مناطق جنوب و جنوب شرقی وارد کشور شده است و باید مراقبت شود که این ویروس به داخل کشور سرایت نکند.

وی افزود: متاسفانه ما این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع کرونا کمک کرد، انتخابات و به خصوص انتخابات شوراها که گزارش هایی که به ما رسید، آن مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی جاها می‌انداختند، متناسب با پروتکل‌ها نبود.

روحانی یادآور شد: سفرهای تابستانی را هم داریم که قبلاً ماه رمضان و عید فطر هم بوده و همه اینها دست به دست هم می‌دهند. باید همه مقررات مناطق قرمز و نارنجی اجرا شود، اگر این موارد با تردید مواجه شود ما به مشکل می‌خوریم. این بیماری که معلوم نیست تا کی میهمان ناخوانده جامعه ما می‌ماند و نتیجه بی‌توجهی به مقررات همین وضعیت می‌شود.

رییس‌جمهوری ادامه داد: اروپا و کشورهای پیشرفته می گویند به خاطر واکسنی که زده‌اند شرایط مناسب شده و همه رستورانها، تالارها و مراکز ورزشی فرهنگی را باز می‌کنند، سه تا چهار هفته بعد دوباره هجوم این بیماری و ویروس به نوعی و شکلی دیگر مشاهده می‌شود و دوباره محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند. مشخص است ابعاد این ویروس را نشناختند و کرونا هر زمانی قدرت خود را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا غیرقابل درمان است، گفت: این ویروس عوارض جانبی را ایجاد می‌کند که آن عوارض جانبی به طوری قابل درمان است، اما اگر بگوییم این ویروس داروی مشخصی دارد می‌تواند در چند نوبت مصرف شود و این ویروس تمام شود چنین چیزی نداریم؛ در واقع باید بگوییم غیرقابل درمان است.

روحانی یادآور شد: البته نکته مثبت، واکسن پذیر بودن ویروس کرونا است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که در واکسن پذیری هم تردید می‌شود. یعنی واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند اما بعد یک نوع جهش یافته جدیدی می‌آید. ممکن است مرگ و میر پایین‌تر باشد اما بیماری وجود دارد. بنابراین این ویروس از یک طرف واکسن پذیر است و گاهی هم از نظر ابتلا واکسن‌پذیری آن تردید پذیر است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه از لحاظ مرگ و میر، واکسن بسیار تاثیرگذار و موثر است، افزود: در جهان نشان داده شده آنهایی که واکسن استفاده کرده‌اند به مقدار قابل توجهی این بیماری را مهار کرده‌اند.

روحانی تصریح کرد: در موضوع واکسن در کشور شرایط روز به روز بهتر می‌شود، البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند.

رییس جمهوری یادآور شد: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که هم واکسن خارجی برای خرید و وارد شدن به کشور و و هم دو واکسن داخلی که مجوز اضطراری را برای تزریق گرفته‌اند به ما کمک می‌کند که شرایط در هفته‌های آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیع تر انجام می گیرد.

روحانی با تاکید بر اینکه مشکلاتی در تزریق واکسن در بعضی نقاط برای نوبت دوم به وجود آمده بود، اظهار کرد: ازدحامی در برخی مراکز البته بیشتر در تهران صورت گرفته که رفع شده است و امروز آن اجتماعی که مشاهده کردیم دیگر نیست تا به مردم به راحتی بتوانند واکسن بزنند.

وی ادامه داد: اولویت‌ها قبلا در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده است، مواردی است که می توانیم جزو اولویت‌ها قرار دهیم که باید وزارت بهداشت و درمان آن را مورد توجه قرار دهد. از یک طرف بحث اول مهر و بازگشایی مدارس و د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا