اجتماعی

جریان گدازه‌ها بر تن سرد و زمستانی ایسلند؛ فوران جدید آتشفشانی و اعلام وضعیت اضطراری

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آتشفشانی در جنوب غربی ایسلند روز گذشته (پنج‌شنبه) برای سومین بار از دسامبر سال گذشته (۲۰۲۳) فوران کرد و گدازه‌هایی را تا ارتفاع ۸۰ متری به هوا پرتاب و زندگی در شبه جزیره «ریکیانس» را مختل کرد.به گزارش ایسنا، مقامات محلی اعلام کردند در پی آسیب دیدن لوله‌های مهم آب در اثر فوران تازه مواد مذاب، وضعیت اضطراری در این کشور اعلام شده است.
هزاران نفر در شبه‌جزیره ریکیانِس ترغیب شده‌اند تا استفاده از آب گرم و برق را محدود کنند چون تعمیر لوله‌ها ممکن است روزها طول بکشد.
به علاوه این نگرانی وجود دارد که اگر جریان مواد مذاب به زودی کاهش نیابد، سایر خطوط مهم آب در نزدیکی نیروگاه «اِسوارتسِنگی» هم تحت تاثیر قرار گیرد.
به گزارش بی بی سی، سازمان حفاظت مدنی و مدیریت اضطراری ایسلند اعلام کرد در تلاش است تا راهی برای تامین آب گرم بیش از ۲۰ هزار نفر پیدا کند.
رادیوتلویزیون ملی ایسلند نیز گزارش داد مدارس در مناطقی که تحت تاثیر کمبود آب گرم قرار دارند تعطیل خواهند بود.
این شبکه رادیویی همچنین خبر داد فرودگاه «کفلاویک» تحت تاثیر شرایط فوق قرار گرفته اما خدمات‌رسانی آن طبق معمول انجام می‌شود.

همچنین بنابر گزارش یورونیوز، ویدئوهای منتشر شده فواره‌های سنگ مذاب نارنجی رنگ را نشان می‌دهد که از شکاف‌های زمین در هنگام روشن شدن هوا بیرون می‌جهند و در زمستان سرد این کشور، روی برف و جاده می خزند.
فوران‌های آتشفشانی در شبه جزیره ریکیانس به اصطلاح فوران‌های شکافی هستند که معمولا باعث انفجارهای بزرگ یا پراکندگی قابل توجه خاکستر در استراتوسفر (دومین لایه بزرگ اتمسفر) نمی‌شوند.
با این حال دانشمندان بیم آن را دارند که این فعالیت برای سال‌ها ادامه پیدا کند. مقامات ایسلندی در حال حاضر شروع به ساخت مسیرهایی برای منحرف کردن جریان‌های گدازه‌های سوزان از خانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی کرده‌اند.
ایسلند که مساحت آن تقریبا به اندازه ایالت کنتاکی آمریکا است دارای بیش از ۳۰ آتش‌فشان فعال است و این جزیره اروپای شمالی را به مقصد اصلی برای گردشگران علاقه‌مند به این رویداد طبیعی تبدیل می‌کند.
آخرین باری که شبه‌جزیره ریکیانس یک دوره فعالیت آتشفشانی داشت ۸۰۰ سال پیش بود و فوران‌ها برای چندین دهه ادامه پیدا کرد.
اکنون این ششمین فوران از سال ۲۰۲۱ است و دانشمندان بر این باورند که این منطقه در حال ورود به عصر آتشفشانی جدیدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا