بانک و بیمهپرونده ویژه

اصلاح نظام بانکی در هوا!

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پیام فوری:

آسیب شناسی نظام بانکی در اقتصاد موضوع خیلی مهمی است ، از این جهت که نظام بانکی در هر اقتصاد به خصوص اقتصاد کشورهای در حال توسعه و یا اصطلاحا جهان سوم نقش کلیدی را ایفا می کنند. اقتصاد نظام بانکی ما چنین وضعیتی پیدا کرده است. در شرایط چند سال گذشته و به خصوص این سه دهه گذشته نظام بانکی در اقتصاد ما نقش اصلی دارد. که اگر در اقتصاد ما آسیب به آن برسد، آسیب خود به خود به نظام بانکی انتقال پیدا می کند ، در همین راستا این سوال مطرح است که چرا دولت ها با وعده اصلاح نظام بانکی روی کار می آیند ولی هیچ برنامه جامعی در راستای تحقق آن ندارند ؟
هر دولت که آمده است سعی کرده برای نظام بانکی یک برنامه تحول اقتصادی بنویسد و دولت ها آمدند و رفتند اما برنامه ای نوشته نشد. وضعیت نظام بانکی خیلی وخیم تر از انچه که فکر کنیم، هست. چون اقتصاد ما بیمار هست .
بنا براین این بیماری به نظام بانکی هم انتقال داده می شود و نظام بانکی که مثل بدن انسان که خون را در جریان دارد و خون باعث حیات انسان می شود ،اگر کوچکترین میکروبی و ویروسی در خون به وجود بیاید این را به بدن منتقل می کند و تا جایی که حتی باید عضوی از بدن قطع شود.
در اقتصاد ما همین اتفاق پیش آمده و الان این بیماری تاثیر نظام بانکی است که نظام بانکی هم در رگ ها در جریان قرار گرفته و این بیماری را منتقل می کند .
دولت سیزدهم که قرار بود بارقه امید را در دل مردم روشن کند و با اصلاح نظام بانکی نقشی موثر و اثر بخش در بهبود اقتصاد کشور را فراهم نماید اما متاسفانه علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح نظام بانکی شواهد حاکی از آن است که روند اصلاح نظام بانکی در هواست!
در واقع اصلاح نظام بانکی تبدیل شده است به وعده ای از سوی دولت ها که همانند توپ فوتبال بینشان ردو بدل می شود و در حد وعده باقی می ماند.

تیم اقتصادی دولت حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی که اصلاح نظام بانکی را اولویت خود می داند بایستی الگو برداری از دولت های قبلی را رها و با ارائه برنامه ای جامع در خصوص اصلاح نظام بانکی تنها دولتی باشد که به وعده خود عمل کرده است چراکه قانون پولی و بانکی که امروز در کشور مرجع است و مورد استناد قرار می‌گیرد، مصوب سال ۱۳۵۱ بوده و مشخص است که به دلیل به روز نبودن نمی‌تواند کارایی زیادی داشته باشد لذا در همین راستا و باتوجه به اهمیت اصلاح نظام بانکی فرمایش مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه در پی می آید:
گلایه‌های رهبری ازعدم اصلاح نظام بانکی در دولت قبلی
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال ۱۳۹۸ در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی، در راستای عملکرد دولت فرمودند : در برخی بخش‌ها، رخوت وجود دارد و کارها با تعلل و تأخیر انجام می‌شود؛ به عنوان مثال چند سال است لایحه دولت برای اصلاح امور بانکی هنوز به مجلس نرفته است ،این بیانات باب مباحثه نمایندگان و شورای نگهبان را باز کرد.
رئیس قوه قضاییه: نظام بانکی نیازمند اصلاح است
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر اینکه نظام بانکی نیازمند اصلاح است، گفت: هر دولت و مجلسی که روی کار آمد از لزوم اصلاح بانکی سخن گفت اما از نظر ما بانک‌ها باید در اصلاح بسترهای فسادزا در پیشگیری از تخلفات مالی و بانکی پیشگام باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا