اقتصادیبانک و بیمهخبر ویژه

دلایل کسب رتبه برتر توسط بانک ملت در شاخص عملکرد مالی نسبت به دیگر بانک ها

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش پیام فوری،وزارت اقتصاد، در ابتدای هر سال، رتبه بندی عملکرد بانک های دولتی و مشمول اصل ۴۴ شامل بانک های ملت، تجارت و صادرات را در شاخص های مختلف اعلام می کند.

در ارزیابی اخیر که برپایه ی اطلاعات عملکردی سال ۹۹ انجام شده، بانک ملت در سرجمع شاخص های مهم عملکرد مالی رتبه نخست را کسب کرده است.

شاخص عملکرد مالی در ارزیابی وزارت اقتصاد شامل معیارهایی از جمله سود خالص، سود انباشته، قیمت تمام شده پول، کاهش نسبت مطالبات و … است.

در این گزارش به بررسی عملکرد بانک ملت با نماد بورسی وبملت پرداخته ایم:

 

عملکرد بانک در جذب سپرده­ (منابع)

جذب سپرده برای افزایش قدرت تسهیلات دهی، یک شاخص مهم در ارزیابی بانک و موسسه مالی است.

بانک ملت در سال ۹۹ موفق شده، سپرده ها (منابع) را در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ با جهش قابل ملاحظه ۹۷ درصدی از مبلغ ۲,۶۴۲,۳۸۴ میلیارد ریال به ۵,۲۱۵,۶۵۴ میلیارد ریال افزایش دهد.

افزایش نسبتاً متوازن سپرده ها در دوبخش سپرده های هزینه زا (که بانک بابت آن ها سود پرداخت می کند) و سپرده های غیرهزینه زا (مانند حساب های جاری) بیانگر بازاریابی موفق و جلب اعتماد مشتریان از سوی بانک ملت است.

بانک ملت در سال قبل اتفاقی غیرمنتظره را نیز رقم زد و به سپرده های سرمایه گذاری سال ۹۸، تا ۳٫۳ درصد سود قطعی پرداخت کرد که در چندسال اخیر، در شبکه بانکی بینظیر بوده است. بنابر پیش بینی ها، بانک ملت امسال هم به سپرده های سرمایه گذاری سال ۹۹ سود قطعی پرداخت خواهد کرد.

                                                                                                                                                  ارقام به میلیارد ریال

عنوان

اسفند ماه ۹۸

(مانده پایان دوره)

اسفند ماه ۹۹

(مانده پایان دوره)

درصد تغییر نسبت به   اسفند ماه ۹۸
سپرده های هزینه زا ۱,۸۶۶,۶۰۵ ۳,۷۵۴,۳۳۸ ۱۰۱
سپرده های غیر هزینه زا ۷۷۵,۷۷۹ ۱,۴۶۱,۳۱۶ ۸۸
جمع کل سپرده ها ۲,۶۴۲,۳۸۴ ۵,۲۱۵,۶۵۴ ۹۷

 

 

عملکرد بانک در اعطای تسهیلات (مصارف)

سودآوری بانک ها و موسسات اعتباری از دو بخش اعطای تسهیلات و دریافت کارمزدها حاصل می شود.

سودآوری یک بانک وابسته به مصرف منابع و سپرده ها در بخش های مولد اقتصاد و کسب سود ناشی از فعالیت های اقتصادی شرکت ها و یا افراد است. در جدول زیر می بینیم که این بانک در سال ۹۹ توانسته رشد قابل توجهی در مجموع تسهیلات رقم بزند.

مانده کل تسهیلات بانک ملت در اسفند ماه ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ با جهش قابل  ملاحظه ۱۱۲ درصدی از مبلغ ۲,۳۳۲,۴۷۶ میلیارد ریال به ۴,۹۳۷,۰۵۴ میلیارد ریال رسیده است.

 

ارقام به میلیارد ریال

عنوان

اسفند ماه ۹۸

(مانده پایان دوره)

اسفند ماه ۹۹

(مانده پایان دوره)

درصد تغییر نسبت به

اسفند ماه ۹۸

تسهیلات ریالی ۱,۵۴۹,۰۳۶ ۲,۵۷۵,۷۳۵ ۶۶
تسهیلات ارزی ۷۸۳,۴۴۱ ۲,۳۶۱,۳۱۹ ۲۰۱
جمع کل تسهیلات ۲,۳۳۲,۴۷۶ ۴,۹۳۷,۰۵۴ ۱۱۲

 

درآمد حاصل از اعطای تسهیلات و تراز عملیاتی یکساله

تراز عملیاتی کلیدی ترین شاخص ارزیابی عملکرد یک بانک است. در این شاخص در واقع عملکرد بانک در کسب درآمد حاصل از اعطای تسهیلات و هزینه های ناشی از پرداخت سود به سپرده گذاران ارزیابی می شود. از این رو، این شاخص را حاشیه سود نیز می نامند.

بانک ملت در تمام ماه های سال ۹۹ نه تنها تراز مثبت عملیاتی داشته بلکه هر ماه بر میزان آن افزوده است تا در پایان سال ۹۹ تراز عملیاتی ۱۶۸,۵۴۴ میلیارد ریالی را با رشد ۷۰ درصدی نسبت به اسفند ۹۸ ثبت کند.

در فهرست بانک های بورسی، بانک ملت از لحاظ تراز عملیاتی در صدر جدول است و بانک بعدی ۱۴۰ درصد کمتر از بانک ملت حاشیه سود دارد.

ارقام به میلیارد ریال

عنوان اسفند ماه ۹۸      (تجمیعی ) اسفند ماه ۹۹      (تجمیعی ) درصد رشد نسبت به اسفند ماه ۹۸
درآمد حاصل از تسهیلات ۲۴۶,۳۱۱ ۴۰۶,۳۵۷ ۶۵
سود پرداختی به سپرده گذاران ۱۴۷,۳۱۶ ۲۳۷,۸۱۳ ۶۱
مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی ۹۸,۹۹۵ ۱۶۸,۵۴۴ ۷۰

 

 

                                                                                                                                                        ارقام به میلیارد ریال

کاهش قیمت تمام شده پول

قیمت تمام شده پول نیز از معیارهای مهم عملکردی بانک ها است، به نحوی که سودآوری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بانک ملت در سال ۹۹ توانسته است با مدیریت بهینه و جذب منابع کم هزینه، قیمت تمام شده پول را نسبت به سال قبل کاهش دهد و قیمت تمام شده پول در این بانک از ۶۰‏/۱۵ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۲۸‏/۱۴ درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

مدیریت کارآمد و پیشگامی در خدمات نوین بانکی

آنچه که مسلم است موفقیت در شاخص های عملکردی مختلف، نتیجه مجموعه ای از عوامل مرتبط و در هم تنیده است.

بانک ملت با کسب رتبه های مختلف برتر در میان بانک ها، کارآمدی در مدیریت، انسجام در میان کارکنان و شبکه ارایه خدمات را اثبات کرده است.

این بانک همچنین کانال های ارایه خدمات غیرحضوری متنوعی را در اختیار مشتریان قرار داده که هر یک از آن ها ده ها سرویس بانکی مبتنی بر روش های مدرن بانکی و فناورانه ارایه می دهند.

همراه بانک ملت، بانکداری اینترنتی اشخاص حقیقی، بانکداری اینترنتی اشخاص حقوقی (ویژه شرکت ها)،  همراه پلاس (برای کاربرانی که در بانک ملت حساب ندارند)، سامانه محب (ویژه شرکت ها برای مدیریت حساب های بانکی)، سامانه بستام (بازار سرویس های تبادل الکترونیک ملت)، سامانه تسهیلات هوشمند تسهیلات فرابانک، صندوق امانات الکترونیک و … از جمله این خدمات است.

بانک ملت اخیراً و به عنوان اولین بانک موفق شده است خدمات مربوط به چک های صیادی را نیز در اپلیکیشن همراه بانک خود ارایه دهد و در این مورد نیز پیشگام باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا