دسته‌بندی نشده

نگاهی به تنوع گسترده زیستی؛ طبیعت و انسان مکمل همدیگرند

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

چندی پیش رسانه‌های چینی و بسیاری از رسانه‌های جهان بازگشت گروهی از فیل‌هایی آسیایی به محل زندگی‌شان پس از سفری طولانی در استان «یون‌نان» در جنوب غربی چین را تحت پوشش قرار دادند.

نگاهی به تنوع گسترده زیستی درچین؛ طبیعت و انسان مکمل همدیگرند_fororder_61678d33a310cdd3d8133ae2

بر اثر محافظت خوب از فیل های وحشی آسیایی در چین، تعداد آنها به ۳۰۰ راس افزایش یافته است.

هماهنگی بین انسان و طبیعت یکی از سنت‌های فلسفی چین است و در این کشور طبیعت و انسان مکمل یکدیگر هستند. طبیعت چین منحصر به فرد و متنوع است و مشخصات متمایز آشکاری دارد. به دلیل این تمایز ویژه به هیج وجه نمی توانید کوه «لوشان» را با کوه «آلپ» یا کوه «کوردیلرا» را با کوه «آلتای» مقایسه کنید.

بدین ترتیب، این کشور دارای متنوع ترین زیست‌گاه‌های دنیاست و این امر هم به دلیل طبیعت سخاوتمند و هم بر اثر تلاش‌های مستمر مردم و دولت چین محقق شده است.

سال گذشته مجله انگلیسی «نیچر» مقاله ای را منتشر کرد که در آن بر نقش کلیدی چین در مدیریت جهانی تنوع زیستی و تجربیات فراوان قابل استفاده دانشمندان چینی در این زمینه تاکید شد. بر اساس این مقاله، چین چندین دهه صرف تحقیقات درباره چگونگی ایجاد هماهنگی بین توسعه اقتصادی و کاهش آسیب های زیست محیطی کرده است. می توان گفت این نوع تحقیقات برای بررسی تنوع زیستی در سطح جهان بسیار مفید است.

اکنون تلاش های خستگی ناپذیر و هدفمند چین به ثمر رسیده است. بر اثر اقدامات مستمر چین برای گسترش مناطق حفاظت‌شده و حفظ تنوع زیستی در خارج از زیستگاه گیاهان، در مجموع ۱۱۲ گونه گیاهی کمیاب و در معرض انقراض به طبیعت بازگشته اند. به علاوه، چین اولین گروه از پارک‌های ملی خود را شامل پارک ملی «سان هه»، پارک ملی غول پاندا، پارک ملی ببر و پلنگ شمال شرقی چین، پارک ملی جنگل بارانی «هاینان» و پارک ملی «وویی شان» را ایجاد کرده است. مجموع مساحت مناطق حفاظت‌شده به ۲۳۰ هزار کیلومتر مربع رسیده که در آن، نزدیک به ۳۰ درصد از گونه های اصلی حیات وحش خشکی موجود در چین زیست می کنند.

علاوه بر این، ساخت باغ های ملی گیاه شناسی در«پکن» و «گوانگژو» آغاز شده است. می‌توان تصور کرد که این شهرهای بزرگ پس از اجرای این برنامه چگونه شکوفا خواهند شد.

آمار و ارقام جالب‌تری نیز وجود دارد چرا که به لطف تلاش های گسترده برای بیابان‌زدایی، چین از نظر رشد جنگل رتبه اول را در جهان کسب کرده به گونه‌ای که حدود ۹۰ درصد از اکوسیستم‌ها و پوشش گیاهی زمینی و همچنین ۸۵ درصد از گونه‌های حیات وحش مورد حفاظت رسمی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا