دسته‌بندی نشده

شعار «اول آمریکا»؛ بزرگ ترین ضربه به مفهوم چند جانبه گرایی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با این وجود، این تعداد رو به رشد موارد ابتلا به کرونا از نظر برخی سیاستمداران آمریکایی هیچ اهمیتی ندارد و این افراد به جای تمرکز روی کنترل پاندمی کرونا در داخل این کشور، به ترفندهای قدیمی خود روی آورده اند و در حال انگ زنی و بی اعتبار کردن سایر کشورها هستند و به ویروس کرونا برچسب می زنند و پروسه ریشه یابی منشاء شیوع عامل کووید-۱۹ را سیاسی می کنند.

واشنگتن به منظور آرایش عملکرد خود در بی اعتبار کردن سایر کشورها و تضعیف تلاش های جهانی علیه پاندمی کرونا، به جای اینکه به نمایندگی از طرف جامعه بین الملل حرف بزند، مکررا از شعارهای سازمان های چند جانبه و کشورهای شریک آمریکا استفاده می کند.

آنچه کاخ سفید در مجموع انجام داده است با اجماع جامعه بین الملل مغایرت دارد و نوعی چند جانبه گرایی کذب و ساختگی به تمام معناست؛ دستکاری های خودسرانه سیاسی آمریکا خسارت های شدیدی را به همکاری های جهانی در نبرد با کرونا وارد و مشکلات و دردسرهای بزرگی برای سازمان بهداشت جهانی ایجاد کرده است.

سال گذشته بود که آمریکا با نامگذاری ویروس کرونا و نقض آشکار قوانین سازمان بهداشت جهانی، یک بازی انگ زنی راه انداخت و حتی از سازمان بهداشت جهانی خارج شد؛ واشنگتن امسال (۲۰۲۱)، از تعدادی از متحدانش خواسته است تا نتیجه تحقیقات مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی در زمینه ریشه یابی شیوع کرونا را رد کنند و از طرف دیگر با وقاحت هر چه تمام، سازمان های اطلاعاتی آمریکا را مسئول انجام ردیابی کرونا کرد.

آمریکا با به راه انداختن جنجال نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از ووهان، هدف مشخصی را دنبال می کند و آن هدف این است که از زیر بار تقصیرها و ناکارآمدی های خود در کنترل پاندمی شانه خالی کند و چین را مقصر نشان دهد و به سرکوب این کشور بپردازد.

در واقع، شعار «آمریکا اول» طرز فکر غالب آن دسته از سیاستمداران آمریکایی است که همچنان مدعیانه شعار «آمریکا بازگشته» سر می دهند. باید گفت که «اگوئیسم» و خودپرستی افراطی تمام آن چیزی است که این سیاستمداران آمریکایی آن را می پرستند.

شواهد روز افزون تردیدهای زیادی را درباره شیوع اولیه کرونا در آمریکا ایجاد کرده و این حق جامعه بین الملل است که درخواست تحقیق درباره منشاء شیوع کرونا در آمریکا را مطرح کند ولی با این حال واشنگتن همواره در برابر نگرانی های سایر نقاط جهان خود را به کری زده است.

تا روز دوشنبه هفته جاری برابر با ۲۶ جولای/۴ مرداد ماه، بیش از ۱۳ میلیون نفر از مردم چین با امضای نامه ای سرگشاده از سازمان بهداشت جهانی خواستند تا به تحقیق درباره آزمایشگاه «فورت دتریک» آمریکا بپردازد. بسیاری از اتباع خارجی نیز طرح دادخواست های آنلاین در این زمینه را در شبکه های اجتماعی آغاز و اعلام کرده اند که کل جهان می خواهد حقیقت را درباره منشاء شیوع کرونا بداند.

شعار «اول آمریکا»؛ بزرگ ترین ضربه به مفهوم چند جانبه گرایی_fororder_nsr2

«استفان کینزر» عضو ارشد انستیتوی امور بین الملل و عمومی «واتسون» در دانشگاه «براون» می گوید که آزمایشگاه فورت دتریک آمریکا که با جنایتکاران جنگی ژاپنی همکاری داشته است، همچنان یک مرکز تحقیقات تسلیحات بیولوژیکی آمریکایی محسوب می شود و تحقیقات درباره فعالیت این آزمایشگاه باید جالب باشد.

با این وجود، یک سازمان رسانه ای آمریکایی به افشاگری درباره صدور یک هشدار داخلی توسط دولت آمریکا پرداخته و اعلام کرده است که دولت آمریکا با صدور این هشدار داخلی، بدنبال این است که مقامات دولتی این کشور را متقاعد سازد که بدنبال تحقیق درباره منشاء شیوع کرونا نباشند چرا که در این صورت، انجام چنین تحقیقی به منزله «باز کردن یک قوطی پر از کرم» است!

آمریکا در عین حال که سؤالات طرح شده از سوی جامعه بین الملل را بدون پاسخ رها کرده، در حال رجزخوانی درباره حمایتش از رویکردهای چند جانبه گرایی است!

اصطلاح چند جانبه گرایی از دیدگاه واشنگتن صرفا اصطلاحی جهت خدمت به تامین منافع آمریکا محسوب می شود؛ این در حالیست که این دو رویی و ریاکاری آمریکا صرفا به چند جانبه گرایی اصیلی که هدف از آن همکاری های بین المللی است، صدمه می زند.

ماهیت چند جانبه گرایی آمریکایی در واقع کلیشه سازی و ترغیب سیاست بلوک است تا سلطه جویی آمریکا علیه سایر کشورها تامین گردد.

در حالیکه پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی در زمینه انجام فاز دوم تحقیقات درباره منشاء شیوع کرونا با مخالفت چندین کشور روبرو شده است و این کشورها تاکید دارند که چنین پیشنهادی بر اساس تئوری نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از ووهان مطرح شده است، یک محقق انگلیسی می گوید واشنگتن در حال به کارگیری سیاست ائتلافی برای قربانی کردن سازمان بهداشت جهانی است و در عین حال به این سازمان در موقعیت های مختلف زور می گوید.

بر اساس اظهارات این محقق انگلیسی، هدف آمریکا از بازگشت به سازمان بهداشت جهانی به عنوان بزرگ ترین سازمان بین المللی دنیا در زمینه بهداشت همگانی، تقویت طرح ضد پاندمی جهانی نبوده بلکه گسترش ویروس سیاسی با هدف مسموم کردن چین بوده است.

آمریکا سیاست را در اولویت علم قرار می دهد و برای بی اعتبار کردن چین از انجام هیچ کاری دریغ نمی کند؛ مجله آمریکایی «وایرد» با انتشار مقاله ای نوشته است که برخی آمریکایی ها بدنبال جواب نیستند بلکه صرفا از ردیابی منشاء کرونا که یک پروسه علمی طولانی و پیچیده است برای تشدید تردیدهای مردم و بی اعتبار کردن چین و منحرف کردن توجه جهان از مشکلات سیاسی داخلی آمریکا سوء استفاده می کنند.

این در حالیست که آمریکا با چسبیدن به قضاوت های غلط خود، بر این باور است که کلیشه سازی به این کشور کمک می کند تا توجه جهان را از عملکرد واشنگتن منحرف سازد.

آمریکا نمی ئواند نماینده جامعه بین الملل باشد و صلاحیت این را ندارد که به سرزنش دیگر کشورها بپردازد. هر روز به تعداد کشورهایی که نتیجه فاز اول تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و رد احتمال شیوع کرونا در ووهان را تائید می کنند و مخالف سیاسی کردن این موضوع هستند، اضافه می شود و این امر نشان می دهد که ریشه یابی کرونا باید مطابق با چند جانبه گرایی واقعی و بر اساس رایزنی های گسترده کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی صورت گیرد.

ریشه یابی منشاء کرونا نیازمند همکاری است و نه بی اعتبار سازی؛ این پروسه به واقعیات نیاز دارد و نه دروغ و باید با احترام قائل شدن برای علم و نه از طریق دستکاری های سیاسی انجام شود.

دستکاری های سیاسی آمریکا در طول سال گذشته پیرامون منشاء یابی شیوع کرونا به اندازه کافی شهروندان این کشور را به دردسر انداخته است! در حال حاضر، پاندمی کرونا وضعیت وخیمی در آمریکا دارد و حتی رسانه های آمریکایی نیز گزارش داده اند که زمان کافی برای دولت آمریکا باقی نمانده است. با این اوصاف، اگر واشنتگن به اقدامات یکجانبه خود به اسم چند جانبه گرایی ادامه دهد، بیش از پیش منزوی خواهد شد و درد و رنج به مراتب بیشتری را برای مردم آمریکا به ارمغان خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا