اخبار یکبالای صفحه دسته بندیراه و مسکنشهرداری و شورای شهرمدیریت شهرینظام مهندسی

توان بالای مهندسان ایرانی در تصاحب بازار ۲۵ میلیارد دلاری

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

پیام فوری ، اگر به انجمن صادرکنندگان فنی مهندسی درمجلس ودولت نگاه قانون مدار داشته باشند شرکتهای تحت پوشش قادر خواهند بود نرخ بیکاربویژه دربخش فارغ التحصیلان دانشگاهی کاهش می یابد. نگاه من بعنوان یک خبرنگار این است درحوزه فنی ومهندسی نرخ بیکاری به صفر خواهد رسید اگر درلوایح ارسالی بودجه از سوی دولت محترم جوایز صادراتی که قبلا قانون شده امروز مجلس ودولت حتی دربودجه پیش بینی نکرده بلکه از بزرگترین دست آورد بخش خصوصی بی اطلاع هستند که قادرند درآمد سرانه ارزی را افزایش دهند برای باز شدن مجموعه انجمن فنی مهندسی برآن شدیم در گفت و گوی اختصاصی با مهندس محمد امیرزاده ، مدیرعامل شرکت آیداس و نائب رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن به شرح ذیل می باشد :
مهندس محمد امیرزاده سخنان نخست اش را به تاریخچه انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران پیوند زد و چنین گفت که این انجمن یه نسبت انجمن های دیگر کمی دیرتر شروع به فعالیت کرد در واقع انجمن خدمات فنی و مهندسی تقریباً از سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرد در آن سال ها اولین شرکتهای شرکت استراتوس و جنرال مکانیک بود در پاکستان.
اندک اندک شرکت کیسون ، شرکت دیداس و سایر شرکت ها وارد شدند و حمایت هایی که در دهه هفتاد هجری خورشیدی پیش بینی شد همچنین قانون صدورخدمات فنی و مهندسی با تسهیلاتی که برای شرکت ها در نظر گرفت از جمله این تسهیلات ضمانت نامه و پس از آن جایزه صادراتی بود. جایزه صادراتی بسیار موثر بود چون شرکت ها در رقابت های که داشتند با درصدهای کمی می باختند همچنین وقتی شرکت ها در مناقصات با لحاظ شدن جایزه صادراتی برنده می شدند رشد سعودی خیلی خوبی نیز داشتند. آن سال های طلایی شرکت های عضو انجمن خدمات فنی و مهندسی ایران بود.
اما متاسفانه در سال ۱۳۸۸ این موارد قطع شد ضربه بعدی زمانی وارد شد که تحریم ها آمد.حالا اما شرکت های ما در ایران و خارج از ایران کار می کنند اما در آمار شرکت های ما به عدد بسیار کمی رسیده است ولی انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران و شرکت های وابسته به این انجمن با همه مشکلاتی که دارند همچنان پا برجا هستند.
نائب رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور در ادامه با افتخار می گوید که با همه اتفاق های خوب و بدی که افتاده است و با همه فشارهای که از تحریم گرفته تا FATF بر روی شرکت های ما است خوشبختانه شرکت های ما در بسیاری از کشورها همچنان کار می کنند مهم این است که فرهنگ خودباوری میان مهندسان و صاحبان شرکتهای ما آنچنان بالا رفته است که مهندسان ما توان رقابت در خارج از ایران با کشورهای قدرتمند را دارند همین اعتماد به نفس بالا و توان مهندسی عالی موجب شده است تا شرکت های ما در آن سوی آفریقا و آسیا جولان بدهند بعنوان نمونه شرکت های آبادراهان پارس ، دنارهساز، تونل سد آریانا و بسیاری از شرکت های موفق دیگر پرچم مهندسی ایران را در دورترین جاهایی کره زمین بالا برده است.این ها شرکت های خوبی هستند و خوشبختانه با همه سختی ها هنوز دارند ، ادامه می دهند.
امیرزاده در ادامه می گوید که با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور طرح های عمرانی خیلی کم اجرا می شود بجز شرکت های وابسته به بانک ها و نهادهای غیر عمومی و نهاد های سرمایه گذاری که کارهای عمرانی دارند در بقیه موارد طرح های عمرانی بسیار محدود شده است با همه اینها اگر مسولان کشور تلاشی کنند شرکت های عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور برای طرح ها و کارهای درون مرزی و برون مرزی همه نوع آمادگی را دارد. انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور از مهندسان مشاور ، مشاوران شهر سازی ، راه سازی ، سد سازی و غیره مجری با دانش فنی بالایی دارد.
نائب رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور تشکیل این انجمن را از نیازهای مهم کشور دانست و گفت که نیازهایی که برای صدور خدمات فنی و مهندسی بود یک تشکل می خواست که با همت ۴ تشکل فعال در حوز های عمرانی مانند سندیکای شرکت های ساختمان ، سندیکای تاسیسات ، جامعه مهندسین مشاور و جامعه مهندسین شهر ساز این ۴ تشکل باعث شد این انجمن تشکیل گردید البته آنها هم در هیئت مدیره انجمن نماینده دارند همه چیز هم شفاف است چون ما انتخابات ها را با رای مستقیم اعضا و تحت نظارت بازرس وزرات کشور و بسیار دقیق انجام می دهیم .
وی در مورد مزایایی تشکیل انجمن گفت که یک زمان اگر شرکتی برنده می شد می بایست برای ضمانت نامه عددی زیادی می گذاشت امروزه با وجود انجمن فنی و مهندسی کلی گشایش ایجاد شده است.
مهندس محمد امیرزاده با بیان اینکه در حال حاضر بازارهای جهانی خدمات فنی و مهندسی بخش های زیادی از آن با سرمایه گذاری است بویژه چینی ها همراه با فاینانس می روند بنابر این ما نیاز به حمایت بیشتری داریم.فراموش نکنیم شرکت های مهندسی ما پروژه های ماندگاری را در کشورهای دیگر ایجاد کردند.
نائب رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور به محدودیت هایی که برای شرکت های ایرانی در سال های گذشته بوجود آمده اشاره می کند و می گوید که شرکت های ما برای تامین نیازهایشان و تجهیزاتشان ، تهیه و نقل و انتقال پول ، تهیه ضمانت نامه دچار مشکل شده اند که اگر این مسایل حل شود توان مهندسی ما هم بیشتررونق می گیرد وقتی شرکت های ما در خارج از کشور رونق بگیرند در داخل کشور نیز بعضی مسائل رونق می گیرند بطور مثال از مجموع در آمد شرکت های ما در خارج از کشور آزاد راه ساوه به همدان اجرایی شد بنابراین وقتی شرکت های ما در خارج از کشور پول درمی آورند آن پول را در داخل سرمایه گذاری می کنند.
این فعال اقتصادی کشور با بیان اینکه عددهای کارهای انجمن عددهای بزرگی است می گوید که دولت می تواند بخشی از خواسته هایی ما را تامین کند در برابر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور با بستن قراردادهای بزرگ می تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد همچنین اگر موانع از سر راه شرکت های ما برداشته شود ما می توانیم با جذب نیروی انسانی بیشتر بخش مهمی از معظل بیکاری را حل کنیم.
لازمه توسعه حمایت های داخلی است تا هم در سرمایه گذاری داخلی و هم در اشتغال در داخل کشور تاثیر بگذاریم.
نائب رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور در ادامه گفت نه تنها از ما حمایت نشد بلکه متاسفانه در سال ۱۳۹۱ یک شوک ارزی وارد مسائل مالی کشور شد برای غلبه بر این معضل دولت تصمیم هایی گرفت و مجلس هم قانونی برای رفع موانع تولید تصویب کرد.
همچنین برای رفع این مشکل تعاریفی کردند ولی نقطه ای که مغفول ماند کلمه خدمات بود که در قانون آمده بود خدمات در کنار کلمه واردات آمده بود همیشه تفسیر شده که شامل واردات است که در آن اشاره شده بود به اجرای پروژه و پیمانکاری است برای این ابهام بوجود آمده با مجلس مکاتبه شد دو بار اداره قوانین مجلس و نمایندگان مجلس حتی در شورای گفت و گو و بحث شد که این مسئله توسط بانک مرکزی به مرحله ظهور برسد و کارها اجرایی شود و رفع مشکل شود برای واردکنندگان مشکلی نبود ولی برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مشکلاتی پیش آمد آنها که در افغانستان بودند یا قزاقستان و یا در الجزایر و سایر کشورهایی دیگر دچار مشکلاتی شدند شکی نیست بر اثر مسئله تحریم ها زندگی کاری خیلی از همکاران ما تحت تاثیر قرار گرفت.
با این همه در بخش ماده ۲۰ اتاق بازرگانی دوستان فعالیت کردند
و دولت نیز حمایت کرد.
بهر حال شرکت های ما که در خارج از کشور کار کرده بودند برای دریافت پول خود در بعد از سال ۱۳۹۱ بعضا دچار مشکل شدند اما بعضی شرکت ها که در کشوری همانند عمان ویا بعضی شرکت های ما در کشورهای آفریقایی کار کرده بودند طلب شان را گرفتند البته بدهی مختصری مانده که برای پیش از سال ۹۱ می باشد که آن را هم حل می کنیم.
نائب رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور ابراز امیدواری کرد که در حوزه صنعت که چند میلیارد دلار بوده ، برای واردات و صادرات خدمات فنی مهندسی تصمیم گیری هایی شده است و در مکاتبات ماده ۴۶ رفع موانع تولید همه این ها برای تفسیردر شورای گفت و گو بحث شد خوشبختانه همه اینها هم در دولت و هم در مجلس مطرح می باشد با این حال امیدواریم که توجهی بیشتری به حل این مشکلات بشود تا این مسئله حل شود و شرکت های ما بتوانند بازار بزرگی که در دنیا است را بگیرند.توجه داشته باشید که پتانسیل خدمات فنی و مهندسی با توجه به ظرفیت چند صد میلیارد دلاری در کشور های اطراف، ایرانیان می توانند ۲۵ میلیارد دلار در آمد کسب کنند که تحقق این مهم مشروط به بهبود فضای بین المللی می باشد که در پی آن ما شاهد تقویت پول کشور، ایجاد اشتغال و مصرف تولیدات داخلی خواهیم بود.
امیرزاده در پایان می گوید که اگر شرکت های بزرگی که در کار خدمات فنی و مهندسی است ناکار شود ، از بین برود و یا بسته شوند هزینه ملی کشور افزایش پیدا می کند برای اینکه این شرکت ها در طی رقابت با شرکت هایی دیگر در طول ۴۰ – ۵۰ سال تکامل پیدا کردند اینها آزمون و خطاها کرده اند تا توانسته اند کار فنی و مهندسی یاد بگیرند حالا اما اگر این شرکت ها در کوران رقابت ها نباشند از بین می روند در آن صورت ثروت ملی ما از بین می رود.
الان با هزینه های بسیار کمی می شود شرکت ها خدمات فنی و مهندسی را وارد گردونه کرد و خطراتی که هزینه های کشور را برای کارهای فنی و مهندسی بالا می برد را از بین ببریم حفظ اینها فقط می توانند به ثروت ملی ما بیفزاید و دانش فنی ما را افزایش دهد.
بعلاوه اشتغال نیروی جوان تحصیل کرده ما که سرمایه آینده ما هستند را تضمین کند ولی این بی توجهی و عدم شفافیت باعث این آسیب ها شده است در صورتی که شفاف کردن ماده ۴۶ و قانون رفع موانع تولید هزینه ندارد و تسویه حساب می باشد .
این ها سرمایه گذاری کردند و رفتند و همینطور که برای همه تصمیم گیری شده و به عدد پیناتی مانده اون عدد بزرگ چند میلیارد دلاری بوده که ۷۰ الی ۸۰ درصد شرکت های خصولتی وارد و وابسته به بانک ها و جاهای دیگری بوده توانستند در این فرصت استفاده کنند تسویه حساب کنند و فقط کارهای خدمات فنی و مهندسی باقی مانده که بنده فکر می کنم مسئولان کشور ، رسانه ها و نمایندگان مجلس می بایست دست یاری دهند تا این کار انجام شود و این
تصمیم گیری ها اجرا گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا