دسته‌بندی نشده

اقتصاد پایدار چین تکیه گاهی مطمئن برای ثبات اقتصاد جهان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نشست سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق چین شنبه پنجم مارس برابر با ۱۴ اسفند در پکن گشایش یافت. گزارش کار ارائه شده توسط دولت در این نشست دستاوردهای توسعه‌‌ای در سال گذشته را به صورت خلاصه بررسی و ترتیبات لازم برای وظایف کلیدی سال ۲۰۲۲ را انجام داد. همچنین این گزارش تاکید کرد که «رشد پیوسته باید در یک موقعیت مناسب‌تری قرار بگیرد».

اقتصاد چین در سال گذشته با وجود خطرها و چالش‌های بسیار به احیا و توسعه خود ادامه داد. حجم کل اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ به ۱۱۴٫۴ تریلیون یوان رسید و رشد سالانه آن افزایش سه تریلیون دلاری را تجربه کرد که در تاریخ توسعه اقتصادی جهان بی‌سابقه است.

اپیدمی جهانی در حال حاضر هنوز تمام نشده و محیط جهان پیچیدگی‌ها،‌ دشواری‌ها و تردیدهای بیشتری دارد. توسعه اقتصادی چین نیز با فشارهای سه گانه کاهش تقاضا، شوک تامین و پیش‌بینی‌های تضعیف‌کننده روبروست. بر خلاف این روند، چین هدف رشد تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۲ را در حدود ۵٫۵ درصد تعیین کرده که البته با احتساب تمام شرایط داخلی و خارجی که توسعه اقتصادی چین با آن روبروست،‌ صورت گرفته است. این عدد همچنین در راستای وضعیت واقعی عملکرد اقتصادی و البته در وهله اول ثبات، تعیین شده است.

در واقع پس از دستیابی به رشد اقتصادی ۸٫۱ درصدی در سال گذشته، هدف تعیین شده برای امسال «یک رشد متوسط به بالا» محسوب می‌شود. «جوئو پِنگ یوان» از یک شرکت مشاوره بین‌المللی تحت نام کیرنیِ(Kearney) تاکید کرد با در نظر گرفتن تاثیر احیای اقتصادی پس از اپیدمی کرونا و در مقایسه با نرخ رشد میانگین ۵٫۱ درصد در دو سال گذشته، هدف تعیین شده برای رشد اقتصادی امسال چین بی تردید مثبت و موثر است.

علاوه بر نرخ رشد اقتصادی مورد انتظار که در گزارش کار دولت چین که در نشست سالانه ملی مجلس نمایندگان خلق ارائه شد، اهداف اصلی مورد انتظار چین برای سال جاری میلادی عبارتند از: ایجاد بیش از ۱۱ میلیون شغل جدید در نواحی شهری (نرخ بیکاری در نواحی شهری در سراسر سال ۲۰۲۲ حدود ۵٫۵ درصد نگه داشته می‌شود)؛ قیمت مصرف کننده حدود ۳ درصد افزایش می‌یابد و تولید غلات بالای ۷۰۰ میلیون تن خواهد بود.

در حقیقت دشوار نیست که ببینیم اشتغال پایدار، حمایت از معیشت مردم و جلوگیری از خطرات باعث رشد پایدار شوند و در محاسبه اهداف مورد انتظار لحاظ گردند.

باید گفت فقط با حفظ بنیاد اقتصادی «ثابت و پایدار» می‌توان انتظار بیشتری برای پیشرفت داشت. چین امسال به توسعه گشایش سطح بالای خود در قبال جهان ادامه خواهد داد، فهرست منفی دسترسی سرمایه‌گذاری خارجی را در حد پایینی نگه می‌دارد، از شرکت‌های با سرمایه‌های خارجی در سطح ملی استقبال می‌کند، به بهینه سازی محیط کسب و کار ادامه می‌دهد و سرمایه‌های بیشتری را جذب می‌کند.

بازار بزرگ و باز چین نه تنها سرمایه‌گذاری بیشتر را به سوی خود جذب خواهد کرد بلکه فرصت‌هایی برای شرکت‌های جهانی برای توسعه یافتن در چین، فراهم خواهد کرد. به علاوه با تعمیق همکاری‌های ابتکار «کمربند و جاده» و تداوم تعمیق همکاری‌های تجاری و اقتصادی چندجانبه و دوجانبه مانند «پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» (RCEP) چین به همکاری برد-برد و برد چندگانه با دیگر کشورها دست خواهد یافت.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال تلاش برای دستیابی به اهداف و وظایف سال ۲۰۲۲ است و قطعا به تزریق انرژی مثبت بیشتر برای احیای اقتصاد جهان و ایفای نقش خود به عنوان «تثبیت کننده» اقتصاد جهانی ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا